woensdag 21 mei 2008

Hamsteren met een wonderlijke afloop

De laatste tijd zijn de prijzen van zuivel enorm gestegen. Betaalde ik aan het begin van het jaar nog maar 90 cent voor 2 liter melk in de supermarkt, inmiddels is dat 1,35. Door de hoge melkprijs is uiteraard ook de prijs van kaas flink hoger geworden. Vorige maand schrok ik me een hoedje, toen ik zag, dat de normale voorverpakte fabriekskaas in de supermarkt al op 7,75 per kilo stond. En dan praten we over jong belegen kaas. Deze week kwam er een foldertje door de brievenbus van een kaasboer, die een megastunt had: vol belegen kaas uit de polder voor slechts 4,99 per kilo! Ik besloot daarvan te gaan profiteren. Vanmiddag ben ik naar die winkel gegaan en nam 10 keer een kilo. Ik was nog nooit in die winkel geweest, maar ik werd er bijzonder aardig geholpen. Alles werd keurig ingepakt en over 3 tasjes verdeeld. Er werd aangeboden om mee te lopen naar de auto. En het totaal bedrag van 50,70 werd naar beneden afgerond naar 50,00. Ik voelde me echt een blij mens. Ik heb 5 stukken in m’n koelkast gelegd en 5 stukken naar mijn vader gebracht om vacuüm te laten verpakken. Op die manier kan ik er gemakkelijk 2 maanden meedoen. Dat is ons gewone verbruik: 5 kilo per maand. Vanavond kwam mijn vader de stukken kaas brengen. Eerst dacht hij, dat ik voor die 5 stukken 50 euro had betaald. “Nee”, zei ik, “ik heb nóg 5 stukken, maar die hoeven niet vacuüm, want dat gaat toch binnen een maand op.” “Nou”, zei hij, “dan klopt het precies.” En hij gaf mij 50 euro. Hij was bij iemand geweest om kippenpoten te brengen. Hij wilde daar niets voor hebben, maar die persoon gaf hem toch 50 euro “voor je dochter”. Nu heb ik dus 10 kilo heerlijke kaas, GRATIS! Dat was de wonderlijke afloop van mijn hamstertocht.


De restjessokken voor Henk zijn vandaag af gekomen. Leuk!