(advertentie)

dinsdag 12 oktober 2010

Energietarieven

Ondanks dat ik me al tig keer heb aangemeld (per internet en per telefoon) bij het bel-me-niet-register komt het nog zeer regelmatig voor dat ik word gebeld voor één of andere geweldige aanbieding of met een bedelpraatje. Al naar gelang mijn stemming luister ik het verkooppraatje af, of kap het gesprek meteen bij het begin resoluut af. Vorige week hoorde ik het verkooppraatje van een mevrouw van Essent aan. Natúúrlijk beweerde ze dat ik ongelooflijk veel geld kon besparen als ik zou overstappen (van Eneco naar Essent) en ze had bovendien allerlei verleidingen: de boete om mijn contract bij Eneco af te kopen zouden ze voor hun rekening nemen en ik kon ook nog eens kiezen uit een aantal mooie kado's voor nieuwe klanten. Hoewel ik me vast heb voorgenomen nooit (nou ja, nooit...niet snel dan) meer te veranderen van energieleverancier en van telefoonaanbieder, besloot ik toch maar wat tijd erin te steken om die prijzen eens te vergelijken. Per slot van rekening werd ik afgeschilderd als een dief van m'n eigen portemonnee ;-). De procedure die volgde was niet helemaal naar m'n zin. Ik vind dat je in zo'n geval gewoon een offerte moet krijgen, die je dan kunt vergelijken met wat je op dat moment betaalt. Maar nee, het werd meteen allemaal officieel gedaan met zo'n opnamebandje en daarmee werd ik gelijk klant van Essent. Daarbij heb ik wel uitdrukkelijk te horen gekregen, dat ik het contract zonder opgaaf van redenen binnen 10 werkdagen kosteloos kon verbreken. Aldus gerustgesteld ben ik het contract aangegaan en zaterdag lag het keurig op de deurmat.
Nu zijn ze bij de energiemaatschappijen al helemaal ingespeeld op kritische en wispelturige klanten en daarom kon ik op de website van Eneco heel gemakkelijk een gratis telefoonnummer vinden wat ik kon bellen in geval ik een goede aanbieding van een andere leverancier had gekregen, die ik wilde laten doorrekenen naar mijn eigen situatie.
Vanmorgen ben ik er eens even voor gaan zitten. Contract van Essent erbij, m'n eigen energiegegevens erbij en bellen maar. Ik kreeg een aardige meneer aan de telefoon die heel vlot mijn gegevens met de bijbehorende tarieven kon oplepelen. Ik bleek inderdaad een piepklein beetje méér te betalen bij Eneco. Voor gas betaal ik 0,14 cent meer, dus per 1000 kuub scheelt dat wel liefst....1,40 euro. Dat is natuurlijk lachwekkend. Voor electriciteit scheelde het iets meer: 2 cent per Kwh in het hoogtarief en 0,6 cent per Kwh in het laagtarief. Alles bij elkaar scheelt het dus nauwelijks. In elk geval veel te weinig om daarvoor over te stappen, want ik ben verder dik tevreden met Eneco. Ik had al geen zin meer om na te vragen hoe het zat met grijze en groene stroom enzo. Ik weet dat ik nu groene heb en dat zit dus ook wel snor. Hoewel het natuurlijk maar de vraag is, hoe groen groen is.
Nu moest er nog één ding gebeuren: het contract met Essent weer opzeggen. En hoewel dus aan de telefoon uitdrukkelijk was vermeld, dat dat geen punt was, in de aanmeldingsbrief vond ik er domweg geen info over. Daar gaan mijn stekels wel van overeind eigenlijk, want volgens mij wordt het je dan expres moeilijk gemaakt in de hoop, dat je de moeite niet wil nemen. Maar goed. Ik belde het infonummer van Essent(tegen lokaal tarief) en dat was behoorlijk irritant vanwege het lange wachten voordat ik iemand te spreken kreeg. Ik vertelde dat ik het toegestuurde contract ongedaan wilde maken en kreeg te horen dat daar een speciaal telefoonnummer voor was, maar dat dat pas 's middags vanaf half 5 open gaat. OK, ik moet dus vanmiddag er weer aan denken om dat nummer te bellen en dan maar hopen dat het in één keer in orde komt.
Voorlopig heb ik er weer even genoeg van. Ik blijf bij mijn oude standpunt: niet veranderen van energieleverancier en van telefoonaanbieder. Mijn ervaring is, dat het lood om oud ijzer is en dat het veel te veel gedoe geeft, hoe prachtig het ook allemaal voorgespiegeld wordt.

