vrijdag 19 september 2008

Koekjes, appels en zonneschijn

Vandaag deel ik mijn koekjesrecept. Ik gebruik het misschien al wel 10 jaar en heb het ook al heel vaak doorgegeven. Het is een handig recept, waarmee je steeds kan variëren. Zo bak je simpele koekjes:

Kneed koekjesdeeg van 300 gram bloem, 150 gram basterdsuiker, een snuf zout en 225 gram margarine. Deel het deeg in 2 delen en maak van elk deel een rol. Snijdt de rol in plakjes van ongeveer een halve centimeter. Leg de plakjes op een beboterde bakplaat in de warme oven (170 graden) en bak ze in ongeveer 17 minuten gaar. Haal de koekjes met behulp van bijvoorbeeld een pannenkoeksmes voorzichtig van de bakplaat en schuif ze op een dienblad. Laat afkoelen. Als je liever bakpapier gebruikt, kan je de koekjes daarop laten afkoelen.

Variaties:

*Vervang (een deel van) de margarine door roomboter voor heerlijke roomboter koekjes.
*Leg op ieder deegplakje een lepeltje jam, of een amandel, of een geconfijte kers o.i.d.
*Rol het deeg uit en steek er met een koekjessteker leuke vormpjes uit.
*Laat de kinderen leuke koekjes vormen. Dit is ook erg geschikt voor een verjaardagsfeestje. Hans heeft ooit eens letterkoekjes gevormd en daarvan de letters B E D A N K T gebakken. Dat gaf hij aan z'n juf aan het einde van het schooljaar en dat was echt een succes.
*Dinsdag maakte ik de volgende variatie: ik woog stukjes koekdeeg af van circa 18 gram. Ik draaide er balletjes van, die ik een beetje plat drukte. Daarna duwde ik de deegstukjes in de nougatine of in de hagelslag. Erg lekker!
*Laat je fantasie de vrije loop ;-)



Verder kunnen we merken dat overal de appeloogst volop aan de gang is. Ik kreeg deze week van 2 kanten appels toegestoken. Wat ruikt dat heerlijk, die verse appels!!



Schreef ik vorige week vrijdag nog over een grijze dag en kaarslicht enzo, de afgelopen dagen kunnen we gelukkig van veel zon genieten. Alleen al, dat de was buiten kan hangen, vind ik altijd zo heerlijk. 't Is wél een stuk kouder aan het worden, vooral 's nachts. We hebben al een paar keer de houtkachel een poosje aan gehad. Dat is zo gezellig. 's Morgens komen de kinderen bibberend hun bedjes uit en gaan dan eerst even voor de kachel zitten. En 's avonds kunnen ze ook niet wachten, tot hij aangaat. Vanmorgen vroeg Leendert om z'n handschoenen. Hij gaat al vroeg de deur uit en moet best een stuk fietsen. Dus heb ik ze maar snel opgezocht. Nog even, en dan moet ik aan de kledingwissel beginnen. De zakken kleding druppelen al binnen. Deze week had ik er al 3.