donderdag 26 februari 2009

Een dag in de Voorjaarsvakantie

Twee dagen heb ik flink moeten buffelen om weer een beetje 'bij' te raken met m'n werk. Dat heb je ervan, als je er zomaar een hele dag tussenuit knijpt ;-). Maar vandaag lag er dan toch een vakantie-dag voor me. Op normale dagen ontbijten we hier altijd met z'n allen en passen het tijdstip aan, aan degenen die het vroegst weg moet. Meestal komt dat er op neer, dat we ergens tussen half 7 en kwart voor 7 met het ontbijt beginnen. Maar in de vakantie gaat dat anders. De groteren, die naar hun werk moeten, zorgen zelf dat ze op tijd opstaan en ontbijten en moeder slaapt een beetje uit. Tegen half 8 sta ik dan op en maak brood en koffie klaar voor Willem en mij. Ik breng dat bij Willem op bed en samen genieten we van ons ontbijtje. Daarna moet Willem naar z'n werk en het is aan mij, hoe ik de dag begin. Vanmorgen heb ik nog een poosje liggen luieren en nadenken op bed. Daarna heb ik de kinderen gemobiliseerd (behalve Koos, Maria en Henk, die nog onder de zuurballenwet vallen). In de vakantie is het regel, dat alle kinderen, die thuis zijn, me een uurtje helpen. Wat is dat heerlijk, zo'n legertje hulp! Na een uurtje werken was de gang, kamer en keuken helemaal spic en span. Inclusief stoffen en stofzuigen. Super! De kinderen gingen daarna hun ding doen en ik ging nog even aan de was. Tussen de middag was er een verrassing: Knakworsten op brood. Mmm, dat was smullen. Na het eten wilde ik dat Leendert en Koos naar buiten gingen, want die 2 zaten elkaar steeds in de haren. Dat is meestal opgelost, zodra er meer bewegingsvrijheid is. Gelukkig treuzelden ze met het naar buiten gaan, want onverwachts was er iets leuks. Tante S. van de zorgboerderij waar Leendert iedere week heen gaat belde, dat Leendert mocht komen kijken naar het schapen scheren. En, zei ze, wíj mochten ook gerust komen kijken. Hè, dat was een verrassing. Leendert en Hans zaten al snel op de fiets. Maar voor mij duurde het even, voordat ik met 4 kinderen in de auto zat. Dat was jammer, want zodoende kwam ik net 1 minuut te laat aan bij de boerderij. Het schapen scheren (3 schapen) was juist gedaan. Leendert en Hans hadden het gelukkig wel gezien. Maar evengoed was het erg leuk om er even te zijn. We keken naar de kale schapen. Het zijn bruine schapen, maar nu ze geschoren zijn, zijn ze bijna zwart. Twee kruiwagens wol kwam er van 3 schapen af! Over 2 weken gaan de schapen lammeren.
De kinderen vlogen meteen op de pony's af. Alleen Henk vond ze maar eng. Veel te groot voor hem. Hij had meer belangstelling voor de poezen. Hoewel ook die niet te dicht in de buurt moesten komen. Wat een angsthaas. Ik werd uitgenodigd om nog even mee koffie te drinken. Dat was vandaag extra feestelijk, met appeltaart, vanwege het schapen scheren. Hè, wat knapt een mens ervan op om even in de buitenlucht en bij de dieren te zijn. Willem had boer moeten zijn ;-)





Ik maakte meteen van de gelegenheid gebruik om melk te kopen. Als het even kan, kopen we het los bij de boer. Heerlijk, die volle, romige melk! Zéker als je er toetjes mee maakt. Custardvla van volle boerenmelk is hier echt favoriet. Dat ga ik morgen maar eens maken. En dan 'moet' ik meteen maar weer aan het brood bakken. Ik dacht mezelf een stukje vakantie toe, door eens een weekje brood te kopen in plaats van zelf te bakken. Maar er wordt gemopperd op het fabrieksbrood en eigenlijk moet ik de mopperaars gelijk geven. Ik ga weer fijn bakken.