48 opmerkingen:

Johanna zei

Wij zeggen ook altijd zet het maar even op papier en dan haken ze altijd af want dat doen ze niet. De reden is zeggen ze dan dat ze daarom zo goedkoop kunnen omdat ze die papier rompslomp niet hebben. Mij maak je niks wijs.

Let... zei

Teunie, goed dat je er weer is voor bent gaan zitten, uiteindelijk 'ben je net zo ver nat' maar de verlijding lijkt groot hé om over te stappen ;-)
Ik trap er ook niet meer in, mensen aan de andere kant van de lijn schijnen je dan niet te snappen...ik werd vorige week gebeld door telecom aanbieder, als je dan zegt dat je écht geen interesse hebt, blijft het ijselijk stil aan de andere kant!
Ik denk maar zo, ze kennen me toch niet dus wie doet me wat!

Fijne dag!
Let...

Anoniem zei

Hoii Teunie
Zo denken wij er ook over hoor.We houden het gewoon bij onze eigen leveranciers.
Nooit geen problemen zowel bij energie als bij telefonie.

gr Anna

Anoniem zei

Sterkte om half vijf Teunie.....Wij hebben ook een keer deze stap gezet en hoewel het binnen 7 dagen geen enkel probleem zou zijn om de stap ongedaan te maken, bleken we zelfs al aangesloten bij het andere energie bedrijf en afgesloten van Eneco !!!!Het heeft heel wat gebel enz. gekost on de boel weer OK te krijgen. Nooit weer dus. Groet, Leni.

Yvonne zei

Wat een gedoe toch weer, maar soms kan/wil je de verleiding gewoon niet weerstaan :-) Alleen vervelend dat je nu weer achter dat contact aan moet. Succes!!

Teunie, even een vraag over het wecken. Wij kopen altijd diepgevroren vrees bij de biologische boerderij. Als ik dat vlees gebraden heb mag ik het dan nog wecken of is het beter van niet. Ik kan er namelijk niets over vinden en jij hebt er misschien ervaring mee.

Groetjes
Yvonne

Teunie Luijk zei

Dag Yvonne, vlees moet je ALTIJD gebraden wecken. Het maakt daarbij niet uit of het voordien bevroren geweest is.

ingrid zei

Het wordt uiterst makkelijk gemaakt om over te stappen, maar als je ervan af wilt binnen 7 dagen moet je hemel en aarde bewegen om het voor elkaar te krijgen. Ik ben erg tevreden over waar ik zit en stap niet over.

Wat ook een goede manier is om mensen aan de telefoon stil te krijgen is als ze vragen "u wilt toch niet teveel betalen?" dan zeggen, "ja hoor, dat doe ik graag". Die reaktie staat niet op het briefje voor hun neus en dan weten ze geen antwoord meer te geven. ;-)

nieuwelevensstijl zei

Wat heerlijk zeg dat jij dit traject helemaal hebt uitgezocht. Heb tot nu toe altijd nee gezegd omdat ik principieel er niet van hou dat je dan al een contract heb voordat je überhaupt de informatie toegestuurd krijgt met concrete info. Heb hier vaak naar gevraagd, ook als ze langs de deur kwamen, maar konden ze mij nooit geven! Optie dat de klant eerst alle info uitzoekt en daarna pas een besluit maakt is bij hun niet mogelijk. Ik vind het niet klantvriendelijk dat de potentiële klant er zelf aan moet denken om binnen 10 dagen het stop te zetten, want als je het vergeet zit je er aan vast.
Ik was altijd wel nieuwsgierig hoe het er echt in de praktijk aan toe gaat, dus ben blij om te lezen dat jij het hebt 'ondergaan' .
Ook slim over nagedacht dat je pas vanaf 16.30 uur een speciaal nummer kan bellen. Ze stellen alles in werking om vooral maar de klant het onmogelijk te maken om het stop te zetten, zodat ze wel klant moeten blijven.

