(advertentie)

dinsdag 4 november 2008

't Gewone werk en decemberkado's

Nu de drukte van de kledingwissel zo'n beetje achter de rug is, heb ik het gewone werk maar weer opgepakt. Je kon hier en daar je naam schrijven in het stof :-(. Ik ben gisteren eerst maar eens met de stofdoekenmand, de stofzuiger en een sopemmer naar boven getogen. Ik begin altijd helemaal boven op zolder, op de ouderslaapkamer en ik mag blij zijn, als ik zaterdag tot bij de achterdeur gekomen ben. Als dat niet lukt, is er heus geen man overboord. Dan gaan we volgende week, bij gezondheid, gewoon verder waar we gebleven waren.

Intussen ben ik druk aan de slag met de decemberkado's. Kadootjes met kerst, daar doen we niet aan. Maar wel houden we ergens rond 5 december een pakjesavond. Eigenlijk ben ik altijd het hele jaar door wel op zoek naar leuke, voordelige kadootjes. Als ik iets leuks vind, verstop ik het. In november ga ik de buit inventeriseren en dan is het altijd verrassend welke 'vergeten' kadootjes ik weer tegenkom. We houden pakjesavond altijd heel eenvoudig. Ik zorg ervoor, dat er voor iedereen iets lekkers, iets nuttigs en iets leuks is. Iets lekkers is meestal een chocoladeletter, iets van marsepein of iets dergelijks. Iets nuttigs is meestal iets van handschoenen, een nieuwe pyjama of iets in die geest. En iets leuks is dan iets, waarvan ik, lopende het jaar, heb opgevangen, dat het verlangd wordt. Een deel van de kadootjes maak ik zelf. En daarvoor moet nog heel wat werk verricht worden. Er ligt een pyjama voor Jan, die nog niet helemaal af is. De omslagdoek, die ik voor Maaike breide, moet nog afgewerkt worden. Ik wil voor Koos, Jan en Maria nog knikkerzakken maken. Voor de mannen wil ik zelf scheerzeep maken. Voor de grote meiden rozen- en lavendelzeep. En verder ben ik overknee-kousen aan het breien voor Trijnie. Dat is echt een monnikenwerk en het moet bovendien natuurlijk gebeuren, als ze niet thuis is. Mooi excuus om af en toe midden op de dag een uurtje te breien ;-).

De maandboodschappen zijn zojuist ook weer bezorgd. Die moet ik nu in de kasten gaan zetten. Normaal gesproken laat ik de boodschappen altijd op de eerste zaterdag van de maand bezorgen. Maar vorige week had ik al een paar keer mis gegrepen. De hagelslag was op, de suiker en nog zo het één en ander. Dus had ik zaterdag al een paar dingen van tevoren gehaald, als voorschot op de maandboodschappen. Maar toen ik zondag misgreep naar de koffie, baalde ik echt. Zoiets gebeurt me eigenlijk nooit. 't Was eenvoudig opgelost, want we konden zó een pakje bij de buren halen. Om verder misgrijpen te voorkomen, heb ik gisteren m'n bestelling bij de supermarkt maar gedaan en zojuist kwam alles binnen. We boften trouwens nog, want er was gisteren gebak over. Of wij dat soms wilden hebben. Ja natuurlijk! Ik heb het in de vriezer gezet voor morgen. Dan vieren we Dankdag voor gewas en arbeid. Als we dan 's morgens uit de kerk komen, hebben we feestelijk koffie met gebak! Ik denk, dat ik m'n basisvoorraadlijst eens kritisch moet nalopen. De kinderen worden steeds groter en gaan ook steeds meer eten. De voorraad zal wat groter moeten worden! Dat ik nu bijvoorbeeld misgrijp naar koffie, komt gewoon, omdat er langzaam maar zeker steeds meer koffiedrinkertjes bij komen ;-)

Vorige week heb ik mezelf een wortelschrapmachine kado gedaan. Ik krijg best vaak wortels (bospeen) toegestoken. Heerlijk natuurlijk. En ook een groente, die wij geweckt erg lekker vinden. Maar dat schrappen vind ik altijd zo'n nare klus. Het duurt vreselijk lang en alles (m'n brillenglazen!) zit onder de fijne spettertjes. Het gebeurde regelmatig, dat ik de klus te lang voor me uitschoof en dat de worteltjes bij de geiten op de kinderboerderij belandden. Dus heb ik geïnvesteerd in een wortelschrapmachine. Gisteren heb ik hem voor het eerst uitgeprobeerd. En ik moet zeggen, dat het behoorlijk wat tijd scheelt. Zelfs als je het voor de dag halen en later weer schoonmaken en opruimen van het apparaat meetelt. Wat dat betreft ben ik dus wel tevreden over m'n aankoop. Maar verder vind ik het diep in mijn hart maar overdreven, om voor zoiets simpels als wortels schrappen een apparaat aangeschaft te hebben.

