donderdag 12 maart 2009

Gisteren

't Was een fijne dag, gisteren. En het eten (vlees met peren) was heerlijk. Er lag alleen een schaduw over de dag, doordat mijn moeder 's middags weer opgenomen moest worden in het ziekenhuis. Mijn moeder heeft een stoma en al sinds zaterdag verloor ze steeds bloed (via de stoma). Gisterenochtend, toen mijn vader al naar de kerk was, heeft ze toch maar even naar het ziekenhuis gebeld, omdat ze het niet vertrouwde. De dokter zei, dat ze meteen moest komen. Mijn moeder vroeg, of ze eerst nog naar de kerk mocht. Dat was goed, als ze zich maar om 12 uur zou melden, want de dokter wilde meteen met onderzoeken beginnen. Dus is mijn moeder 's middags weer opgenomen. Nu zitten we meteen weer in de spanning en met het draaiboek voor de bezoekuren. Het is te hopen, dat er snel duidelijkheid is over de oorzaak van het bloedverlies en dat het verholpen kan worden.

Gisterenmiddag leek het hier net zo'n bijenkast. Eén en al bedrijvigheid. Hans en Maaike moesten hun krantenwijk doen. Koos zou ze erbij helpen. Eerst hebben ze met z'n drieën hard zitten vouwen. Daarna zijn ze op stap gegaan. Ze hebben een wijk van 365 kranten. Ik vind het best een prestatie voor kinderen van 11 en bijna 10. Af en toe loop ik een stuk met ze mee. Maar gisteren hebben ze het met z'n drietjes gedaan.

Leendert en Dirk moesten huiswerk maken. Die zaten (de één traag, de ander graag) beneden aan de grote tafel te leren. Willem zat er met z'n laptop bij. Kon hij meteen een oogje in het zeil houden.

Trijnie heeft met haar hoofd in de zon de bolacacia's gesnoeid. En al werkend kon zij het oog op Maria, Jan en (vooral) Henk houden.

Zelf heb ik brood gebakken, voor de catering gezorgd en wat rommelklusjes gedaan. Zo vloog de middag wel erg snel om. Om 5 uur gingen we ons klaarmaken voor de avonddienst. Nog even een kop koffie gedronken en daar gingen we weer. Ná de dienst hebben we met z'n allen op ons gemakje gegeten. Het leek net zondagavond. Zo gezellig. Maar vanmorgen moest iedereen weer in de startblokken.

Om half 9 was iedereen weer naar school en werk. Behalve Leendert, die laat moest beginnen. Dat kwam mooi uit. Nu kon hij even op Henk letten, terwijl ik wat telefoontjes moest afhandelen. Ik vind het altijd zo vervelend, om te telefoneren met een peuter om je heen. Gewone koetjes- en kalfjesgesprekken is nog tot daar aan toe. Maar zakelijke gesprekken zijn anders. Ik moest naar de bank bellen, om het e.e.a. te regelen. En op de één of andere manier verlopen dat soort gesprekken altijd stroef. Of zou ik altijd een schaap met 5 poten willen? In elk geval, ik vroeg, of iets mogelijk was. Dat was eerst écht ondenkbaar, want regeltjes, wetjes en blablabla. Vervolgens bleek het mogelijk, mits blablabla. En toen ik daarop zei, dat ik dan maar naar een andere bank zou gaan, bleek uiteindelijk tóch te kunnen, wat ik vroeg. Pffff...Het zal wel aan mij liggen. Ik leg mijn vraag waarschijnlijk niet goed voor, of zo. In elk geval heb ik een grote hekel (gekregen) om met instanties, zoals de bank, het ziekenhuis, de telefoon- of internetprovider, de gemeente e.d. te bellen en ik schuif het daarom (te) lang voor me uit.

Er staan verder vandaag geen bijzondere dingen op het programma. Veel was. Ik had gehoopt op een mooie dag, zodat er was naar buiten zou kunnen. Maar 't is hier regenachtig en somber. Toch zitten we al bijna halverwege maart. Nog éven en 't is echt gedaan met de winter!