Anoniem zei

vlgns mij is er nog zoiets als de colportage wet dus moet dat ook kunnen zonder heisa! Al de klantenservice gebelt van Essent? Dat bellen na half 5 slaat nergens op! Jij moet dat kunnen doen wanneer en op welke tijd je wenst. Laat je dus niet afpoeieren en vraag desnoods of je iemand kan spreken die over verhuizen tussen leveranciers gaat. Ook daar zitten mensen die het meteen in orde kunnen maken en je verder kunnen helpen met wat je nog moet doen evt en waar je die kosten kan verhalen.

heleen buth-villerius zei

Yes! Ik kap het meteen vriendelijk af door te zeggen dat ik zielsgelukkig ben met mijn huidige leverancier en dat ik elke maand netjes energie krijg en geen zin heb in welke moeite, hoe klein dan ook en dat ik nooit meer van plan ben om over te stappen... dat klinkt w.s. zo overtuigend dat ze me direct bedanken voor mijn aandacht en me een prettig dag wensen. Mijn man werd deze week nog een half uur zoet gehouden door de een of andere gedreven energieverkoper, -sjonge wat een taaie knaap was dat; goed gedaan van hem maar uiteindelijk toch zonder het gewenste resultaat- en dat terwijl we toch in het bel(-me- niet-!!)register staan. Hoog tijd om het gat in dat web te dichten. Even denken hoe we dat gaan aanpakken. Maar Teunie, jij hebt voor heel veel van je lezeressen goed werk gedaan, (dankjewel!)en ik denk dat de meesten er nu wel van overtuigd zijn dat overstappen nauwelijks loont. Gisteren hebben we via MP een lief klein houtkacheltje (Godin)opgehaald ergens in het land, we gaan dus ook proberen;-$ om te stoken... Jij en al de anderen een energiezuinige herfst gewenst vanaf Tholen!!

Vlijtig Liesje zei

Dank voor het advies. Soms kom je bijna in de verleiding door de mooie verkooppraatjes. Ik zeg daarom altijd vriendelijk en gedecideerd: 'Ik heb geen belangstelling, dankuwel.' En dan leg ik meteen op, anders gaan ze vragen waarom enzo.

Scrapothekerin zei

Hier is het makkelijk:Er valt niks te kiezen qua leverancier, iedereen heeft zijn eigen gemeente als leverancier en dan kun je nog kiezen tussen groene stroom ed.

Ik word af en toe wel gebeld door de Duitse Staatsloterij...daar word ik soms *** van.Toen ze een paar maanden geleden voor de 3 e keer (!!!) op dezelfde dag belden zei ik: "Sorry meneer, ik moet dat eerst met mijn voogd bespreken, ik mag zelf niet over mijn geld beslissen"
Jaaaa...dat was gelogen en dus niet mooi van mij. Maar sindsdien heb ik wel RUST.

Alette van Bentum zei

Hoi Teunie,
Ik ben vorige week ook gebeld door iemand van Essent. Ze wilde ook dat ik overstapte van Eneco naar Essent en toen ik zei dat ik geen belangstelling had zei ze met paniek in haar stem: MAAR MEVROUW DAN BETAALT U VOLGEND JAAR TE VEEL! Volgens mij worden ze getraind om het angstaanjagend over te brengen. Maar ik zit prima bij Eneco ;-)
Succes om na half vijf je contract af te bellen.

Beccie zei

ik denk dat je nooit op die verkoop praatjes moet ingaan
maar je eigen leverancier benaderen en zeggen dat het elders goedkoper kan en wat zij je te bieden hebben om te blijven geeft vaak veel voordeel!!
ik heb vorig jaar mijn enrgie zelf vergeleken op gaslicht.com die is door consuminderaar opgezet en wil vrijblijvend en duidelijk advies geven.
ik ben hierdoor wel overgestapt omdat ik dus volledig groen wil.
maar het heeft wel wat voeten in aarde gehad.
als je overstapt doe het dan voor de winter!!
je krijgt nl dan geen hoge naheffing!
wij zijn overgestapt en het scheelt dus 70 euro per maand
nu nog de eindrekening afwachten!
ik hou overigens wel de meterstanden bij en die zijn tot nog toe gunstig.
dus wat ik wil meegeven overstappen kan besparing opleveren maar neem zelf de keuze en afweging en laat je niets opleggen
groetjes Rebecca

