vrijdag 27 januari 2012

Rentmeesterschap

Van de week werd ik geïnterviewd voor het radioprogramma Natuurlijk NL. Eén van de vragen was: Doe jij dat consuminderen ook uit oogpunt van goed rentmeesterschap? Ik heb daarop geantwoord, dat dat niet mijn eerste reden was, toen ik zo´n ruim 20 jaar geleden begon met eenvoudig leven/consuminderen/zuinig zijn, of hoe je het ook noemen wilt. De eerste reden was, dat ik moest besparen om uit te komen met m´n geld. Pas later, toen we het wat ruimer kregen, merkte ik dat een eenvoudige levensstijl iets is wat bij me past. Dat het je veel méér oplevert dan wat uitgespaard geld. Eén van de positieve gevolgen van een eenvoudige levensstijl is, dat deze manier van leven het milieu spaart. Je verbruikt minder energie, je doet langer met je spullen, je eet seizoensgroenten in plaats van ingevlogen spul en ook zorg je voor veel minder afval. Een goed rentmeesterschap is dus een min of meer automatisch gevolg van eenvoudig leven. Gisteren was ik bij onze Koos (groep 8) in de klas om een gastles bij te wonen van Koos de vuilnisman. Koos de vuilnisman laat de kinderen nadenken over afval. Over afval voorkomen en ook over afval scheiden. Zo werd bijvoorbeeld de inhoud van de prullenbak leeggekieperd en onderzocht. Het grootste deel van de inhoud bestond uit lege pakjes drinken. Er werd geïnventariseerd hoeveel lege drinkpakjes er per dag in groep 8 in de prullenbak belanden. Dat bleken er maar liefst 21 te zijn! Vervolgens mochten de kinderen uitrekenen hoeveel dat er per week waren en hoeveel per maand. Helemaal schrikken is het als je gaat uitrekenen hoeveel het er dan zijn van heel de school en van alle scholen in Alblasserdam bij elkaar. En dit soort afval is volstrekt overbodig. Simpel een beker meenemen van thuis! Iets wat onze kinderen altijd gewoon doen zolang ze op school zitten. Mijn insteek daarbij is in de eerste plaats dat dat veel goedkoper is. Maar minstens zo belangrijk is dat het enorm veel afval scheelt en ook, dat wat je in de beker doet net zo gezond is als jij wilt. In pakjes drinken zit maar al te vaak veel suiker of fructosesiroop of andere troep. Dat voorkom je door de kinderen bijvoorbeeld melk, karnemelk, diksap of iets dergelijks mee te geven. Na het rekengebeuren mochten de kinderen kiezen of ze apparaten wilden slopen of iets van afval knutselen. Het slopen was bedoeld om metaal en plastic te scheiden. Vooral de jongens wilden maar al te graag met een schroevendraaier aan de slag om de kapotte apparaten uit elkaar te halen. De meiden gingen bijna allemaal aan het knutselen. In een half uur tijd werd er heel wat creatiefs gemaakt van ´waardeloos´ materiaal. Geweldig als kinderen op zo´n speelse manier in feite een geweldige eye-opener krijgen aangereikt! En nu maar hopen dat de kinderen fanatiek met het geleerde aan de slag gaan!