vrijdag 29 oktober 2010

Rare week

Wat een rare week is dit. Maandag ziek. Dinsdag slap. Woensdag werkte ik me een slag in de rondte alsof er niets aan de hand was. Donderdag was de begrafenis van een ouderling uit onze gemeente. Iemand die zolang ik me kan herinneren bij mijn leven hoort, omdat hij vroeger al altijd bij ons thuis kwam. 's Middags was ik zó van slag, dat ik ordinair heb staan mopperen en schelden op alles en iedereen, maar vooral heel teleurgesteld was in mezelf. Vandaag was ik emo vanwege gedoe op andermans blog. Tijd om weer gewoon 'Teunie' te worden, dacht ik zo ;-).

Waar ik iedere dag enorm van geniet: mijn kippetjes! Maandag had ik ze niet kunnen verzorgen, maar dinsdag was het m'n eerste werkje, nadat ik was aangekleed. Het is zó leuk. Ik doe eerst het hok open en ze weten dan niet hóe snel ze naar buiten moeten rennen om ijverig in de grond te gaan krabben en pikken. Intussen vul ik dan de etensschaal en pak ik de oude pan, waaruit ze water drinken. Meestal is die pan leeg. Kippen drinken enorm veel. Ik ga dan naar de regenton om de pan schoon te maken en te vullen met vers water. De kippen lopen achter me aan en beginnen alvast te drinken van het gemorste water bij de ton. Als de kippen ijverig pikkend en drinkend weer in het hok zitten, kijk ik altijd even onder de tegels bij het hok. Daar zitten vaak wormen en daar zijn ze dol op. Ze springen helemaal óp, als ik zo'n worm vóór houd :-). Ook maken ze er ruzie om met elkaar, terwijl ze het verder toch zo wonderlijk goed met elkaar kunnen vinden. Hoewel het al aardig naar de kortste dag gaat, zijn ze nog erg goed aan de leg. Bijna iedere dag leggen ze elk een ei. En sinds vorige week zit daar regelmatig een dubbeldooier tussen! Als ze minder gaan leggen, ga ik er geen lamp bij hangen om de leg te stimuleren. Ze mogen tijdens de donkere dagen het leggen fijn overslaan en op krachten komen voor het nieuwe seizoen.




Verder geniet ik van het langzaam maar zeker weer opgeruimd krijgen van ons huis. In de tijd van kledingwissel is het altijd zó rommelig! Daar baal ik altijd van. Maar nu raakt alles weer een beetje op z'n plaats en is er ineens ruimte voor dingen die al veel eerder nodig waren. Zo zijn eindelijk m'n aardbeienplantstekjes opgepot

en heb ik gisteren de vriezer laten ontdooien en schoongemaakt. Wat een klus is dat toch altijd! Vanmiddag heb ik het laatste portie vlees opgehaald, wat bij mijn vader voor me op voorraad lag. De vriezer zit lekker vol. We hebben voor een week of zes voorraad. Ik mail meteen even iets over vlees eten. Of liever: over géén vlees eten. Behalve dat vlees duur is, is het ook erg belastend voor het milieu. Dat weet iedereen zo langzamerhand wel. En hoewel ik slagersdochter ben, hoef ik niet zo nodig iedere dag láppen vlees op m'n bord. Maar helemaal zónder bjelijkt voor ons vaak een stap te ver. Dan missen we iets. Ik verdeel ons portie vlees liever over twee dagen (iedere dag een klein stukje), dan één dag alles en een volgende niets. Ik heb wat geëxperimenteerd met sojaproducten, maar dat viel hier niet echt in de smaak. Toch ben ik altijd aan het rondkijken naar smakelijke, vleesloze recepten. Het liefst maak ik eens per week een vlees- of visloze maaltijd klaar. Een poosje geleden ontdekte ik een blog met heel veel inspiratie:Hartelijke groenten uit Bio de Janeiro.
Daar ga ik wel het een en ander van uitproberen!

Morgen hebben de kinderen een keer 's avonds in plaats van 's morgens de bijeenkomst van de natuurclub. In het kader van de Nacht van de Nacht gaan ze een nachtwandeling maken. Nou ja, nacht... De bijeenkomst is van 19.00 tot 21.00 uur. Maar dan is het toch heus erg donker! Ze gaan dan zónder zaklampen een wandeling door de Biesbosch maken. Ze verheugen zich er enorm op :-).