Elseline zei

Ha Teunie,

Even over dat bel-me-niet register. Ik kwam er achter dat je al je telefoonnummers op moet geven. Zowel vast als mobiel. Ze gaan gewoon alle telefoonnummers af tot die van de kinderen toe... Echt heel irritant.
Ik kap ook alle telefoontjes af van welke aanbieder dan ook. Een tijd geleden had ik zelfs een prijs gewonnen! En ze vonden mij heel erg stom dat ik die aan mijn neus voorbij liet gaan...

Groetjes weer van,

Elseline

Yvonne zei

Teunie, dank je wel voor je snelle reactie. Helemaal geweldig dat bevroren vlees toch geweckt kan worden. Ik heb zaterdag voor mijn verjaardag een weckpan gekregen en ga er aankomende week eens mee stoeien :-)

Yvonne zei

Ondanks het bel-me-niet register werden ook wij elke keer "lastiggevallen". Ik heb me toen ook afgemeld bij www.mijnnummervermelding.nl. Je komt dan ook niet in de papieren telefoongids en je bent ook niet opvraagbaar. Zowel mobiel als veaste telefonie kan je hier invoeren.

Vergeten om iets af/op te zeggen:
Gratis opzegbrief voor het opzeggen van verzekering, abonnement en lidmaatschap.
De opzegging van uw verzekering, polis, abonnement, lidmaatschap of contract is heel eenvoudig met de online opzeghulp en opzegbrieven via PolisOpzegservice. Vul de benodigde gegevens in, kies het juiste contract en klik op de knop met de tekst "Stuur mij nu de gratis opzegbrief". U ontvangt deze dan direct per e-mail.

Opzegherinnering? Volg dezelfde stappen als voor opzeggen en ontvang op tijd een e-mail dat uw contract afloopt.

http://www.polisopzegservice.nl/

Anoniem zei

Let op: het belmenietregister is alleen voor bedrijven waar je geen klant bent of bij geweest bent. Wil je niet meer gebeld worden door een bedrijf wat je benaderd maar waar je wel klant bij bent (geweest) dan kan je gebruiken maken van het recht van verzet via het bandje aan het einde van het gesprek.

Anoniem zei

Dag Teunie,
Je hebt de site www.energieprijzen.nl daar kun je alle maatschappijen vergelijken wie het goedkoopst en het duurst is. Ik heb daar veel aan gehad. Ik ben overgestapt van Essent naar Greenchoice. Het scheelt mij €400 op jaarbasis. Niets geen gezeur met overstappen alles wordt heel goed geregeld.

Groet Hanneke

Anoniem zei

Hoi Teunie,

In de algemene voorwaarden staat in hele kleine lettertjes hoe je op moet zeggen. Tip: doe dat schriftelijk en aangetekend. Ik heb een hele hoop rompslomp gehad met Oxxio die ook een offerte ging sturen. Uiteindelijk ben ik verplicht 3 maanden klant bij ze geweest omdat ze mijn opzegging tot 2x toe niet hebben verwerkt. Ik had als bewijs gelukkig mijn brief, maar heb er een hele hoop ellende mee gehad. O.a. boetes van Eneco omdat ik te vroeg opzegde. Terwijl ik niet weg wilde....... Ik doe dat dus nooit meer.

Groet,

Carin

Anoniem zei

Het is gewoon leuk om hier al die grappige reacties te lezen op die opdringerige telefonische verkooppraatjes. Hier komt er nog één. Ik laat de verkoper aan de andere kant van de lijn netjes de eerste zin uitspreken. Dan ben ik aan de beurt door heel rustig en beleefd te zeggen: "Nee, dank u wel, ik heb geen belangstelling". Gegarandeerd dat de andere kant van de lijn dan toch probeert je om te krijgen. En eerlijk gezegd hoop ik daar ook een beetje op, want dan kan ik met heel veel genoegen de volgende verbale dreun netjes maar zeer gedecideerd verkopen: "mijnheer/mevrouw kennelijk neemt u mij niet serieus. Ik heb u net gezegd - nee dank u wel, ik heb geen belangstelling - en toch gaat u door met uw verkooppraatje. Ik wil helemaal geen klant worden bij een bedrijf dat mij niet serieus neemt!". Meestal volgt dan een doodse stilte....en dan een heel benepen "ik wens u nog een prettige dag".

