zaterdag 10 april 2010

Dag als een kadootje

Het was vandaag echt een dag als een kadootje. Het begon al, toen ik vanmorgen vroeg m'n lijnen vol was hing. Het was nog mistig, maar het beloofde een mooie dag te worden. Na mijn twee dagelijkse wassen, haalde ik nog even een stapelbed af. En vanwege de voorjaarsschoonmaakkriebels, gingen ook de hoofdkussens de was in. Nu ligt alles heerlijk geurend op de bedden. Wat zullen de jongens slapen als roosjes :-).

Hans zou trakteren op de natuurclub. Ik wilde cupcakes bakken. Helaas waren m'n bakcups platgestampt. Ik probeerde ze daarom zónder papieren cups, gewoon in mijn flexibele muffinvorm, te bakken. Dat mislukte. De cakejes bleven plakken en gingen helemaal kapot. Hans sprong snel op z'n fiets om nieuwe cups te kopen. 't Is dat het zo'n snel recept is. Nu waren ze net op tijd klaar. Een versere traktatie kan haast niet.

Om 11 uur verwachtte ik R. Zij zou mijn zwangerschapskleding komen ophalen. R. bracht een werkelijk prachtige, zelfgemaakte taart mee. Een plaatje! We gaan er morgen, na kerktijd, van smullen. Eigenlijk had ik gedacht, dat R. meteen koffie kwam drinken, maar dat kwam haar niet zo uit. Maar we hebben wel even gezellig staan kletsen. Wat leuk, zo'n onverwachts contact. En goed om te weten, dat mijn kleding een nieuwe ronde krijgt.



Na de gewone klusjes van brood bakken en opruimen, kwamen de kinderen thuis van de natuurclub en aten we kippensoep met brood. Dat is al wekenlang de favoriete zaterdaglunch: soep met brood. We houden hem er nog maar even in. Het is gemakkelijk van tevoren klaar te maken, er is genoeg variatie denkbaar en ook nog eens voordelig. Wat wil je nog meer.

Na het eten heb ik snel aardappels geschild en in repen gesneden voor de patat. Daarna togen Willem en ik met drie kinderen naar de aktiemarkt voor De Schutse (gehandicaptenzorg). De rest van de kinderen was er al op eigen gelegenheid heen. Oma had kleingeld opgespaard, wat ze mochten verdelen. Van mij hadden ze ook allemaal wat geld gekregen om daar te besteden. En bovendien hadden de vijf kinderen, die boekjes hadden bezorgd, allemaal een waardebon verdiend, die ze mochten verzilveren. Ze waren dus echt de koning te rijk! Toen we op de markt liepen, kwamen we telkens één van de kinderen glunderend tegen en dan moesten we natuurlijk schatten bewonderen. Er was een grote rommelmarkt en daar kochten we vier eetkamerstoelen. Bijna dezelfde als die we hebben. Alleen ietsiepietsie donkerder. Ze waren wel duidelijk gebruikt, maar een waslap doet wonderen. Ik ben er heel blij mee. Verder kocht ik twee boekenrekjes voor bij de bedden van de kinderen en nog een oude houten veilingkist. Ook bij de andere kraampjes deden we onze inkopen. En verder hebben we vooral heel veel praatjes gemaakt met alle bekenden die we ontmoetten. Ik kwam zowaar een oude klasgenoot tegen. Iemand die ik in geen 24 jaar had gezien! Ik moest echt even graven, om haar naam te herinneren. Zij herkende mij, omdat ze het artikel in Terdege (vorig jaar november) had gelezen, waar ook een foto van mij bij stond.

We wilden ook nog groenten en fruit op de markt inslaan, maar dat was uitverkocht en daarom reden we door de polder nog even naar de boer. Dat is ook altijd een kadootje voor me. Ik ben een echt poldermens en zou er maar wát graag wonen. We laadden onze auto vol aardappels, groenten en fruit en reden terug naar huis.

Vanavond aten we onze zaterdagse frieten. Nog even en de bbq kan weer naar buiten. Dat is, zodra het weer het toelaat, ons zaterdagse familiemoment. Zodra die traditie van bbq-en op zaterdag weer in ere is hersteld, gaan we er mee door tot in het late najaar :-).

Nu zitten we nog even na te genieten van de dag, die was als een kadootje. Willem zit achter de piano, Trijnie is met een vriendin op stap, Dirk is aan het oppassen bij mijn zus, Leendert zit een boek te lezen, vier kinderen zitten achter één computer en twee kindjes liggen op één oor. Mooi momentje om nog even de week af te loggen :-)

Nog even wat tuinfotootjes. Daar heb ik van de week ook wel wat uurtjes in gestoken. De kastanjeboom, die Wim een jaar of 13 geleden als klein stekje plantte en die was uitgegroeid tot meer dan manshoog, is verhuisd naar Streefkerk. Ik heb de plaats waar hij stond nu mooi opgevuld met allerlei stekken van vaste planten, die ik al had. Ook heb ik de dahliaknollen weer voor de dag gehaald, gedeeld en gepoot. De zaadjes, die Leendert vorige week zaaide, komen deels al op. Ik heb nu miniplantjes in eierdozen in de vensterbank van Goudsbloemen, Komkommerkruid en één Zonnebloem. Ik heb visioenen van een zomertuin vol bloemen :-).