vrijdag 8 april 2011

Klachtafhandeling

Ik ben niet zo'n klager. Maar áls ik dan klaag vind ik het erg fijn als mijn klacht serieus behandeld wordt! En als je je klacht bij een bedrijf neerlegt dat zijn naam graag hoog houdt dan is dat gelukkig meestal ook wel het geval.

Ooit hadden wij een pot spercieboontjes van Hak waar een beest in zat. Griezels nog aan toe! Ik belde naar de consumentenservice en daar vroeg men mij het beest te verpakken en op te sturen. Na een poosje werd ik terug gebeld. Het beest was gedetermineerd. Het was een Noord-Afrikaanse sprinkhaan. Hij was met bonen en al meegekookt en vandaar misten er pootjes en was hij rood geworden. Als goedmakertje zou er een meneer wat komen brengen. Nee, die meneer nam géén spercieboontjes mee. Daar hadden we wel even onze bekomst van. Maar hij had wel een heel assortiment wat luxere groenten bij zich. Kijk, dat was leuk!

Een andere keer had ik beestjes in een pak rijst van Silvo. Ik plakte een paar beestjes op een reepje plakband en stuurde het zaakje op. Wat voor beestjes het waren heb ik nooit gehoord. Wel kreeg ik een excuusbrief en een doos vol lekkers (kruiden enzo) over de post. Dat was óók leuk!

Ik herinner me ook de keer dat ik in de supermarkt een brood had gekocht wat niet te eten was. Ik wist wel wat er aan de hand was: er zat geen zout in dat brood! Ik belde naar het nummer wat op de broodzak stond en een paar dagen later kwam er een meneer aan de deur. Ze hadden onderzoek gedaan naar mijn klacht en idd bleek er in een partij brooddeeg geen zout te hebben gezeten. Als goedmakertje kreeg ik een lekkere vlaai. Goede ruil!

Ook vorige week diende ik een klacht in. Ik was naar Bas van der Heijden geweest omdat ze fietslampen in de aanbieding hadden. Koos moet binnenkort verkeersexamen doen en zijn fiets miste nog een koplamp. Terwijl ik de lamp in mijn mandje stopte viel mijn oog op douchegel met een speciale halskraag, waarop stond: Probeer Gratis. Dat vind ik altijd erg leuke acties en dus belandde er een fles douchegel in mijn mandje. Hoe de actie precies in elkaar stak kon ik niet weten, want die info stond aan de binnenzijde van de kraag. Maar meestal moet je voor zo'n actie alleen maar je kassabon en je gegevens opsturen en daar ging ik dus vanuit. Ik lette er bij de kassa goed op, dat ik een bon kreeg en stopte die in mijn tas. Thuis besloot ik meteen het administratieve gedeelte van mijn aankoop af te werken. Ik pakte de kassabon uit m'n tas en maakte de halskraag los om de binnenzijde te lezen. In kleine lettertjes stond daar: insturen mogelijk tot 31 december 2010. Ja hoor! Ik baalde echt. Het ging om 2,50. Dat is misschien een luttel bedrag. Maar als je krap bij kas zit bedenk je (ik in elk geval) dat je daar wel 4 liter melk of 8 kilo bloem voor had kunnen kopen! Ik besloot er een mailtje aan te wagen en mailde mijn klacht naar www.lekkerdoen.nl Zoiets lucht al meteen op ;-). Binnen twee (!) dagen werd ik opgebeld door de filiaalmanager. Hij had mijn klacht ontvangen. Het bleek om een oude partij douchegel te gaan die in de actiebakken was gedaan. Hij vond mijn klacht terecht en stelde voor, dat hij mij die 2,50 zou vergoeden. Toch leuk! Vandaag is Koos met het bonnetje naar Bas gegaan en kwam met het geld terug. Ik heb de man een compliment gegeven voor de snelle en goede klachtafhandeling en voel me extra blij met de douchegel. Ik ga eens fijn van dat kadootje genieten :-)