Anoniem zei

Waren ook altijd bij Eneco tot 1 1/2 jaar geleden. Zijn we overgegaan naar Energie Direct. Was inderdaad goedkoper. Maar na de lange winter dacht ik net zo veel kwijt te zijn. Niet dus. Bijna € 200 goedkoper dan bij Eneco. Dat is de moeite van overstappen. Wij blijven dus voorlopig bij Energie Direct. Kan zelf het maandbedrag aan passen.Dus bij lange winter iets meer per maand betalen. Liever iets terug dan een navordering.

Anoniem zei

Wij doen het altijd zo als zo'n bedrijf belt.
We laten ze de eerste zin vertellen.
En dan zeggen we, helaas hebben we geen belangstelling en dan drukken we ze gewoon weg.
Het kost gewoon veel te veel tijd om alles aan te horen.
Je bent of net aan het koken of eten, of bezig de kinderen op bed te leggen en dan loopt alles in de soep.
Dit is echt de handigste manier om ze kwijt te raken.
Anders blijven ze maar door praten.

Annelies zei

De leukste die ik ooit hoorde was van iemand die ook te horen kreeg dat ie een dief van zijn eigen portemonnee was als ie niet overstapte naar bedrijf Huppeldepup. Antwoord: "Maar kunt u me dan vertellen hoeveel ik nú betaal???"

astridreinders zei

Soms heb je ineens een leuke en eerlijke medewerker aan de telefoon. Laatst werd ik gebeld door Nuon, die mij graag als klant terug wilden. Het aanbod klonk goed en de meneer informeerde nog even waar ik klant was. Ik melde hem dat en zei ton dat wij niet, zoals in zijn voorbeeld een standaard gezin zijn. Daarop zei hij me meteen dat ik dan bij mijn huidige leverancier beter af was. Ik was helemaal verbaasd en heb hem ook een flink compliment gegeven.

evane zei

Een enorme flater heb ik een tijdje terug geslagen bij onze energieleverancier.
Welke weet ik niet, mijn man regelt dat. Hij had zich laten wijs maken, en misschien is dat ook wel zo, dat het voordeliger was om een seinkastje op de meter te laten monteren, die de meterstand regelmatig doorseint aan de leverancier.
Het is allemaal buiten mij om gegaan. Tot op de dag dat er regelmatig een doordringende piep in huis te horen was. Mijn eerste gedachte was: de batterij van de brandmelder is leeg. Maar dat bleek niet het geval te zijn. Na een poosje speurwerk bleek het geluidje uit de kelder te komen. Toen zag ik dat apparaatje voor het eerst. Ik vroeg mijn man of hij wist wat dat was en hij legde het uit. Ik zei hem ervan overtuigd te zijn dat dit ding het nare signaal afgaf. Op de website van de leverancier heb ik de klacht gemeld. Na een paar dagen kwam er een monteur. Gelukkig reed hij net weg, toen ik uit mijn werk kwam aanfietsen. Op mijn vraag of de monteur het had kunnen verhelpen, keek mijn man me wel heel vernietigend aan. Hij zei: “wat ben jij stom, oh wat ben jij stom”. Hij liet me zien wat de man achter uit de kelder opgevist had. Ik was helemaal vergeten dat ik ooit al eens een bijna lege piepende batterij van de brandmelder in een overbodig goedkoop dingetje had gestopt en me er toen over verbaasde dat die geen piepjes afgaf. Het geheel had een poosje op de trap gelegen en zonder erbij stil te staan had ik het apparaatje in een rommeldoosje achter in de kelder gestopt. Van de energieleverancier hebben we nooit een rekening gehad. Onnodig te zeggen dat ik die firma trouw blijf.

Ineke zei

Ik stap bijna ieder jaar over (reken het ook uit op gaslicht.com)en heb steeds een flinke premie in mijn zak kunnen stoppen. Nooit problemen verder gehad dus het kan ook gewoon goed (en voordelig) gaan.

