dinsdag 6 januari 2009

Energieverbruik

Binnenkort zal onze jaarlijkse afrekening van het energieverbruik weer op de mat ploffen. Deze nota zal echter geen verrassing opleveren, want al jaren noteer ik iedere maandagochtend de meterstanden van de electriciteitsmeters en van de gasmeter. Ik weet zo op een kwh nauwkeurig ons verbruik. Ik heb zojuist ons verbruik over 2008 berekend. Het geeft een goed gevoel, dat we weer minder zijn gaan verbruiken. Ik ben ervan overtuigd, dat het nóg minder kan, ondanks alle bezuinigende maatregelen, die we al genomen hebben. In elk geval ga ik het verbruik nog weer verder naar beneden zien te krijgen. Mijn wens is om zonnepanelen te installeren. Uiteraard is dat met de bedoeling om uiteindelijk voordeliger uit te zijn, maar verder vind ik het ook belangrijk om minder afhankelijk te worden van electriciteits- en gasleveringen. Niet in de laatste plaats zal het ook een klein steentje bijdragen aan het milieu. Hoe dan ook, het verbruik verminderen is de simpelste en waarschijnlijk meest effectieve manier om geld en milieu te sparen en ik wil gaan proberen om dit jaar nog eens 10 procent minder electriciteit te gaan verbruiken. In 2008 was ons jaarverbruik 7830 kwh. De verdeling tussen dag- en nachtstroom is: 4015 dagstroom, 3815 nachtstroom. Het gasverbruik lag op 1578 kuub. Ik heb voor de grap eens gekeken naar het gemiddeld energieverbruik van een gezin in Nederland en vond op de site van Cogas het volgende:

Wat is het gemiddeld energieverbruik van een huishouden?
Voor elektriciteit is het gemiddeld verbruik:

Eénpersoonshuishouden 2200 kWh
Twee persoonshuishouden 3000 kWh
Huishouden met 1 kind 3800 kWh
Huishouden met 2 kinderen 4400 kWh

Een gemiddeld huishouden verbruikt 3.500 kWh elektriciteit per jaar.
Voor gas is het gemiddeld verbruik ongeveer 2200 m³ gas per jaar.


We verbruiken dus 2 keer zoveel electriciteit dan een gemiddeld huishouden. Een gemiddeld huishouden is een huishouden van nog geen 3 personen! Ons huishouden van 12 personen is dus ruim 4 keer een gemiddeld huishouden. Hoewel ik weet, dat hoe meer mensen op 1 adres wonen, hoe lager het gemiddelde electriciteitsgebruik is, toch denk ik, dat ons verbruik heel netjes is. Ook het gasverbruik ligt ver beneden het gemiddelde. Dat heeft alles te maken met het gebruik van onze houtkachel. Overigens stook ik nu met de (strenge) vorst regelmatig een poosje de CV. Niet dat we het in huis (in de woonkamer althans) niet warm genoeg krijgen met de houtkachel, maar het werd hier en daar in huis toch behoorlijk vochtig. Ook wil ik niet riskeren, dat de boel in de garage kapot vriest. Ik laat nu de CV 's nachts op 17 graden staan en daarmee slaat hij net een beetje aan. 's Morgens draai ik de knop naar 20 graden. Tegelijkertijd steek ik de houtkachel aan. Als de temperatuur in de kamer 20 graden is, zet ik de CV weer uit en verder stook ik dan de hele dag alleen de houtkachel. Toch vliegen op deze manier de kuubjes gas de schoorsteen wel uit, hoor. Ik denk, dat er in Nederland in deze koude heel wat gas doorgedraaid wordt.