zaterdag 16 januari 2010

Vogels

Mijn vader houdt veel van vogels. Als je als passagier bij hem in de auto zit, houd je je hart af en toe vast. Want hij ziet ieder vogeltje vliegen en vergeet dan weleens z'n aandacht goed bij de weg te houden. Ik kan me van vroeger leuke vogelvoorvallen herinneren. Bijvoorbeeld een koolmeesje, wat kaas uit je hand at. Maar ook de verontwaardiging van mijn vader, toen een kauw, vlak voor het raam, op een jong vogeltje dook.

In de winter is mijn vader dagelijks bezig met bijvoeren. Niet zomaar een pindaslinger of een vetbolletje (al heeft hij die ook wel hangen). Nee, mijn vader pakt het groots aan: hij verzorgt dagelijks een compleet lopend buffet van granen, kippennekken, visafval etcetera. Daarmee voedert hij allerlei watervogels en reigers bij.
De reigers weten het al precies. Als het koud wordt, komen ze in het weilandje voor het huis van mijn ouders zitten. De club wordt groter naarmate het kouder wordt. Van de week zaten er wel 75 reigers reikhalzend naar het lekkers uit te kijken.



De vogelliefde is me dus met de paplepel ingegoten. En hoewel ik niet zo fanatiek ben als mij vader, vind ik het toch wel erg leuk, als er veel vogels in ons achtertuintje komen. Ik heb er vetbollen en een pindaslinger hangen. Ik strooi af en toe wat havermout en schud het tafellaken met broodkruimels uit. Er komen aardig wat vogels in de tuin: mussen, bij tijden spreeuwen, kauwen, koolmezen, pimpelmezen, vinken, een roodborst, een winterkoninkje, eksters, merels. Deze week kwamen er twee nieuwe 'gasten': een Vlaamse gaai en een grote bonte specht! Die specht was wel het toppunt. Hans en Maaike hadden hem het eerst gezien. Ze waren er heel opgetogen over. Hans heeft meteen een heleboel foto's gemaakt en Maaike vond het super, dat hij zelfs op een boom had zitten kloppen.



Er stond deze week een berichtje in één van de streekbladen, dat je tot eind februari gratis een zak zaad bij een natuurcentrum kon ophalen. Dit omdat de Natuur- en Vogelwacht tijdens strenge vorst bijvoeren adviseert. Het is heel leuk om nu (bijvoorbeeld op een winters kinderfeestje)vetbollen en andere dingen te maken. Zéker als je aan een gratis zak zaad kunt komen, is dat nog eens low budget ook.

Het was hier verder een heel drukke week. Ik had veel bezigheden buitenshuis, zeg maar. En daar ben ik niet zo dol op.
Gisteren was Willem jarig. We hebben het nu maar eens in kleine kring gevierd. Per slot van rekening waren (bijna) al Willem z'n broers en zussen hier pas nog geweest. Eigenlijk vond ik het wel wat hebben, zo'n wat intiemer feestje. Dan heb je tenminste tijd om eens met die en gene een praatje te maken.

Van de week kwam ook de eindafrekening van het energiebedrijf. Ik wist al wel, dat ik lekker bespaard had. Maar dat ik zóveel terug kreeg, was een verrassing! 642 euro terug! En het maandbedrag gaat van 275 naar 216 euro per maand. Van het uitgespaarde bedrag wil ik nog wat LED-lampen kopen. Ik heb nu bijna overal LED-verlichting. Wie weet, krijg ik ons verbruik dit jaar nog wel weer wat naar omlaag.

Intussen is het dus weer 'gewoon' zaterdagavond geworden. De gestoofde kabeljauw staat klaar. De laatste wassen hangen te drogen en de laatste broden staan in de oven. Alweer een week voorbij...