Theda zei

Overstappen geeft ellende, weet ik uit ervaring, niet omdat ik dat gedaan heb maar ik heb bij een klachtenlijn gewerkt van een nieuw energiebedrijf dat trouwens al weer over de kop is. Dit speelde in 2002/2003. Wat een fouten, wat een gedoe. De mensen vergeten dat het grootste deel van de rekening uit vaste netwerkkosten e.d. bestaan en daar heeft de energiemaatschappij niets mee te maken

lenteroos zei

Ik hoop voor je dat het gaat zoals je wilt. Mijn zus heeft ook een vergelijkbaar iets meegemaakt met een bandje inspreken en heeft daarvoor 11 maanden moeten tobben om er weer vanaf te komen.
Blij werd ze er niet van en ze heeft zelfs een periode twee rekeningen gehad inclusief aanmaningen en de hele rattenplan.
Ik ga inderdaad ook nooit over van energiemaatschappij. Telefoon heb ik een aantal jaren geleden al gedaan en dat bevalt me erg goed. Rekeningen zijn gehalveerd en dat is altijd de moeite...
Succes ermee en laat maar weten hoe het afloopt.

gerrie zei

Lieve Teunie,
Wij kregen dertg jaar electra en gas van Essent. Door vrienden zijn we omgepraat om naar Energie Direct te gaan. Geen probleem. Maar de eindafrekening van Essent was vlgs. mijn berekening veel te hoog. Gebeld, ja mevrouw klopt, ik zet u op de langst mogelijke manier van uitstel van betaling want de herberekening duurt minstens zes weken. Zaterdag kregen we twee brieven van Essent. Een aanmaning met opslag en de tweede brief adviseerde ons om schuldhulpverlening aan te vragen. Maandag gebeld; ik ben verbaasd, dertig jaar geleverd, nooit een cent te laat betaald, dit is er aan de hand, wat is er fout? Nu de opslag van de aanmaning zou direct worden weggeboekt, de rekening moest nog herberekend worden en we kregen weer uitstel van betaling. De verzuchting hier in huis; waren we maar nooit overgestapt. Wat een ellende. Voor de zekerheid heb ik gisteren alles op papier gezet en de brief aangetekend met ontvangstbevestiging verstuurd. Dan kunnen ze tenminste niet weer zeggen; dit is niet netjes maar er is een foutje gemaakt. We balen verschrikkelijk, en dat is zacht uitgedrukt.
Ik hoop dat je het snel rond kunt breien om hier vanaf te komen. Sterkte ermee.
Hartelijke groet en tot laters
Gerrie

renee zei

de besparings tip van de consumentenbond voor het jaar 2009 of 2010 was: overstappen van energie leverancier. mijn man is er voor gaan zitten , 400 euro scheelde het, dus het is wel degelijk de moeite , je moet alleen goed opletten en we zijn inmiddels alweer gehopt, scheelde weer 300 euro....tja

Anoniem zei

Stap over naar Greenchoice.
Goedkope 100% groene energie.
Geen opzegtermijn.
Geen problemen.
Beter voor milieu en bankrekening.
Net gister aangemeld.
Ze regelen alles voor je.
Groetjes, Ellen

margreet zei

de telefoon minstens vijf keer over laten gaan voordat je opneemt. Callcentra leggen na vijf keer neer omdat dan het antwoordapparaat inschakelt en dan worden ze natuurlijk toch niet teruggebeld maar het gaat dan wel telefoontikken kosten. Verder noemen de energiemaatschappijen eerst hun naam en vragen dan of ze spreken met mijnheer of mevrouw X, ik heb een lage stem. Ik antwoord dan: nee,spreekt u niet mee, goedendag en leg neer. Onbeleefd? Wel nee, ik sta niet in de telefoongids en heb hen niet gevraagd mij te bellen, dus wat willen ze nog meer? Ik moet bekennen dat ik eens zo flauw was, dat ik zgn. over mijn schouder riep: wat stom, zeg, ze weten niet eens wie ze bellen en de rode knop indrukte. Verder komt er misschien een wetswijziging waardoor je op dezelfde manier kunt opzeggen als je abonneren/lid worden. Er zijn landen waar je gewoon eens per jaar moet bevestigen dat je lid wilt blijven of opzeggen en die vinden dat dan weer overbodige rompslomp als ze lid willen blijven. Maar een telefoontje om je te kunnen abonneren en dan aangetekend op moeten zeggen is wel heel erg eenzijdig voordelig. Bellen en de naam van een consumentenprogramma laten vallen wil ook wel de aandacht trekken, dus als het vanmiddag niet lukte?

