maandag 12 april 2010

Inspirerend leesvoer

Franca van Het Keukenraam had laatst een heel origineel idee. Zij las het boek No Impact Man en wilde daar anderen in laten delen. Als je interesse had, kon je het haar laten weten en dan zorgde ze ervoor, dat je op een adreslijst kwam. Het boek maakt nu een rondje door Nederland en sinds vorige week is het bij mij. En ik vind het zó inspirerend! No Impact Man neemt je mee in zijn zoektocht naar klimaatneutraal leven in hartje New York. Hij komt dan veel dingen tegen op zijn pad, die ik zelf ook heb ontdekt. Bijvoorbeeld de vreugde van zo'n basic handeling als zelf brood bakken en het genot van eten van wat er op de markt is. Beavan gaat in het extreme, door zelfs de electriciteit af te sluiten etc. Maar veel van wat hij beschrijft vind ik helemaal niet extreem, maar gewoon 'eenvoudig leven'. Zo gebruikt hij bijvoorbeeld gewone katoenen lappen als luiers voor zijn dochter en komt hij erachter hoeveel tijd hij overhoudt als hij de televisie de deur uit doet. Ik heb zitten smullen van dit boek. Beavan neemt zijn beslissingen op grond van gedegen onderzoek. Die onderzoeken lees ik wat vluchtiger. Ook zonder al die cijfertjes weet ik wel, dat het niet goed gaat met onze planeet. Ik vind het praktische verhaal interessanter. Hoe dan ook, Beavan heeft zijn doel bereikt. Hij wilde mensen aan het denken zetten. En dat is hem heel goed gelukt. Zijn verhaal is over de hele wereld bekend geworden. En hoe je ook over het boek denkt, íedereen zal zijn eigen verspillende manier van leven ernaast houden en bedenken, wat er verbeterd kan worden.

Zelf ondervond ik vandaag ook weer de geneugten van het bezig zijn. Ik had nogal veel spinazie en een flink aantal bakjes champignons meegenomen bij de boer vandaan. Ik heb me door deze ingrediënten laten inspireren tot het bakken van heerlijke spinazietaarten. Ik kookte er gierst bij met kerriesaus. En omdat we een stukje vlees bij de warme maaltijd toch steeds nog heel lekker vinden, bakte ik hamburgers. Als toetje maakte ik een fruitsalade van bosbessen, ananas, meloen en peren op siroop.



Voor wie nieuwgierig is naar het recept van de spinazietaarten, volgt hier het recept in de hoeveelheden voor één taart:
Fruit 1 gesnipperde ui in wat margarine glazig. Voeg er één bakje schoongemaakte en in schijfjes gesneden champignons bij. Laat het een minuut of 5 bakken. Doe 1 kilo spinazie met aanlengend waswater in een ruime pan. Breng de spinazie aan de kook en laat het een minuutje slinken. Hak de spinazie (of zet er éven de staafmixer in) en voeg het ui/champignonmengsel toe. Breng het geheel op smaak met zout en peper. Roer 3 eieren met 200 ml. slagroom los en roer dat mengsel door de spinazie. Zet de pan van het vuur.
Bekleedt een taartvorm met enkele plakjes diepvriesbladerdeeg. Schep er het spinaziemengsel op en strooi er kaas over. Zet de taart een half uur in de oven op 200 graden. Eet smakelijk!