Afijn, ik ga nu dan de boodschappen maar opruimen. De dag is weer behoorlijk volgepland. Straks komt er nog een vloerbedekkingmeneer om een strip tussen kamer en keuken te bevestigen. Vanmiddag komt de kapper. En vanavond ga ik naar de verjaardag van mijn vriendin. Dan neem ik m'n monnikenwerk maar mee:

18 opmerkingen:

Anoniem zei

Een wortelschrapmachine! Nooit van gehoord. Wat een uitvinding. Het zal je idd wel een hoop werk besparen! En vieze brillenglazen!
Wat goed dat je sinterklaas ook met eenvoud viert. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt tegenwoordig. Terwijl het toch gewoon voornamelijk draait om warmte, gezelligheid en genegenheid voor elkaar in donkere dagen.
Ook ik ben alweer druk bezig met sint en handwerken. Ik ben speltwarmte-zakjes aan het maken voor de kinderen, verpakt in knuffelkonijnen en -muizen. Het zakje 30 sec in de magnetron en lekker warme knuffeltjes in bed. Dat is in de winter altijd welkom hier. We stoken boven niet, maar hebben wel enkel glas... Dat is dus koud.
Ik ga weer aan de was, daar is vorige week niet veel van gekomen door leuke omstandigheden, maar nu ligt er een berg....
GR,
Sandra mv4

harma zei

Dag Teunie,
In twee interviews in "Genoeg" heb ik je leren "kennen". Nadien heb ik nog vaak aan je gedacht en me afgevraagd hoe het verder met je ging. Via via ben ik op je weblog gekomen en ik heb het met veel plezier gelezen. Heerlijk dat je zo kunt genieten van de "gewone" dagelijkse dingen. Dat is een echt een gave, nietwaar? Alhoewel mijn kinderen al volwassen zijn met eigen gezinnen, herken ik toch veel in wat je schrijft en ik hoop nog vaak wat van je te mogen lezen. Het allerbeste voor jou en je gezin,
een hartelijke groet,
Harma

Anoniem zei

Hoi, die schrapper heb ik al zeker 25 jaar,
niet alleen voor de peen, maar ook voor de krieltjes en de aardapelen.
veel plezier ermee.

ps wij zijn maar met 4 personen dus meestal 1 keer per week een bospeen die ik schrap.

gr flower

Mindert zei

Hoi Hoi

Ik lees sinds kort mee en vind het erg leuk!
Kijk toch wel een paar keer per week of er al een nieuw berichtje bij is.
We hebben zelf 5 kindjes en dat vindt de "buitenwereld" al veel, pfff.
Ik vind het erg leuk dat je ook zo eenvoudig leeft.
Mag ik vragen in welke nummers van de Genoeg je staat?
Veel succes met alle kadootjes verzamelen.

groetjes Boukje.

afke's elftal zei

Ik moet toch wel lachen om die schrapmachine hoor, ik heb net toevallig wortels geschrapt voor de hutspot van vanavond en kreeg echt wat ik ondertussen "het Teunie-gevoel" noem, trots dat ik niet was gezwicht voor de voorgesneden zakken.
En nou lees ik over de schrapmachine !
Maar het gevoel blijft hoor ;-)

Anoniem zei

ZO EEN SCHRAPMACHINE HAD MIJN MOEDER VROEGER AL TOEN IK NOG KLEIN WAS\
IK BEN ZELF VAN 1966 DUS DAN IS IE AL ZEKER 40 JAAR OUD
MIJN MOEDER GEBRUIKTE HEM VOOR DE KRIELAARDAPPELEN

GROETJE TINEKE

Annelies zei

Wow, wat een mooi patroontje is dat!

Elly zei

Die overknee sokken worden gaaf ;)
Ik ben voor Merel kanten sokken , sokken met een mooi ajourtje dus aan het breien , op pen 1,75 , ook monikkenwerk ;).
Ik voel dus met je mee , overknees zijn erg veel meer breiwerk , mooi patroontje idd ;-)

jacqueline zei

Net als de anderen, wat een mooie patroon in de kousen en zo netjes!
Ik schrap mijn wortels altijd met mijn Tupperware dunschiller> makkelijk, snel en (heel prettig) schoon voor de omgeving.

Moeke zei

Doe je dat echt? Een breiwerkje mee nemen naar een verjaardag?
Zou er zelf denk ik nooit op zijn gekomen. Of zijn er verder geen verjaardagsklanten aanwezig?

Elly zei

Hihi leuke reactie Moeke ;-)
Ik brei altijd en overal , zeker op een verjaardag ;)

Teunie Luijk zei

Leuk, Sandra, warme knuffelbeesten. Hier vinden ze een warme kruik in bed ook zo fijn :-).

Welkom, Harma, grappig dat je me weer hebt 'gevonden'. Veel leesplezier.

Flower, ik heb inderdaad zo'n machine waar je ook aardappels en krieltjes mee kunt schrappen. Lijkt me ook erg lekker, vers geschrapte kriel.

