woensdag 26 oktober 2011

Afwisseling op woensdag

De dag bracht vandaag weer genoeg afwisseling. Hij begon zo heel gewoontjes: oefenen met Maria. Maria heeft in groep 5 een grote leerachterstand opgelopen en stukje bij beetje proberen we die samen weg te werken. Iedere morgen oefenen we een half uur. Eerst hebben we een paar weken veel spelling gedaan. Op dit moment oefenen we met rekenen. In de vakantie was er niets van oefenen gekomen. Die kleine dame had het druk met logeerpartijtjes :-). En eigenlijk kwam dat wel goed uit. Want mama had het druk met boekenpakketjes maken. Maar nu hebben we de draad weer opgepakt. En dat is ook wel weer fijn.

Terwijl Maria zich boog over klokkensommen, ging ik de ontbijttafel dekken. Zaterdag had ik een paar zakken Luxe Broodmix (Brioche) gekregen en daar had ik twee soorten brood mee gebakken. Twee grote bollen walnoot/krent en een gewoon vlechtbrood. De meningen over deze broodsoort zijn verdeeld.




Er zijn er die zeggen nog nooit zoiets lekkers te hebben geproefd en er zijn er die tien keer liever gewoon een volkoren boterham voorgeschoteld krijgen. Afijn, zo valt er in elk geval wat te discusiëren. We aten ons al dan niet smakelijke ontbijt en intussen vertelde ik van mijn nieuwe voornemens: er moet beter geluisterd en beter opgeruimd worden hier in huis! (die teugels, die strakker moeten, weet je nog ;-)?)

Na het eten gaf ik nog eens aanwijzingen en ja het ging heus weer een stukje beter dan gisteren! Om half 9, toen ik terug kwam van Henk naar school brengen, was de vaat gewassen, was er rondom de eettafel gezogen, was de huiskamer netjes en stond de spinazie klaar om gewassen te worden. Misschien lukt het nog weleens een nette familie te worden :-).



Ik klapte nog even m'n strijkplank uit. Ik had gisterenavond te weinig gedaan naar m'n zin. Het gaat ook niet zo lekker met m'n leenijzertje. Ik heb een fijn stoomstrijkstation, maar dat is in reparatie. Nu behelp ik me met een gewoon stoomstrijkijzertje en dat gaat toch stukken minder snel en stukken minder glad.



Willem kwam net onder de douche vandaan. Hij had een afspraak bij de huisarts gemaakt, want hij is al een paar dagen ziek. Nou, hij wist niet eens hoe de beste man heet! En toen hij er de spreekkamer in kwam zat de dokter verwonderd achter een volledig leeg beeldscherm. Tja, Willem komt nooit bij een dokter, gelukkig! Maar nu heeft hij dan toch een kuurtje te pakken om hem van z'n holte-ontsteking af te helpen.

Tijd voor een bakkie koffie! De kippen liepen inmiddels al gezellig te scharrelen. Je kunt goed merken dat de dagen korter worden. Ze leggen hun ei al veel en veel later dan 's zomers. Vooral één kip. Die zit vaak nog in het leghok, als ik ze zo om een uur of half 10 los ga laten.





Na de koffie was er een afspraak op de school van Leendert. Dan blijft er niet veel meer van je ochtend over. Vooral niet als je op de terugweg nog langs een aardige lezeres rijdt, die mooie vesten had klaar liggen. Super, wat ben ik daar weer blij mee! Als klap op de vuurpijl ging de brug nog even vlak voor m'n neus open en zo was ik pas even voor half 1 thuis. Net op tijd om Henk weer van school te halen. Op woensdag doe ik dat altijd met de auto, want dan wissel ik bij school meteen de melkemmer om: een lege terug, een volle mee.

We lunchten met de restanten Luxe Brood, die over waren van het ontbijt. Willem had er nog even voor ieder een eitje bij gekookt. Koos kwam niet thuis eten, want die maakte een sponsorfietstocht ten bate van Woord & Daad. Maria bracht haar hartsvriendin mee. Hè lekker woensdagmiddag! Dan hoef je niet te haasten met eten. Behalve als je mama bent en als taxi-chauffeur mag optreden ;-). Om 5 voor half 2 reed ik de straat alweer uit. Voor de tweede keer naar de school van Leendert (Rotterdam). Nu om hem daar op te pikken en in Dordrecht bij de klimles af te zetten. Hij moet om half 3 op de les zijn en dat lukt niet met het OV of met de fiets. Fijn als je dan een mama met rijbewijs en auto hebt, toch?

