maandag 21 februari 2011

Het verjaardagsfeestje van Trijnie en Hans

Zaterdag was er weer geen uitslapen bij voor mij. Nou ja, een piepklein beetje dan. De wekker stond op 6.30 u. Waarom ik er zo vroeg uit wilde? Ik moest een belofte inwisselen. Een hele tijd geleden kreeg ik van De Bakwinkel een doos met fijne bakspulletjes. Er zat ook een doosje suikerroosjes bij. En Trijnie bedelde meteen: "Houdt u die voor op mijn verjaardagstaart?" "Ja, oké", beloofde ik grif. Nu had ik al wel op donderdag twee appeltaarten en op vrijdag een peren/noten/chocoladetaart gebakken, maar dat waren niet meteen de taarten waar die roosjes op konden. Daar had ik wat anders voor in gedachten. Ik had (ook op vrijdag) vast een taartbodem gebakken en daarvan 'moest' ik op de vroege zaterdagmorgen een mooie verjaardagstaart mét roosjes maken voor Trijnie's 21ste verjaardag. Ik had een beetje de kriebels in mijn buik, want het was de eerste keer dat ik een taart zou gaan bekleden met rolfondant. Maar goed. Ik sprak mezelf moedig toe:"Gewoon doen!" En inderdaad, moeilijker bleek het niet te zijn. Je moet het gewoon doen. Ik sneed de taart in drie lagen en smeerde er royaal jam en room tussen. Daarna besmeerde ik de hele taartbodem met room. Ziezo, dat stond klaar. Nu het rolfondant. Dat had ik van mijn zus voor mijn verjaardag gekregen. Samen met een soort letterset, waarmee je mooie letters op je taart kunt maken én verschillende kleurtjes schrijfstiften. Ook de deegroller, die ik van mijn schoonzus kreeg, kwam goed van pas. Ik rolde er de fondant prachtig dun en glad mee uit tot de lap de gewenste grootte had. Die lap legde ik over de taart en voorzichtig streek ik de boel rondom glad. Ik had gedacht dat dat veel moeilijker zou zijn. Maar het viel alles mee. Ik sneed de fondant netjes af en begon daarna aan het gepriegel met de letters. HAPPY BIRTHDAY kwam er op de taart te staan. Als laatste plakte ik de suikerroosjes met een beetje slagroom er op vast en zette de taart klaar op de kast. Ik was erg benieuwd hoe Trijnie erop zou reageren. Ik had het helemaal nooit meer over die roosjes gehad. Waarschijnlijk was ze het allang vergeten. Even na achten kwam Trijnie naar beneden. En bijna linea recta liep ze naar de kast: Oh, wat gaaf! Wat mooi! O, wat leuk! Nou ja, ze was helemaal verguld. Een schot in de roos dus. Het was het begin van een erg leuke dag. Trijnie is helemaal verwend. Ze kreeg van ons zo'n bakkersrek met rieten mand voor op haar opoefiets. Is ze weer helemaal hip. En verder kwamen twee bloemisten met bij elkaar drie prachtige boeketten. Ook Hans viel in de prijzen. Er kwam een reusachtige verrassing over de post. Van iemand die precies weet wat een knul, die een ladenkastje voor z'n verjaardag vraagt, graag heeft. Hij kreeg een labelprinter! WOW. Inmiddels is hier alles van labels voorzien. Dat begrijp je wel. De anonieme afzender (we kunnen het wel raden ;-)) leest hier ook mee. Hans gaat nog mailen!
's Avonds zou er visite komen. Niet te weinig, want het was natuurlijk voor twee kinderen tegelijk. Er zou een mannetje of 30 komen, schatte Trijnie. Oké. Ze had zelf al voor twee statafels gezorgd. Die mocht ze lenen van haar werk. En ook leenden we 20 klapstoelen. Voor de rest was ik zo'n beetje de hele dag bezig met hapjes klaarmaken. Ook maakte ik nog twee yoghurttaarten. We zouden niets te kort komen :-). Trijnie zorgde voor de decoratie: lampionnen, papieren kleedjes over de statafels en kaarsen enzo. Wat was het gezellig om zo met elkaar bezig te zijn.
's Avonds kwamen de gasten. En ja het was erg gezellig. Familie en vooral ook veel jongelui. Super.
Ook Hans werd nog erg verwend. Hij kreeg vooral veel geld. Dat legt hij bij de mobiel waarvoor hij spaart.
Al met al is het erg leuk om erop terug te kijken. En als je er even bij stilstaat welke simpele ingrediënten er gebruikt zijn, dan besef je weer dat geluk niet te koop is met geld. De hapjes waren gewoon gevulde eieren, worst met augurk, kaas met gember, bladerdeeghapjes met gehakt en dat soort dingen. Als warme hap frituurde ik zo'n doos met allerlei snacks. Verder normale drank en zelfgebakken taarten. Moeilijker hoeft het allemaal niet te zijn!