dinsdag 16 februari 2010

Dinsdag

Vanmorgen stond ik om kwart over zes op. Mijn ochtenden zijn doordeweeks tot aan de koffie eigenlijk alle dagen hetzelfde: ontbijttafel dekken, man en kinderen wekken, na het ontbijt de basisschoolkinderen helpen met aankleden, tafel afruimen, kinderen naar school helpen, als iedereen vertrokken is mezelf en Henk aankleden, mijn moeder bellen en koffie drinken. Vanmorgen was het al niet anders. De enige rimpeling in de vijver was, dat Hans vergeten was de groene container voor te zetten en dat zag ik natuurlijk pas, toen de vuilnisauto al langs geweest was. Nou ja, het betekent alleen, dat hij over twee weken tjokvol zal zitten.

Na de koffie ging ik eerst maar aan de was. Eigenlijk is dat ook alle dagen hetzelfde, zolang ik tenminste binnen moet drogen: droge was afhalen, twee wassen ophangen, twee wassen sorteren en in de wasmachine doen om 's nachts te draaien, de gestreken en/of gevouwen was van de dag ervóór in de kasten leggen. Het strijken en/of vouwen van de afgehaalde was doe ik meestal 's middags en, als ik er niet aan toe kom, ook wel 's avonds. Ik maak nog altijd gebruik van dubbeltarief (goedkope stroom), ook al maakt het niet zoveel meer uit. In ons geval spaar ik er nog altijd 10 euro per maand mee uit en 120 euro per jaar vind ik een flink bedrag.

Toen de was verzorgd was, ging ik aan het bakken. Hans hoopt morgen jarig te zijn. Hij trakteert eierkoeken, voor de helft gedoopt in chocola. Ik moest 40 eierkoeken bakken, maar er gaan er maar zes tegelijk op de bakplaat. De baktijd is 8 minuten en dus moest ik zo ongeveer een uur standby zijn om eierkoeken uit de oven te halen en een nieuw bakblik erin te doen. Het viel me op, dat je in die 8 minuten toch steeds best wel veel kunt doen.



Ik vouwde een was, ruimde de woonkamer en de keuken op, stond een mevrouw aan de deur te woord, kreeg een telefoontje van mijn schoonmoeder en van mijn vriendin. De ochtend vloog voorbij.

Na de bakkerij ruimde ik snel de bakrommel op en dekte de tafel voor de lunch. We smulden met z'n zessen van erwtensoep met brood en een likje roomboter.

Na de lunch hield ik even pauze tot twee uur. Leendert kwam thuis uit school en kwam erachter, dat hij z'n agenda daar had laten liggen. Omdat ik toch nog naar school moest bellen voor de ouderavond, ben ik meteen voor hem achter die agenda aan gegaan. Die lag inderdaad bij de juf van Duits en die wilde wel even het huiswerk voorlezen en ervoor zorgen, dat de agenda bij de docent terecht kwam, die Leendert morgen het eerste uur heeft. Ook weer geregeld.

Ik snelde als een haas nog even over de bovenverdieping. Rommel opruimen en bedden opmaken. Al snel was het 10 over 3. Tijd om in de auto te springen, om met Koos (voor het laatst) naar de SoVa-training te gaan. Leendert zou oppassen. Koos had een dubbel gevoel bij deze laatste keer. Hij heeft de training nu bijna een jaar gevolgd. Aan één kant vond het het wel fijn, dat hij nu ging stoppen. Aan de andere kant vond hij het moeilijk om afscheid te nemen. Hij had z'n chocola met fotowikkel bij hem om te trakteren. En op de training mocht hij vertellen welk spel er gedaan zou worden. Dat was wel heel leuk allemaal. Ik ben er wel blij om, dat het er nu op zit. Het was wel pittig om iedere dinsdag van kwart over 3 tot half 6 uit m'n huishouden te zijn en maar te hopen, dat het daar (onder leiding van de grotere kinderen) allemaal goed zou gaan. Het was niet de meest ideale situatie. Maar goed, Koos heeft er enorm veel geleerd. Wat dat betreft had ik het niet willen missen.

Na de training ging ik samen met Koos nog even snel naar de speelgoedwinkel. Hans krijgt morgen een (tweedehands) mobieltje voor zijn verjaardag. Maar daarmee was het verjaardagsbudget niet verbruikt en daarom heb ik nog een spel voor hem gekocht. Wij hebben al jaren hetzelfde budget voor een jarig kind: 50 euro.

Thuis schoof ik meteen achter het aanrecht. We zouden macaroni eten. Voor de saus rulde ik een kilo gehakt en roerbakte de groenten. Daarna deed ik dat alles in kant-en-klare tomatensaus (uit de weck) en bracht het op smaak met wat zout en kruiden. Als verrassing hadden we ijsjes, die Hans snel nog even ging halen. Zoiets is altijd een klein feestje.

Na de maaltijd volgde de avondroutine. Maaike ging Maria, Jan en Henk in bad doen en op bed leggen. Dat is een taak die ze een paar weken geleden vrijwillig op zich genomen heeft (op dinsdag en soms op zaterdag). Ze vindt het heerlijk om te moederen en doet het heel goed. Toen de kinderen lekker schoongewassen waren, kwamen ze nog even naar beneden om welterusten te zeggen. Eigenlijk wilden ze wel blijven koffie drinken. Maar dan mocht niet, want morgenavond (op Hans z'n verjaardag) wordt het ook al laat. Maaike beloofde, dat ze lekker ging voorlezen. Toen vlogen ze naar boven :-).

We dronken koffie. Hans maakte het beslag voor kruidkoek in de wonderpan klaar. Die staat nu op het petroleumstelletje lekker te geuren. De kruidkoek is voor morgen, voor de meesters en juffen. Straks ga ik de eierkoeken in de chocola dopen. Dan staat alles weer klaar voor morgen. Hans wil z'n verjaardagsfeestje voor z'n vrienden pas over een poosje vieren, als het wat warmer is. Hij houdt meer van buitenactiviteiten. Daar kunnen we dus nog even op verzinnen.

Rest nog een stuk strijk. Die ga ik níet uitstellen tot morgen. Dan heb ik al zo'n volle dag. Behalve dat ik nog taarten moet maken en er 's avonds visite voor Hans z'n verjaardag komt, hang ik een halve middag in het zwembad, omdat Koos moet afzemmen voor z'n C.

De huishoudknip:
Spel voor Hans z'n verjaardag: 20 euro
IJsjes 1,95
Melk 0,95
2 pakken kruidkoekmix 1,50
Dwarsfluitles Trijnie 8 euro

Totale uitgaven sinds 15 februari: 37,40 (behalve geld voor collectes/goede doelen)