maandag 4 oktober 2010

Maandag, keuken, fiets en kletsen

Je ziet het alweer aan de titel. 't Is een lekker volle maandag geworden. Na het opruimwerk (wat deze week gelukkig heel wat minder was dan vorige week!) ging ik in de keuken aan de slag. Zaterdag ben ik inkopen wezen doen bij de boer en er moest het een en ander snel verwerkt worden. Zo waren er een aantal bakjes aardbeien met hier en daar een schimmelexemplaar. Gisteren had ik al twee bakjes schoongemaakt voor bij het ontbijt. Zo lekker! Verse, bruine, zelfgebakken boterhammen met roomboter en aardbeien. Mmm. De rest van de aardbeien heb ik vandaag uitgezocht, schoongemaakt en in een pan met een bodempje water er even de kook over laten gaan. Nu staan ze in de koelkast om later in de week de custardvla of yoghurt op te lekkeren (leuk woord hè, rolt er spontaan uit).



Ook lagen er een stuk of wat komkommers die nodig verwerkt moesten worden. Zaterdagavond had ik er één aan schijven gesneden voor op de snackschaal. En vanmorgen deelde ik er één in vijven om in de pauzebakjes van de kinderen te stoppen. De rest heb ik geschild, doormidden gesneden, de zaadlijsten eruit geschrapt, er stukjes van gemaakt en bestrooid met zout. Morgen gaan ze in het zoetzuur.



Ook staat er een pan citroenmelissethee met citroensap klaar om er siroop van te maken. De lievelingssiroop van Maaike.
Verder heb ik wat ideetjes opgedaan voor de 10 bloemkolen die ook al snel op moeten. Twee zijn er gisteren opgegaan. We hadden gekookte aardappels, bloemkool met witte saus, gestoofde (door mijn pa gevangen) snoekbaars en als toetje roomyoghurt uit eigen keuken met pruim-aardbei-jam. Vandaag werd de bloemkool vergezeld door alweer gekookte aardappels, kerriesaus, hamlapjes en verse appelmoes. Als toetje had ik gebakken ananasschijf met een bolletje roomijs en een snuf kaneel.
Ik heb de kinderen alvast voorbereid op een hele week bloemkool :-). Maar vanmiddag belde Geertje. Haar vader had nog een hoop andijvie op de tuin staan en of ik daar interesse in had. Jawel! Morgen ter afwisseling verse andijvie! (En die bloemkool gaat echt wel opkomen, ideetjes zat).

Vanmiddag heb ik eerst de cavia's naar school gebracht in verband met dierendag. En om kwart over drie stond het veevervoer weer klaar bij school om de beestjes terug naar huis te rijden. Maar eerst moest er een ommetje naar Ridderkerk gemaakt worden. Ik had een leuk fietsje voor Maria gevonden op Marktplaats. Voor 23 euro verwisselde de fiets van eigenaar en Maria is de koning te rijk. De rit duurde alleen heel wat langer dan gepland. Op de heenreis hadden we strubbels om het dorp uit te komen (wegwerkzaamheden) en op de terugweg draaide net voor m'n snuffert de brug open.



Vanavond zijn we met z'n drietjes naar Streefkerk gereden. Willem, Leendert en ik. We gingen de andijvie ophalen bij Wim en Geertje en hebben natuurlijk heerlijk bijgekletst :-).

En dan zit de maandag er weer op. Morgen hoop ik verder te gaan met het keukenwerk en mag ik met bezighouden met de strijk (alle was weer lekker buiten gedroogd vandaag). Ook is het hier dinsdag - dierendag. Dan verschoon ik de guppenbakken en mest het kippenhok uit. De kippen zijn trouwens prima aan de leg. Vorige week hadden we maar liefst 13 eieren van de twee dames!
Het is weer een volle week met o.a. een uitstapje met een vriendin, Maria die voor B moet afzwemmen, twee feestjes (van Koos en Jan) en een avondje op visite waar we ons enorm op verheugen. We hoeven ons niet te vervelen.