Ons gezin en de Stichting zei

Wij hebben gelukkig weinig last meer van dat soort telefoontjes nadat we ons in een soort bel me niet register hebben laten zetten.Hier komen ze regelmatig aan de deur voor van alles en nog wat van energiebedrijven tot huis aan huis verkoop of allerlei religieuze instellingen. Maar daar is het misschien wel de stad voor ;)

Teunie Luijk zei

Ik heb vanmiddag meteen om half 5 gebeld. Het opzeggen was geen probleem, hoewel die meneer nog wel het naadje van de kous wilde weet over de reden. Daarna beloofde hij me uit het bestand te halen en hij verzekerde me dat ik verder niets hoefde te doen. Ik vertrouw het echter niet meer na alle horrorverhalen ;-). Ik heb naar de klantenservice gemaild, dat ik mijn contract opzeg. Ik kreeg een mail terug dat ze dat niet kunnen afhandelen, maar dat ik daarvoor naar dat speciale nummer moest bellen (wat ik gedaan had). Nu heb ik opnieuw gemaild, dat ik een bevestiging wil van mijn opzegging en daarbij geschreven, dat ik dat toch wel mag verlangen van een bedrijf dat zich erop laat voorstaan kwaliteit te leveren. Als ik morgenmiddag nog geen bevestiging heb gaat er voor vijven een aangetekende brief met mijn opzegging op de post. Ik neem het zekere voor het onzekere. Bedankt voor alle waarschuwingen! Ik heb m'n lesje WEER geleerd!

caro zei

Ik stap vrijwel elk jaar over naar een andere maatschappij. Maar aanbiedingen per telefoon of nog erger, aan de deur, blijken nooit het goedkoopst. Ik luister er niet meer naar en ik duw vriendelijk doch beleefd de deur in het gezicht en laatst zelfs over de voet van de NUON-verkoper. Wat een onbeschofte glibber was dat. In 2009 ben ik in juni voor een meerjarencontract gegaan en dat blijkt tot nu toe de beste keus, dus nu hoef ik even niet. Daarbij reken ik uit wat voor ons goedkoop is aan de hand van hele rekeningen (en niet aan de kuubprijs, want dat is niet het belangrijkste verschil.) Ik heb 1x problemen gehad met opzeggen en dat was met.....Essent.

Overigens, telefonisten van bedrijven laat ik rustig 1 zin zeggen, waarin ze tijd hebben voor minimaal 1 van de juiste vragen: (komt het u uit?, bent u die en die?, u bent klant bij ons of klant geweest, klopt dat?, u heeft nooit aangegeven bezwaar te hebben tegen telefoon van ons, klopt dat? Dat moeten ze allemaal vragen voor ze iets mogen verkopen.)Als dat dus allemaal niet netjes gebeurt begin ik met het tijdstip, herhaal de naam van het bedrijf, vraag vriendelijk de naam van de beller en dan meld ik dat ik melding ga maken van telefonische spam. Ze schrikken zich over het algemeen rot en bellen nooit weer, en je verdwijnt ook van andere lijsten. En ja, ik maak altijd melding van het telefoontje per internet.

Anoniem zei

Ik stap nooit over, ben bij Eneco en dat bevalt zeer goed. Ik probeer zelf te bezuinigen om te kijken of ik ergens nóg zuiniger in huis met de electriciteit om kan springen. Van de week de jaarnota gekregen en hiep hiep hoera, ik krijg 400 euro terug. Ze hebben meteen het termijnbedrag verlaagd maar dat heb ik weer naar hetzelfde bedrag teruggezet. Ik vind het veel fijner om geld terug te krijgen dan bij te betalen :)
groetjes desiree

Paul, Esther, Saskia én Hessel zei

Wat een drama kan dat zijn hè. Wij zijn pas overgestapt en betalen nu idd minder, maar wat je niet moet doen om de boete bij je vorige maatschappij terug te krijgen. Brrrrr.

