dinsdag 27 januari 2009

Druiven en peterselie

Zaterdag was ik bij de boer om een nieuwe voorraad appels te kopen. Ik heb vorige week iedere avond een teiltje appels geschild, om er appelmoes van te maken. Ik heb nu een aardig beginnetje, maar heb berekend, dat het nog maar 10 procent van onze zomerconsumptie is. Ik moet dus nog even verder ;-).



Behalve appels nam ik ook aardappels mee: 25 kilo kruimige aardappels om te koken en 15 kilo bonken voor patat. Verder heb ik me laten verrassen door wat de boer over had. Dat waren o.a. heerlijke spercieboontjes, peultjes, snijbonen, chinese kolen, waspeen, ananassen, kiwi's, soepgroenten, taugé en ook 5 kilo druiven en flink wat bosjes peterselie. Die druiven en peterselie moesten er vandaag aan geloven. Van de druiven wil ik wijn maken. Ik heb nog nooit wijn van druiven gemaakt en gisteren heb ik daarom eerst m'n licht eens opgestoken op de wijnmaken-yahoogroup. Op hun aanwijzing heb ik vanmorgen de druiven heel secuur uitgezocht. Ieder schimmelig exemplaar moest weg. De overgebleven druiven heb ik eerst gewassen in water met sulfiet. Daarna heb ze heel goed gespoeld en in mijn weck-ontsapper gedaan. Al met al heeft dat 2,3 liter druivensap opgeleverd. Die sap staat nu af te koelen. Straks doe ik er wat pecto-enzymen bij en dan meet ik het soortelijk gewicht. Dan helpen ze me op de groep wel weer verder. Handig toch, die yahoo-groepen!





Voor de peterselie hoefde ik m'n laptop niet aan te doen ;-). Die heb ik gewassen, fijn gesneden en in porties verpakt voor de vriezer. Wat ruikt dat toch heerlijk, als je met peterselie aan het werk bent!





Voor vanmiddag staan er gewone huis-tuin-en-keuken-werkzaamheden op het programma. Ik denk, dat mijn schoonmoeder nog wel even aankomt voor een bakkie. Kan ik mooi spercieboontjes afhalen, die ik vanavond eten wil.