maandag 6 april 2009

Een maandag met van alles en nog wat

Vandaag was het vooral school wat de klok sloeg. Ik moest om 10 uur al op een school in Rotterdam zijn en vanavond waren er de 10-minutengesprekjes op de basisschool. Dat was bij elkaar al een flink gat in mijn dag. De rest van de dag heb ik gevuld met opruimwerk, wassen, strijken, eten koken, tuintje wieden en wat boodschapjes halen. Ik heb een flinke zak zaaigrond gekocht. Morgen wil ik graag bloemen en kruiden gaan zaaien. Ik ben er niet zo heel vroeg mee, maar dat is bewust. Als de plantjes groot genoeg zijn om uit te planten, hoeven ze niet zo lang af te harden en kunnen ze al snel de volle grond in. Spannend weer hoe m'n tuintje er deze zomer uit zal zien. Ik verheug me op veel bloemen. En stiekum blijf ik dromen van m'n eigen moestuin. Maar dat zie ik zomaar niet gebeuren. Willem is er absoluut op tegen, dat ik een volkstuin neem. Daarmee zou ik teveel hooi op m'n vork nemen, denkt hij. En waarschijnlijk is dat ook zo ;-).
Vandaag was het de eerste dag waarop je subsidie op zonnepanelen kon aanvragen. Wij hebben ook een aanvraag laten indienen. Als alles doorgaat, krijgen we 8 zonnepanelen op ons dak. Daarmee kunnen we ongeveer 1150 kwh. stroom per jaar opwekken. Dat is relatief gezien maar een klein deel van ons totale jaarverbruik. Maar tegen de tijd, dat de panelen zichzelf hebben terugverdiend (zo'n 11 jaar) zal ons huishouden waarschijnlijk ook wel een stuk gekrompen zijn (en daarmee ons energieverbruik). Wellicht kunnen we ons dan voor een groot deel redden met die panelen wat stroomverbruik betreft. Wel raar om zo ver vooruit te kijken. Maar ja, een keuken (om maar iets te noemen) koop je tenslotte ook om er minimaal 10 jaar mee vooruit te kunnen.