dinsdag 22 juli 2008

Garantie

Vorige week dinsdag ging mijn laptop kapot. Er knalde iets, er kwam rook uit en het stonk verschrikkelijk. Vervolgens kon ik hem niet meer opstarten en zelfs niet meer uit doen. Gelukkig had ik er nog garantie op en ik voelde me behoorlijk triomfantelijk, toen ik zowel de originele doos als de aankoopnota meteen kon te voorschijn halen. Het bleek zelfs, dat de computer in het eerste jaar kosteloos zou worden opgehaald. Ik had hem vorig jaar augustus gekocht en dus belde ik naar de winkel om hem aan te melden en vervoer te regelen. Vervolgens kreeg ik een 0900-nummer van de leverancier en in 5 minuten tijd was alles geregeld. Op donderdag zou m'n laptopje opgehaald worden. Ik hoefde hem zelfs niet in te pakken, want de vervoerder zou een doos bij zich hebben. En zowaar stond donderdagochtend om half 9 al een koerier op de stoep met een doos en papieren om te tekenen en mijn laptop werd ingepakt. Ik vroeg, of ik er het garantiebewijs (de aankoopnota) ook bij moest doen. De koerier wist het niet zeker, maar vond dat een goed idee en stopte de nota keurig onder de laptop in de doos. En dát had ik dus nooit moeten doen!! Ik had hooguit een kopie moeten meegeven. Maar ik had zoiets nooit eerder bij de hand gehad en dacht dat alles keurig geregeld was. Vandaag al kwam mijn laptop terug. Toppie! Ik had gevreesd hem minimaal een paar weken kwijt te zijn. Vol verwachting startte ik hem op. Helaas...hij vroeg om een besturingssysteem. Het ziet er dus naar uit dat ik alles kwijt ben. Ik zal er vanavond de mannen maar naar laten kijken. Mijn kennis van de computer reikt niet veel verder dan internetten, bankieren, mailen en Word. Ik klapte m'n laptopje weer dicht en op dat moment realiseerde ik me, dat m'n garantiebewijs niet in de doos zat. Ik mopperde al in mezelf, dat dat natuurlijk op eindeloos heen-en-weer bellen zou uitdraaien. Daar zat ik niet ver vanaf. Eerst de reparatie-afdeling van de leverancier gebeld. Daar werd me min of meer voorzichtig meegedeeld, dat ik erg stom was geweest, om een originele nota mee te zenden. Tja, dat hoefden ze me niet meer te vertellen, want ik voelde me inmiddels echt een ezel. Er werd van alles voor me nagekeken. Ze konden van alles vinden, zelfs dat de laptop volgens hun gegevens al gisteren bij mij had bezorgd moeten worden, maar een garantiebewijs konden ze me niet verstrekken. Alleen konden ze me vertellen, dat ik op basis van het serienummer van de computer, in elk geval recht heb op garantie tot juni 2009. Maar als ik garantie wilde hebben tot 2 jaar na de aankoopdatum (dat is tot 4 augustus 2009), moest ik naar de winkel bellen, waar de computer was gekocht. Dat werd dus het volgende telefoontje. Na heel veel vragen, zoeken en veel moeilijk doen, bleek, dat mij alleen een kopie van de aankoopnota kan worden gegeven, als ik naar de winkel kom met de originele doos waar de barcode op staat (laat ik die nu hebben!) én als ik per bank had betaald (helaas, ik betaalde kontant). Naar m'n garantie kan ik verder dus fluiten. Tenminste, naar het laatste stukje dan. Want tot juni 2009 is de garantie gedekt. Nu maar hopen, dat de laptop het gewoon keurig blijft doen! Moraal van het verhaal: Berg je garantiebewijzen en liefst ook de originele verpakkingen niet alleen keurig op, maar behandel ze ook verder als kostbaarheden ;-)!