dinsdag 29 maart 2011

Genieten van kleine dingen

Het is deze week een pittige week hier. Iedere dag staan er wel ergens gesprekjes over één of meerdere kinderen gepland. Dat maakt dat er veel is om over na te denken, veel is om te regelen, veel is wat erg veel energie kost. Het helpt om op van die drukke dagen bewust te genieten van de kleine dingetjes die altijd maar weer op je pad komen.
Zo heb ik me vandaag verwonderd over de prachtige eieren die m'n kippedames iedere dag produceren. Ze lijken wel met de dag groter te worden. Het grootste ei van vandaag weegt maar liefst 74 gram! Dat is een echt XL, hoor!



Eigenlijk wilde ik de dametje voorlopig even in de ren houden, totdat de ontluikende planten in m'n tuin wat groter zijn. Maar ik kan het niet over m'n hart verkrijgen. Je ziet die beesten gewoon genieten als ik ze 's morgens hun portie vrijheid geef en ze uit het hok laat. Ze krabben naar wormpjes en andere beestjes. Ze springen op naar de blaadjes van de frambozenstruiken. Ze springen op de tuintafel om aan de aarbeienplanten te pikken. Ze maken een zootje door in de zanderige grond rondom de bolacacia's te 'baden'. Tja...ze maken dus troep en pikken van het groen. Maar moet ik ze daarom opsluiten? Nee hoor, ik kan het niet. Dan maar een keer extra vegen. En die paar blaadjes groen? Die groeien vast wel weer aan!
Waar ik me vandaag ook over verwonderde? Over de piepkleine slakiempjes. Vrijdag heb ik sla gezaaid. En nu komt het al op! WOW. Ik hoop dat de Chinees veel klanten krijgt en op korte termijn heel veel lege olieblikken heeft. Want zo'n groeikracht belooft wat :-).
Ik heb inmiddels al aardig wat gezaaid: twee soorten tomaten, uien, pepers, goudsbloemen, lathyrus en sla. Maar er komt nog wel het één en ander. Iedere keer doe ik maar wat tussen de bedrijven door. De grote zaden zaai ik meteen in wc rolletjes. De kleine zaden in lege eierendozen. En het heel fijne zaad strooi ik in lege ijsdozen enzo. Van een luxaflex bij de Kringloop vandaan knipte ik stroken die als labels dienst doen. Heerlijk om zo low budget bezig te zijn. Ik timmer met een spijker gaatjes in de bodems van de olieblikken, zet ze op pallets en dan op het dakterras. Dat gaat vast helemaal goed komen! Ik geniet intussen maar alvast van de voorpret.