dinsdag 9 augustus 2011

Uit en Thuis

Uit en Thuis wisselt zich hier af en beide heeft zo z'n bekoring. Vrijdagmorgen zijn we thuis gebleven en heb ik de tijd aan m'n huishouding besteed. Vrijdagmiddag gingen we uit. We hadden het voor een verrassing gehouden: we gingen naar Railzminiworld. Vorige maand heb ik al een logje over deze leuke attractie geschreven. Railzminiworld heeft in de maand juli een banner op mijn blog gehad. We hadden geruild: zij een maand gratis een grote banner op mijn blog, wij met het hele gezin vrij entree. De kinderen sprongen een gat in de lucht toen ze hoorden waar we naar toe gingen :-). We hebben een paar uur op ons gemakje alles bekeken daar. Hoe langer je er bent, hoe meer leuks je ziet. Willem vond het vooral zo bijzonder, dat het nieuwe Centraal Station van Rotterdam er al staat!



Dit station is in het echt nog niet eens klaar. Als je ook overweegt om eens naar Railzminiworld te gaan, kijk dan even op internet naar de lopende kortingsacties. Zo zijn er een paar weken geleden kortingskaartjes van de Spoordeelweken van de NS verspreid, waarin een gratis toegangskaartje zat (bij 1 betalende persoon). Maar er zijn nog wel meer acties. Ook is het mogelijk een combikaartje te kopen, waarmee je verschillende attracties in Rotterdam met korting kunt bezoeken. Voor een bezoekje aan Railz is het wellicht handig te weten, dat je daar niet mag eten en drinken (om alles schoon en netjes te houden). Je kunt er alleen iets gebruiken in het restaurant, maar daar hangt uiteraard een (horeca)prijskaartje aan.

Zaterdag was het ook al zo'n Uit en Thuis-dag. 's Morgens waren we thuis bezig om alles klaar te maken voor de Zondagse rustdag. Ook moest Koos z'n tas ingepakt worden, want we zouden hem 's middags voor een weekje naar de logeeropvang in Elspeet gaan brengen. Koos had er enorm veel zin in. En wij maakten er meteen maar een uitstapje van en reden uit Elspeet vandaan langs de Brouwmarkt in Almere. Ik moest daar zijn om voordelige potten in te slaan. Een bezoekje aan de Brouwmarkt is voor mij altijd een uitstapje. En Willem vindt het trouwens ook altijd erg leuk om daar rond te kijken en een praatje te maken met Rob, de eigenaar. We hadden alleen Henk maar bij ons en die vermaakte zich in de speelhoek. Onderweg naar huis hebben we onszelf eens getrakteerd op een heerlijk ijsje.
's Avonds ben ik in de weer geweest met groenten en fruit. In de oogsttijd komt er soms uit onverwachte hoek nog weer het één en ander binnenrollen. En ook stonden de vlierbessen er nog, die we donderdags geplukt hadden. Ik had ze 's morgens al geritst, gewassen en ontsapt. Nu kookte ik er siroop van. Ook lagen er heel wat kilo's bospeen. Die heb ik geschrapt met m'n schrapmachientje en daarna geweckt. Geweckte worteltjes vinden we heerlijk! De zak spercieboontjes die gebracht was heb ik afgehaald en klaargezet om zondag en maandag te eten. Boontjes vinden we vers het lekkerst en niemand vindt het hier erg om in de oogsttijd soms wel drie of vier keer per week boontjes te eten. Als laatste had ik nog een tasje pruimen toegestoken gekregen en daar kookte ik jam van.



Gisteren hebben we de verjaardag van Henk gevierd. Hij is zondag 5 jaar geworden. Hij wilde erg graag een tent voor zijn verjaardag. Aanvankelijk was ik van plan hier of daar een leuk speeltentje op de kop te tikken. Maar Willem had een beter plan. Hij stelde voor om naar de kampeerwinkel te gaan en daar een échte tent te kopen. Daar zou niet alleen Henk, maar daar zouden we allemaal plezier van kunnen hebben. We hebben al wel een 3-persoonstentje, maar dat is al zo'n jaar of 12 oud en wordt aardig gaar. We hadden geluk: de tenten waren in de sale. We kochten een prachtige tent van Wildebeast van 119,00 voor 59,00 euro. Een bedrag wat het standaard verjaardagsbudget van 50 euro dus maar een klein beetje overschreed. De tent bleek een schot in de roos.




Henk vindt hem prachtig. Vooral omdat hij blauw is, zijn lievelingskleur :-). Vannacht is de tent meteen ingewijd. We hebben hem in de achtertuin opgezet en er hebben vier knullen in geslapen: Hans, zijn vriend Jaap, Jan en natuurlijk Henk, die z'n 'tentdoop' heeft gehad.
Gisterenavond is de verjaarsvisite geweest. 's Middags had ik twee appeltaarten gebakken en een kwarktaart gemaakt. Het was echt feest en Henk genoot enorm van alle kadootjes die hij kreeg. Wat is vijf jaar worden toch leuk ;-).