vrijdag 2 april 2010

Boven water

Ik ben weer boven water. Nadat ik m'n klus geklaard had, voor mijn deadline, ben ik snel begonnen het achterstallige huishoudelijke werk in te halen. Te beginnen met de was ;-). Na een paar uur stevig doorwerken, kon er weer heel wat de kast in.



Verder was er natuurlijk ook weer heel wat op te ruimen. Want die kaboutertjes komen hier nu nooit eens! Vandaag had ik wel een legertje knechten. Alle kinderen hadden vrij van school en werk en dus heb ik ze allemaal een uurtje gecharterd.
Dirk heeft samen met mij dekens geklopt. We hebben alleen dekens op ons eigen bed. De rest van de bedden is voorzien van dekbedden. Maar die dekens van ons bed waren hard aan een klopbeurt toe. Poeh, zwaar werk! Daarna heeft hij de hele benedenverdieping gezogen.
Trijnie was logeren bij een vriendin.
Leendert heb ik buiten aan het werk gezet. Die heeft veel energie en moet je vooral niet in de buurt van de andere kinderen laten, want dan wordt er weinig gewerkt. Hij mocht buiten aan de tuintafel zaaien: zonnebloemen, goudsbloemen, komkommerkruid, oostindische kers en iets, wat ik van een vriendin kreeg, maar waarvan ik de naam niet weet. Het waren allemaal grote zaden en dus heel gemakkelijk te zaaien. Er staan nu 5 eierendozen met zaden in de vensterbank. Daarna was er nog wat snoeiwerk en wat veegwerk. Leendert kon zo z'n uurtje wel volkrijgen.
Hans mocht in de keuken aan de slag. De vaatwasser uit- en inruimen en daarna de rest van de keuken aan kant maken.
Maaike ging eerst Henk verzorgen. Ze gaf hem eten en kleedde hem aan. Daarna ruimde ze de woonkamer netjes op.
Koos kan nog niet zo goed zelfstandig werken. Daarom mocht hij mij helpen. Ik ben de bovenverdieping gaan opruimen en Koos kon mooi allerlei rommel op z'n plaats brengen: het één in een kast, het andere in de vuilnisbak enzovoorts. Ook gaf hij de planten water en zoog de tweede verdieping en de trap.
Maria heeft de meisjesslaapkamer zelfstandig keurig opgeruimd.
Jan en Henk zijn nog van klusjes ontslagen. Jan kan al wel het één en ander. Maar vandaag hoefde hij dus niets te doen.
Ongelooflijk, wat je in een uur tijd met elkaar kunt doen. Morgen wil ik nog zo'n klussessie houden en dan kan het wat mij betreft opgeruimd Pasen worden.

De kinderen hebben nog een leuke klus, die voor D.V. woensdag geklaard moet zijn. Ze moeten boekjes bezorgen voor de actiemarkt ten bate van de Schutse (gehandicaptenzorg). Maaike is heel blij en trots (en wij ook, hoor), dat haar verhaal in het boekje is afgedrukt. Vorig jaar kon je op de actiemarkt een verhaal inleveren. Het mooiste zou in het boekje van die jaar worden geplaatst. En daar staat nu dan Maaikes verhaal over een blind meisje in. Ze is aardig aangestoken door het schrijfvirus van haar moeder, denk ik :-).

Voor wie morgen nog iets snels wil bakken voor Pasen en in het gelukkige bezit van een combimagnetron is, kan ik het eenvoudige receptje voor cupcakejes aanbevelen. Ik heb ze de afgelopen tijd verschillende keren gebakken. Het leuke is, dat je er alle kanten mee uit kunt. De basis gaat zo:

Je maakt een beslag door 125 gram zachte boter of margarine, 275 gram fijne suiker, 3 eieren, 150 gram bloem, 75 gram zelfrijzend bakmeel, een half zakje bakpoeder, 125 ml. lauwe melk en eventueel een theelepel vanille-essence in een kom tot een beslag te roeren. Mix daarna even op de middelste stand, totdat het beslag licht van kleur is. Je vult papieren cupcakevormpjes met een flinke lepel beslag. De hoeveelheid beslag is genoeg voor ongeveer 24 stuks. Als je de cupjes in een muffinbakvorm zet, krijgen de cakejes een mooie vorm, maar als je zo'n bakvorm niet hebt, kan je de cupjes gewoon op de plaat van de magnetron zetten. Je verwarmt de combimagnetron voor op 160 graden en daarna schuif je de cakejes erin. Je zet de magnetron op de hoogste stand en na vijf (!) minuutjes zijn de cakejes klaar. Ik heb een nogal simpele magnetron van maar 600 Watt. Let hierbij op het vermogen van je eigen magnetron en pas het aantal minuten erop aan. Die vijf minuten op 600 Watt is zelfs aan de ruime kant.
Variaties zijn er genoeg te bedenken. Je kunt een lekker smaakje aan het beslag toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan chocolade en banaan, appel en rozijnen, appel en kaneel, frambozenjam en kokos. Je kunt ook variëren, door een leuk gekleurd glazuur erop te strijken. Vorige week maakte ik ze met bruine suiker in plaats van witte fijne suiker. Ik smeerde er gesmolten chocolade over en versierde de cakejes met gele suikervlindertjes. Gehalveerde paaseitjes is ook wel grappig (en lekker!).