Ik zette Leendert af bij de klimhal en besloot nog even langs de Kringloopwinkel te rijden. Hans z'n fiets is onherstelbaar kapot en hij rijdt nu al een poosje op Willem z'n fiets. Prompt is de versnelling daarvan al kapot gegaan en daar was Willem niet echt blij mee! Ik hoopte in de Kringloopwinkel tegen een goede fiets aan te lopen. En laat dat nu nog lukken ook! Super!! Ik vond een echt mooie Giant fiets. Eén met een stevig frame en verder aller erop en eraan wat nodig is: slot, bel, versnelling, goed zadel, goede verlichting, goede banden. Ik reserveerde hem meteen, want het was me al eerder gebeurd, dat een fiets waar ik het oog op had voor m'n neus verkocht werd.

Al met al schopte het m'n schema weer lekker in de war. Want nu moest ik eerst terug rijden naar Alblasserdam, daar Hans oppikken, terug rijden, Hans een proefrit laten maken en dan weer terug naar huis. Maar wat moet dat moet. Hans had toch heus NU een nieuwe fiets nodig. De fiets paste perfect, reed goed en was naar Hans z'n zin. Dus klapten we samen de banken in de auto plat en schoven het nieuwe vehikel naar binnen.

Thuis gekomen vroeg ik Maaike of ze zin had me te helpen met koken. En ja, dat vond ze wel leuk. Ik had tussen de bedrijven door de spinazie al gewassen en gekookt. Die stond uit te lekken in een vergiet. Ik wilde een spinazie-plaattaart maken. Voordat ik er samen met Maaike aan verder zou gaan werken had ik nog mooi even tijd om met Hans het kantoortje op te ruimen. Daar had ik hem natuurlijk meteen voor gestrikt, nadat hij die mooie fiets gekregen had :-). We ruimden van drie middelbare-scholieren stapels boeken en bergen blaadjes op. En verder alles wat er in de afgelopen dagen was neergelegd en niet opgeruimd (je weet wel, die losse teugels ;-)). Jan hielp intussen ook al ijverig mee en zo was het snel weer netjes.

Tijd voor Spinazie-plaattaart! Ik bakte anderhalf bakje spekblokjes zachtjes uit en deed er twee fijn gesneden uien en een schep gehakte knoflook op olie bij. Intussen bekleedde Maaike de ovenplaat met bladerdeeg uit de vriezer. Ze mocht ook vast 10 eieren breken in een kom en die loskloppen met een halve liter slagroom, wat peper en wat zout. Ook mocht ze de uitgelekte spinazie fijnmaken met de staafmixer. Zo'n plaattaart maken is een fluitje van een cent! Maaike prikte met een vork gaatjes in de bladerdeeg bodem. Ik bedekte die met de spinazie. Maaike roerde het spek/ui/knoflookmengsel door het ei/roommengsel en goot het voorzichtig over de spinazie. Ze maakte het af door er repen brie op te leggen. De taart ging voor een half uur de hete oven (200 graden) in en intussen kookte Maaike rijstepap met krenten. Mmm, wat hebben we gesmuld!



Na het eten volgde een tweede fiets-aanschaf. Vorige week heeft Henk waarschijnlijk z'n fietsje ergens laten liggen. Toen hij maandag wilde fietsen kon hij z'n fietsje nergens meer vinden. Echt zonde! We hadden het fietsje al jaren en er hebben al heel wat kinderen fietsen op geleerd. Maar vanmorgen had ik een fietsje gevonden op Marktplaats onder 'gratis af te halen'. En dat mochten we vanavond om 7 uur ophalen in Ambacht. Ik pakte snel een pot appelcompôte en een pot stoofpeertjes in een leuk cellofaantje. Altijd leuk om dan iets kleins terug te doen, toch? Het fietsje is prima. Wel een beetje aan de kleine kant voor Henk. Maar voorlopig kan het nog wel even. En dan bewaren we het toch gewoon voor kleine Willem? (als Henk hem niet weer ergens laat liggen...)

De avond was weer gevuld met kinderen helpen bij hun huiswerk. En ja, er werd ook weer brood gebakken. Deze keer heb ik chocoladebroodjes van het Luxe Broodmix gebakken. En voor degenen die liever bruin brood eten een groot pittenbrood. Verder heb ik nog de guppenbak schoongemaakt. Dat alles maakte een gewone woensdag tot een dag vol afwisseling :-). Een heleboel gedaan. Maar ook een heleboel NIET gedaan. Zucht :-(.