Dag Boukje, ook welkom hier. Ik weet het zo niet uit m'n hoofd in welke nummers ik stond. Ergens eind 1999 stond ik in het Huishoudboekje, compleet met foto van ons gezin (toen 6 kinderen). Het tweede artikel was een jaar of 4 geleden. Als je het niet kunt vinden, vraag je het gerust nog eens. Dan zoek ik het voor je op.

Ha, Antoinette, ik moest erg lachen om jouw Teunie-gevoel :-). En winterpeen voor de hutspot schrap ik nooit, die schil ik met de dunschiller en daarna snijd ik het in blokjes. Vers gesneden vind ik ook echt beter smaken, jij ook?

Hallo Tineke, die apparaten zijn dan inderdaad al erg lang op de markt. Toch moest ik best zoeken, om hem (via internet) te bestellen. Of zouden ze ook gewoon bij Blokker te koop zijn, maar heb ik ze domweg nooit gezien?

Ja, mooi he, Annelies. Ik heb het van www.garnstudio.com Ik heb het alleen moeten aanpassen, want daar staat het beschreven voor naalden 3,5. Dat vind ik te dik voor kousen.

Leuk, Elly, dat wil ik graag ook nog eens voor de meiden. Misschien wil je het patroontje delen?

Jacqueline, schil jij bospeen, of bedoel je dat je winterpeen schilt? Die schil ik ook altijd met de dunschiller. Het apparaat is echt bedoeld voor bospeen/worteltjes. Wat is er speciaal aan een Tupperware dunschiller, behalve dat hij duur en duurzaam zal zijn? Het is al weer zo lang geleden, dat ik op een Tupperparty was. Ik geloof niet, dat er toen een dunschiller was.

Moeke, net als Elly, brei ik overal. Ik heb altijd een werkje in m'n tas en ik brei in de auto, in de wachtkamer bij de dokter, op visite of waar dan ook :-)

Lisette zei

prachtig dat breiwerk. Ik wou dat ik het kon. Ik vind breien heerlijk om te doen maar kom niet verder dan de eenvoudige steken en patronen en zelfs dan moet ik nog vaak de hulp inroepen van mijn moeder. Hoe heb je dat zo goed geleerd?

Lisette

Teunie Luijk zei

Hallo Lisette,
Vroeger, op de basisschool, heb ik breien, haken en borduren geleerd. Althans, de basisbeginselen. De rest heb ik mezelf in de loop der jaren eigen gemaakt. Sokken breien kan ik nog maar een jaar of 3. Dat heb ik gewoon via internet geleerd. En jaren geleden heb ik van de oude buurvrouw een dik boek gekregen, waarin alle mogelijke brei- en haaksteken uitgelegd staan. Daar heb ik nog altijd veel plezier van. Als ik niet weet hoe iets precies moet, kijk ik in dat boek en dan ga ik het net zo lang proberen, tot ik het snap.
Teunie

Anoniem zei

Hai Teunie,

Ik ken je ook nog van "Genoeg" uit het huishoudboekje. Leuk om je hier weer tegen te komen! Ik lees je blog met heel veel plezier, vooral als ik zo'n dag heb dat ik in niks geen zin heb.. dan denk ik: Teunie moet toch ook!, die kan ook niet de dekens over haar hoofd trekken en in bed blijven liggen! Zou je dat interview van het huishoudboekje alsjeblieft ook op je blog kunnen plaatsen?, ik had er op de een of andere manier altijd veel steun aan. Ik ben abonnee van Genoeg, maar na een verhuizing ben ik een aantal nummers kwijt geraakt. Ook die met jou interview. Je zou mij er een groot plezier mee doen! Ga vooral zo door met je blog, veel mensen hebben er iets aan.

met vriendelijke groet,

Esmee

Teunie Luijk zei

Hallo Esmee, jij ook welkom op m'n blog. Da's wel een leuk idee, om dat artikel hier ergens te plaatsen. Daar moeten de mannen me maar even bij helpen. Want ik weet niet goed, hoe ik dat moet doen ;-)

Teunie

Anoniem zei

Hallo Teunie,
ook ik ben getipt door iemand die je weblog las. Ik lees het nog maar net en kijk iedere dag even of er nog wat nieuws is te lezen. Ik las dat je een omslagdoek hebt gebreid. Waar heb je het patroon weggehaald en is het erg moeilijk? Zelf brei ik inmiddels ook sokken voor mijn gezin (man en vier kinderen) en ik vind het erg leuk om te doen. Ik blijf je weblog volgen. groeten.

Teunie Luijk zei

Dag anoniem. Jij ook welkom. Patronen voor omslagdoeken kan je vinden op www.garnstudio.com. De doek die ik breide is een eigen verzinsel en super eenvoudig: Met dikke wol en naalden 7 3 steken opzetten. Alle steken recht breien (ribbels dus). Aan het einde van iedere naald 1 steek erbij maken. Alle eerste steken van de naald afhalen zonder breien. Bij www.wolhalla.nl kan je hele leuke omslagdoekspelden kopen. Binnenkort plaats ik wel een fotootje. Teunie