maandag 10 augustus 2009

Werk aan de winkel

Er is hier vanwege overvloedige oogst en vooroorlogse prijzen enorm veel werk aan de winkel. Het begon zaterdag al, toen we een emmer spercieboontjes, een emmer snijbonen en een kratje bieten kregen. Alles biologisch geteeld en vers van de tuin.

Vanmiddag kwam daar een flinke hoeveelheid groenten en fruit van de markt bij. Mijn vader had aan het einde van de markt restanten opgekocht. Een enorme hoeveelheid voor slechts 16 euro.

Vanavond heb ik het meest kwetsbare product vast verwerkt. Dat waren 3 dozen bosbessen. Na secuur uitsorteren (er zat hier en daar een beschimmeld exemplaar bij) had ik 2,4 kilo bessen. Ik heb daar jam van gekookt. Ik las, dat bosbessenjam goed is tegen diaree. Ik grapte tegen Willem, dat we de kinderen dan eerst flink van de pruimenjam moesten laten eten (laxerend). En daarna zou dan de bosbessenjam uitkomst kunnen geven ;-).



Morgen wil ik uitgebreider mailen over mijn groenten- en fruitvoorraad en hoe ik alles verwerk. Ik wil deze week (op verzoek) ook nog een virtuele demo van de ontsapper geven. Plannen genoeg dus. Maar voor nu is de koek op. Ik was vandaag voor het eerst helemaal alleen (zonder hulp en zonder Willem). Met 7 kinderen om me heen en een hoop was en rommel was dat best aanpoten.