donderdag 24 november 2011

Restverwerking

Er wordt in de Nederlandse huishoudens nog steeds enorm veel voedsel weggegooid. En dat terwijl er toch al jarenlang aandacht gevraagd wordt voor deze grove vorm van verspilling.
We kennen allemaal de oorzaken wel. Vaak wordt er teveel ingekocht, belandt iets een beetje achterin de koelkast of voorraadkast en voor je het weet is het product over de datum.
Maar wacht even! Als een product over de houdbaarheidsdatum is, wil dat nog niet zeggen, dat je het niet kunt eten hoor! Als je gewoon je ogen en je neus gebruikt om te bepalen of voedsel nog goed is en je vergeet die voorgedrukte houdbaarheidsdatum, dan blijkt er nog heel veel voedsel prima te eten zijn. Ook al is de houdbaarheidsdatum officieel allang overschreden. Stop maar met het lezen van de lettertjes en vertrouw op wat je ziet en wat je ruikt.
Een goed inkoopbeleid en het negeren van voorbedrukte houdbaarheidsdatums voorkomen dat heel wat voedsel in de kliko beland.

Een ander middel in de strijd tegen voedselverspilling is er één die wat creativiteit vraagt. Ik heb het over restverwerking. Wat doe je nu met die ene aardappel, dat kleine bakje groenten, die halve boterham enzovoorts.
Leuk onderwerp om eens over te schrijven, dacht ik van de week, toen ik een preitaart maakte van een restje prei. Maar nu ik eenmaal achter de laptop zit buitelen de ideetjes door mijn hoofd. Want o, wat is er enorm veel leuks en lekkers klaar te maken met al die kleine restjes!! Ik zou er wel een boek mee kunnen volschrijven!

Vandaag houd ik me echter maar aan het doorgeven van het taartideetje. Anders zit ik vanavond nóg achter de laptop en komt er van m'n huishoudplannetjes niet terecht.

De basis voor een lekker groententaartje is gewoon een restje groente. Dat kunnen best twee soorten zijn, als ze maar combineren. Zelf houd ik van een beetje pittige groenten voor in een taart. Worteltjes en spercieboontjes vallen bijvoorbeeld af. Maar prei, spitskool, witlof etc. zijn wat mij betreft geschikte groenten. De hoeveelheid groente die je hebt bepaalt de maat van je taart. Van de zondag gegeten gestoofde prei had ik nog een aardig schaaltje vol over. Genoeg om behoorlijke taart te maken. Ik gebruikte een vorm met een doorsnede van 26 cm.

Het restje groenten ga je een beetje oppeppen. Je roert er bijvoorbeeld een glazig gebakken gesnipperd uitje door, of een restje kruidenboter, of wat knoflook, een gesnipperde paprika, een in stukjes gesneden tomaat of wat dan ook. Laat je fantasie maar gerust de vrije loop!

Laat een paar plakjes diepvriesbladerdeeg wat ontdooien en bekleed hiermee de taartvorm. Ik gebruikte voor de preitaart vijf plakjes. Prik met een vork gaatjes in het deeg.

Breek vijf eieren boven een kom, doe er 200 ml. slagroom bij en kluts het door elkaar. (Hoeveelheden aanpassen als je een kleine taart maakt). Voeg naar smaak wat zout, peper en eventueel kruiden toe. Roer het ei-roommengsel door de groenten en schep het geheel in de met bladerdeeg beklede bakvorm.
Strooi eventueel wat geraspte kaas erover, of wat broodkruimels met een klontje roomboter, of een restje brie in plakjes, of wie weet heb je nog wel een paar vergeten plakjes ham of ontbijtspek. Blijven fantaseren!

Schuif de taartvorm nu in de oven en bak de taart in een half uurtje op 200 graden gaar en bruin.





Eet smakelijk
(enne: goed gevoel toch, om weer een groenterestje van de kliko te hebben gered?)