Wat ook werkt is "mag ik uw nummer, dan bel ik u terug".

Betsy zei

Is er iemand weet hoeveel gewicht er maximaal mag staan op een olie stel?

Ik heb een oliestel van
original haller
Er zitten twee lonten in.

Ik dacht erover om erwtensoep te maken. Heerlijk lijkt het me weer!!

groeten Betsy

Teunie Luijk zei

Ik heb inmiddels de bevestiging van Essent per e-mail en ga er vanuit dat alles nu goed is. Alleen mogen ze die mensen daar weleens op taalles sturen: Geachte mevrouw Luijk,

In uw bericht geeft u aan dat u een bevestinging van uw annulering wilt. Graag geef ik u in deze e-mail een reactie.

Ik kan bij deze bevestiging dat u tijdig heeft geannuleerd in de annuleringsperiode, wat inhoud dat wij u niet aan zullen melden bij Essent.

Anneke zei

ach, ik zeg bij die telefoontjes vaak: mijn tijd kost geld en jouw tijd waarschijnlijk ook.
zullen we een heleboel geld besparen en het gesprek maar afbreken , nu:))

C.J. zei

Nog even over dat Bel-me-niet-register. Ik heb begrepen dat als je een internet-enquete hebt ingevuld waarin iets stond over energie of je vult in dat je niet teveel wilt betalen, dan mogen ze je bellen en moet je weer opnieuw in het bel-me-niet-register inschrijven. Dus echt goed werkt dat ook niet.

Anoniem zei

Kun je gerust op zetten Betsy, ik heb er iedere week een mega pan soep op staan.
Zelfde merk ook met 2 lonten

Betsy zei

Bedankt anoniem,

Ik ga aan de slag met de erwtensoep!!


Afgelopen week heb ik hem overgenomen van iemand.
inmiddels boullion getrokken en heerlijk rundvlees erop gemaakt.
De hoeveelheid lampenolie die je ervoor gebruikt valt reuze mee!

(Bij Eneco gaan ze straks nog bellen waarom wij steeds minder verbruiken.hihi)
groet Betsy

Anoniem zei

Vraag de volgende keer gewoon eens of het met of zonder netwerk kosten is! Want als bv alleen levering is als bij Oxxio en de ENM dan líjkt het goedkoop! Maar blijf je veelal met je netwerkkosten toch net wat goedkoper uit! Verder altijd heel duidelijk zeggen dat je iets NIET wilt en dat je weet dat het wordt opgenomen wordt. En voor je ophangt de tijd en datum noteren wanneer je gebelt bent. Als je dan evt bewijs moet opvragen (want de gesprekken worden opgenomen altijd!)weet je precies waar je naar moet vragen.

wilma zei

Hoi Teunie, Het gebeurd overal,ook hier in Canada. Precies hetzelfde gehad en voor ik iets kon zeggen werd ik doorverbonden naar de "chef". Die heb ik uitgelegd dat zij zeiden dat ik toestemde en niet ik. Graag in de mail en anders niet. Hij vatte het. Ook met de telefoon een call van een Mastercard.Die man luisterde niet en bleef doorgaan na herhaaldelijk verzoek van geen belang. Peter heeft de telefoon tegen de tafelpoot gezet(het wat etenstijd) en na verloop bleef het stil....
Zeg Betsy, nodig die man/vrouw uit om te laten zien hoe je het doet en geef zee enen lekker bordje snert.
Groetjes, Wilma

Anoniem zei

Teuni, we hebben vandaag onze inbouwgashaard verwijderd, er komt een houtkacheltje voor in de plaats. We wonen in Zeeland, weet jij iemand die hem kan gebruiken? Ze kunnen hem gratis ophalen. Ik heb evt. een paar foto 's beschikbaar waar hij op staat.

Snuffel atelier De Warme Stal zei

sorry meisjes, de oud-ijzerboer heeft vanavond de gashaard opgehaald..... sorry, kacheltje, een mooi recycle proces toegewenst!