maandag 24 augustus 2009

Een nieuw begin

Vandaag is de basisschool hier weer begonnen. Dat is altijd zo'n moment van 'een nieuw begin'. Voor mijn gevoel is de zomer dan ineens grotendeels voorbij. Voor wat betreft het vroegere donker worden klopt dat ook aardig. Maar het weer van vandaag is nog zó stralend. Dat houdt het nog even heerlijk zomers!

De kinderen hadden best zin om weer te beginnen. Zelf had ik gemengde gevoelens. Ik vind de zomervakantie sowieso altijd omvliegen. Maar nu ik het eerste stuk had gemist doordat ik in het ziekenhuis lag, vond ik het nóg sneller omgevlogen. Voor wat betreft de rust, die ik tijdens de vakanties ervaar, had het nog wel een paar weekjes mogen duren. Voor wat betreft de rommel overal, was het hoog tijd, dat de kinderen een paar uur van de vloer zijn en ik er eens flink met de bezem door kan.

Ik heb de boel meteen voortvarend aangepakt. De laatste weken heb ik steeds kasten opgeruimd, die door een leger (gezins)hulpen steeds rommeliger waren geworden. Ook de bergruimte in de garage had ik al opgeruimd. Vandaag was Willem z'n kantoortje aan de beurt. Dat was al maandenlang een rommelhok in plaats van een werkkamer. Alles waar we/ze geen raad mee wisten, werd daar 'even' geparkeerd. Deur dicht en niemand die het zag :-). Ik was eigenlijk van plan om iedere dag er een doos vandaan te halen en die op te ruimen. Maar toen ik eenmaal bezig was, wist ik niet van ophouden. Ik kwam nog 2 dozen met kleding tegen, die er sinds april (kledingwissel) stonden. Die waren klaargezet om naar mijn moeder gebracht te worden, maar dat was nooit gebeurd. Ook stonden er nog tig dozen met schaatsen. Daar schaam ik me echt voor. Toen er ijs lag, zat ik net in het begin van m'n zwangerschap en was ik moe en misselijk. Geheel tegen mijn gewoonte in, had ik die schaatsen niet netjes ingevet en opgeruimd, maar onder een tafel in het kantoortje geparkeerd tot ik me wat beter zou voelen. Nou, dat heeft wat langer geduurd, dan voorzien ;-). Dus heb ik vanmorgen schaatsen staan schoonmaken in de zomerzon! Straks zet ik de ijzers nog even in de vaseline en dan kunnen ze in de berging in de garage.



Er staat nu nog een enorme doos met oude tijdschrifen (Beet), die Leendert heeft gekregen. Even denken, wat ik daarmee doe. Verder ligt er nog een grote berg kinderkleding, die in de afgelopen weken is afgegeven. De kleding is al wél gesorteerd, maar nog niet opgeborgen. Als ik dat van de week in de kasten krijg, voel ik me een hele Piet. Dan rest me alleen nog het schoonmaakwerk. De vitrage moetgewassen worden en er zitten een paar schimmelplekken op de muren, die behandeld moeten worden. Heerlijk, als Willem straks weer fijn kan werken in een schoon en opgeruimd kantoor!