dinsdag 10 augustus 2010

Pruimen...

De komende weken staat er op het menu:

Voorafje van overheerlijke PRUIMENsoep
Hoofdgerecht met een al net zo heerlijk PRUIMENstamppotje
Nagerecht van PRUIMENijs met PRUIMENsaus en gegarneerd met een PRUIM
Het geheel zal in overeenstemming met de leeftijd van de disgenoten samengaan met een glas PRUIMENwijn danwel PRUIMENlimonade

Met andere woorden: we hebben een lading PRUIMEN om te verwerken :-)



Zaterdag belde (schoon)zus Ria met de vraag, of we deze week wilden komen pruimen plukken. Ria en Johan hebben een flinke boomgaard bij hun huis en de pruimenbomen bogen bijna door.
Willem nam er een middag vrij voor van zijn werk en met negen man togen we naar Kesteren. Ook oma ging gezellig mee. Het was een feest om daar in de boomgaard aan het werk te zijn. Het was prachtig weer en het rook er zo heerlijk zoetig! We begonnen met netjes plukken om de pruimen heel te houden. Maar dat schoot niet op. Daarom ging Johan maar schudden en konden we met z'n allen rapen.





Ongelofelijk wat er van een boom aan pruimen af kan komen! We hebben een paar uur lekker doorgewerkt. Op het laatst schudde Johan ook nog wat zoete appeltjes af. Het werd nog passen en meten om alles in de auto te krijgen.
Ria had inmiddels voor heerlijk eten gezorgd: Kip met patat en sla. Daar hebben we met een mannetje of 18 heerlijk van gesmikkeld. Juist onder het eten begon het te regenen. Wat hadden we het getroffen met het weer.
Na het eten ruimden we met elkaar snel de boel op en dronken nog even koffie. Het was weer tijd om naar huis te gaan. Wat hebben we een prachtige middag gehad. We zijn helemaal opgeladen.



Inmiddels staat de gang vol emmers en kratten met pruimen. Mijn weckketel met de eerste 6 kilo staat al aan. Ik ga eerst maar eens heel veel ontsappen. Daar heb ik niet zoveel werk aan en het schiet tenminste op. Ik wil heel veel limonadesiroop maken, zodat ik niet meer de rommel uit de winkel hoef te kopen. Verder ga ik jam, wijn, chutney en saus maken. Wellicht ga ik nog iets doen met pruimen op alcohol. En ik wil een voorraadje drogen. Werk aan de winkel!