woensdag 30 december 2009

Werkvakantie

Vandaag is Willem z'n 'vakantie' begonnen. Hij heeft twee dagen vrij en hoeft dus pas volgend jaar weer te gaan werken :-). De beste omschrijving van deze eerste vrije dag is, wat ik als titel plaatste: werkvakantie. Het meeste was werk en dan verder nog een beetje vakantie, zeg maar. Vakantie was het vanmorgen. Toen hebben we heerlijk uitgeslapen tot dik half negen. De rest van de dag was werk. Willem is eerst de 'familie-aanhangwagen' gaan halen. Het is een wagentje van mijn vader, waar de hele familie dankbaar gebruik van maakt. Ik had op Marktplaats een kast gekocht voor bij de meiden op de kamer. Slechts een jaar gebruikt en nu gekocht voor 25 euro. Willem is de kast gaan halen. Daarna zou hij naar Dordrecht rijden, om daar voor Jan een fietsje te kopen. Hij is al een poosje fietsloos, omdat z'n oude fiets niet meer gemaakt kon worden. Ik had er één op Marktplaats gevonden bij een fietsenmaker op Ridderkerk. Daar kopen we wel vaker tweedehands fietsen. Ik had er één gezien voor 25 euro. Helaas nam de fietsenmaker de telefoon niet op, vanmorgen. Hij zal dus wel gesloten zijn. We kopen ook regelmatig tweedehands fietsen in Dordrecht bij een afdeling dagbesteding van Eleos. Willem wilde daar heen voor een 'nieuwe' fiets voor Jan en dan meteen de afgescheven fietsen, die nog in de schuur stonden, meenemen. Die worden daar helemaal gestript of zódanig opgeknapt, dat ze weer verkocht kunnen worden. Jammergenoeg stond Willem ook dáár voor een gesloten deur. Ze gaan pas op 4 januari weer open. Het was een vette teleurstelling voor Jan. Nóg geen fiets :-(. Maar DV dinsdag gaan we gewoon weer een nieuwe poging doen. Jan moet dan naar het ziekenhuis om z'n keel- en neusamandelen te laten verwijderen. Ik ga met hem mee en Willem past thuis op Henk. Hij gaat dan nogmaals met de aanhangwagen naar Dordrecht en hoopt dan toch echt met een fietsje voor Jan thuis te komen. Heeft Jan meteen iets om naar uit te kijken, voor als hij klaar is in het ziekenhuis.

Er stonden verder nog heel wat boodschappen op het programma: Melk halen bij de boer, medicijnen bij de apotheek, stofzuigerzakken bij de Witgoedwinkel, kinderstoelen terughalen bij de Chinees (die ze vanwege de kerstdrukte had geleend) enzovoorts. Willem heeft heel wat meer beweging gekregen dan op z'n werk.

Intussen was ik thuis aan de slag gegaan met Maaike en Maria. We hebben eerst de garage eens flink opgeruimd. Vervolgens de bijkeuken en tenslotte ook nog het kantoor. Hè, wat is alles lekker leeg nu :-).

Vanmiddag hebben Hans, Maaike en ik twee krantenwijken gelopen. We begonnen om twee uur en waren even over half vijf klaar. We hebben dus lekker wat buitenlucht opgesnoven.

Toen we thuis kwamen waren daar juist Wim en Geertje. Gezellig! Willem had wat chinees eten meegekregen van het restaurant en dat had hij opgewarmd. Ze zaten lekker te smikkelen. Da's nu echt vakantie om zomaar halverwege de middag chinees te gaan zitten eten :-).

Ik ben snel koffie gaan zetten. Daar was ik zo langzamerhand wel aan toe. Ik had juist een restant kruidkoek aangesneden, toen de kinderen met hun schatten kwamen aandragen. Koos, Maria en Jan waren vanmiddag met M. mee geweest naar Ikea en ze waren daar erg verwend. Ze hadden ook nog eens 20 oliebollen gekregen voor thuis. Naast het restantje kruidkoek kwam dus de zak oliebollen en de bus poedersuiker op tafel. Mmm, wat lekker!!

Hans en Maaike waren intussen nog even naar de winkel voor een vergeten boodschapje. Toen ze terugkwamen, hadden ze een heel lieve verrassing voor mij bij zich. Een prachtige fles met badschuim en 3 heerlijk geurende zeepjes. Dat hadden ze gekocht, omdat ik ze zo vaak help met kranten én vast voor m'n verjaardag. Wat lief!




Tegen zessen ben ik aan het pannenkoeken bakken geslagen. Altijd feest natuurlijk :-).

Vanavond nog een vet karwei: de frituurpan schoon geboend. Morgen moeten hier natuurlijk oliebollen gebakken worden. De pan staat alvast te glimmen. Straks wil ik nog even de goudreinetten schillen voor de beignets. Dirk en Hans gaan bakken. Ze beginnen met de appelbeignets en intussen kan dan het oliebollenbeslag rijzen. Als het gaat, zoals ik het in mijn hoofd heb, kunnen ze in één keer doorgaan en kan de hele bakkerij rond de middag klaar zijn.

Dan heb ik 's middags nog de tijd om hier en daar door m'n huis te zwabberen en de was bij te werken. 's Avonds gaan we naar de kerk. De dag is dus weer goed vol gepland. Nóg een dagje werkvakantie :-).