dinsdag 2 maart 2010

Creativiteit

Zaterdag moeten de maandboodschappen weer binnenkomen. In de laatste week, voordat de nieuwe voorraad binnenkomt, zijn er hier en daar altijd wat dingen die op, of bijna op, zijn. Ter verklaring roep ik dan:"Ja, jongens, Schraalhans is weer keukenmeester!" We komen nooit iets tekort, maar vaak moet ik nog wel enige creativiteit aan de dag leggen, om tekorten te camoufleren.

Deze maand zit ik krap in het vet, om het zo maar eens te zeggen :-). Ik bedoel: de halvarine voor op brood is bijna op, de margarine om te bakken en te braden is bijna op, de zonnebloemolie schiet al op en er is nog maar een klein kluitje roomboter.
Ik heb daarom een planning gemaakt, om precies uit te kunnen komen tot zaterdag. Ik heb daarbij uiteraard gekozen voor gerechten met weinig vet.

Voor de koekjes, die ik vandaag bakte, gebruikte ik voor de helft margarine en voor de helft boter. Met die doos koekjes doe ik tot D.V. vrijdag. Voor vrijdagavond bak ik meestal wat lekkers. Ik bak dan een lazywife-cake. Daarin gaan maar 7 eetlepels zonnebloemolie. Ook in het nog te bakken brood gebruik ik zonnebloemolie. Dat is wat betreft koek en brood.

Ik dacht na over het vet, wat ik nodig heb bij het bereiden van de warme maaltijd. Vanmiddag braadde ik een rollade in een half pakje margarine en vulde de hoeveelheid jus aan met een restje van gisteren. Morgen ga ik nasi koken en bak dan wat kip of wat varkensvlees in een beetje zonnebloemolie. Donderdag wil ik hachee maken. Daarbij heb ik genoeg aan een half pakje margarine. En vrijdag staat er een preischotel op de planning. Daarin gaat rul gebakken gehakt, wat nauwelijks vet behoeft.

Rest nog de planning voor het vet op de boterham. Vandaag heb ik daarop bezuinigd door kaaskorstjes te bakken. Daarvoor legde ik de verzamelde boterhamkapjes met de korst naar boven in een tefal koekenpan. Ik strooide er geraspte kaas over en liet de kapjes onder een deksel zachtjes bruin worden en de kaas smelten. Ik heb nu nog ongeveer twee potten halvarine. Dat lijkt heel wat. Maar in ons ruimschoots brood etende gezin, smeer je die zó weg. Voor nood (die vast niet erg gevonden wordt!) is er dan nog een half pakje roomboter én ik heb nog een dikke liter melkroom, waar nog wel een kluitje boter van gekarnd kan worden.
Het geeft me een fijn gevoel, om zo tóch weer met de voorraad uit te komen, zonder dat ik tussendoor hoef bij te kopen.

Wat is verder op is: sandwichspread en vleeswaren. Maar die zijn gemakkelijk vervangbaar door iets anders. Voor morgenochtend is er verse, zelfgemaakte rauwkost (radijs, bosui, appel, rozijnen en een pietsie rode kool). Verder maak ik eiersalade, want eieren zijn er ook nog voldoende. We hebben dan, samen met de kaas, die er ook nog is, genoeg hartigs voor op brood.

De huishoudknip is na zaterdag nog niet open geweest. Maar dat is stilte voor de storm :-)