donderdag 3 mei 2012

Au, au, mijn rug!

Poeh, ik heb het gevoel alsof mijn rug doormidden is. Ik ben, traditiegetrouw, in deze meivakantie de kledingwissel aan het doen. En dat betekent: klimmen en klauteren om overal stapeltjes kleding vandaan te halen, die meestal HOOG en ACHTERIN een kast liggen. Alle kleding die ik op voorraad heb (gedragen door één van de kinderen, of van alle kanten vandaan toegestoken) heb ik altijd op maat gesorteerd op stapeltjes liggen. Daarna begint dan het grote pasfestijn. Ik doe steeds 1 kind tegelijk. Hij of zij moet dan meteen de hele voorraad die ik voor hem of haar heb liggen passen. Bij het passen let ik op, of het kledingstuk de goede maat heeft, niet (al te) verwassen, niet kapot en enigszins mijn smaak is. Voor wat betreft dat laatste heeft het kind uiteraard ook iets in te brengen. Wie iets niet mooi vindt, hoeft dat niet te dragen (maar gelukkig zijn ze heel gemakkelijk ;-) ). Als er iets vermaakt moet worden doe ik er meteen spelden in en ik plak er een briefje op. Mijn moeder is zo lief om het tijdrovende verstelwerk op zich te nemen. Als alles gepast en gekeurd is, is het kind klaar. Ik maak dan van de voorraad bij elkaar passende setjes. ´s Zomers let ik erop, dat er ook minimaal twee setjes per kind met lange mouwen/lange pijpen bij zitten. Als er iets ontbreekt schrijf ik dat op een briefje. Meestal ga ik dan één ochtendje naar de stad en koop daar alles wat ontbreekt. Deze keer hoeft dat waarschijnlijk niet. Sowieso heb ik haast niets nodig en  wat er voor Henk en Jan ontbrak heb ik gewoon hier op het dorp gekocht. We hebben o.a. een Hema, een Ter Stal en een Zeeman, dus best veel keus. Ik heb vanmorgen ook meteen de schoenenvoorraad gecheckt. Jan had nieuwe sandalen nodig en die heb ik bij Schoenenreus gekocht.
Ik ben nog lang en lang niet klaar. Het is een hele klus. Naast de gewone kleding, check ik ook meteen ondergoed, pyjama´s, sokken, zwemspullen, zondagse kleding en natuurlijk jassen. Maar ik vorder wel! En huize Luijkensteijn wordt meteen ook goed ontrommeld. Kijk maar eens:

Dat is nr. 1

En dat zijn nr. 2 en 3

Dat is nr. 4

Nummer 5

En nummer 6!


Ik hoop echt dat het me gaat lukken om tot aan de zomervakantie iedere week minimaal 5 tassen/zakken/dozen spullen de deur uit te doen naar de Kringloop of naar mensen die ik er blij mee weet te maken. Wat zal het hier lekker leeg worden! Het voelt gewoon bevrijdend.

Vandaag heb ik voor het eerst al het zaaigoed naar buiten gedaan. Eerst maar twee uurtjes en dat breid ik iedere dag uit. Als het goed weer is gaat alles vanaf volgende week zaterdag de volle grond of de bakken in. De sla op m´n moesdak is in één week tijd echt heel hard gegroeid. Ik verheug me toch wel zó op die eerste ´eigen´ sla :-). Telkens als ik het dakterras op loop pik ik een blaadje Rucola. Mmm!

De kinderen vermaken zich prima. Het is één grote logeerpartij over en weer. Zo gezellig! Er wordt van alles gedaan: zwemmen, koekjes bakken, computeren, en troep gemaakt heerlijk! Gisterenmiddag ben ik met Henk, Jan en een vriendje naar de Biesbosch gegaan om te wandelen. We liepen door het Beverbos en genoten van de vogels, de bloemen, de Waterkipjes met jonkies.

Waterkip met jongen

Oh, mama, wat heeft die grote poten! (Henk)

Smeerwortel. Mooi!

Er leven ook heel wat schildpadden...

Henk, altijd in om te poseren ;-)

Jan en vriend Leendert



Jammergenoeg kregen we een stevige bui, compleet met onweer, op ons dak en we moesten hard naar de auto rennen om niet doorweekt te raken. Ik hoopte intussen dat de kinderen die thuis waren eraan gedacht hadden mijn was binnen te halen. En ja, gelukkig! De was was afgehaald :-).

Koos is logeren op De Welkamp in Elspeet. Ik ga hem morgenochtend ophalen en morgenavond mag hij dan de krans leggen bij de Dodenherdenking. Best een beetje spannend, hoor.

Maria bofte vandaag. De juf, die haar op school buiten de les helpt, trouwde vandaag en ze mocht vanavond op het feest komen. Ik heb haar net weer bij school opgehaald. Ze had het geweldig leuk gehad.

Ik ga nog een poosje stoofpeertjes schillen. Ik heb geen puf meer om nog achter de strijkplank te gaan staan.  Die strijk wacht maar fijn tot morgen :-). Vannacht maar languit op mijn rug gaan liggen. Dan trekt die hopelijk weer in fatsoen.