woensdag 30 mei 2012

Vol

De dagen zijn hier druk en vol. Dat is eigenlijk altijd wel zo, maar de ene keer voelt het anders aan dan de andere keer. Meestal geniet ik erg van drukte, maar soms is drukte drukkend. Dat is nu wel een beetje zo en dat komt vooral door allerlei dingen die zo onverwachts mijn programma omver gooien. Het begon vanmorgen al vroeg. Leendert was iets te laat opgestaan en het was belangrijk dat hij juist vandaag op tijd op de afgesproken plaats zou staan. Dus bood ik aan hem daar even met de auto heen te brengen. Leendert blij, maar mijn dag begon al meteen anders dan ik had bedacht.
Toen ik thuis kwam luidde ik de bel voor het ontbijt. Jan kwam naar beneden en ik constateerde dat hij onder de krentenbaard zat. Nee hè! Meteen om 8 uur geprobeerd de dokter te bellen voor een afspraak. Na drie pogingen kwam ik erdoor en Jan kon vanmiddag om 10 voor 4 komen. Maar Jan had een feestje tot half 5 en dus moest ik gaan bellen om te regelen dat ik Jan eerder van het feestje kon halen. Drie vergeefse belpogingen gedaan en daarna besloot ik het dan maar bij school met de moeder af te spreken. Die miste ik zodat ik naar wijk Kinderdijk moest rijden, waar Jan op het feestje was. Gelukkig was het geen probleem. Nou ja, zo ging het dan de hele dag. Onverwachte telefoontjes, onverwacht (maar wel heel leuk!) bezoek, doktersbezoekje, lang wachten bij de apotheek, naar Dordrecht om Koos weg te brengen...Het huishouden zit compleet in een spagaat.

Gelukkig scheen de zon! De wassen fijn naar buiten én de solarcooker maar weer gebruikt. Zaterdag heb ik het eerste brood gebakken. Het mislukte, want ik had het deeg te ver laten rijzen voordat ik het in de solarcooker plaatste. In een gewone oven geeft dat niet, want dan fixeert de hitte van de oven als het ware het deeg. In de solarcooker bleef het deeg nog even vrolijk verder rijzen en uiteindelijk rees het over het blik. Ik heb het deeg voorzichter terug gedaan, maar het resultaat was een raar frommelig broodje.



Goed genoeg voor de eendjes en de kippen (die jammergenoeg nog geen vriendinnen zijn), maar niet om nu eens zelf lekker je tanden in te zetten.
Maandag deed ik een tweede poging. Ik had inmiddels al de tip gekregen om de tweede rijs in de solarcooker te doen. En al voordat we naar de kerk gingen (´t was Tweede Pinksterdag) stond het deeg in de cooker. Ik heb geprobeerd hem zo goed mogelijk te richten en heb daarbij rekening gehouden met het draaien van de zon.  Toen we thuiskwamen uit de kerk zag het brood er aardig uit. Ik zag wel, dat het een beetje ingezakt was. Waarschijnlijk doordat de cooker toch niet helemaal goed gericht stond. Ik zette de cooker goed en liet het brood nog maar een poosje verder garen. De temperatuur liep op tot 150 graden!



Toen ik dacht dat het brood toch wel gaar moest zijn deed ik de oven open en ja hoor, het brood was mooi gaar. Ik was erg benieuwd naar de smaak. Die was prima, zij het, dat ik de korst wat aan de dikke en droge kant vond.
Vandaag besloot ik opnieuw een poging te doen. Deze keer bolde ik het deeg op en legde het in een ingevette braadpan. Ik denk dat het brood er zo´n anderhalf uur in zat toen de lucht betrok. De temperatuur in de cooker zakte naar 100 graden. Ik heb dat even zo aangekeken, maar het veranderde niet echt. Op dat moment waren de broden die ik in de gewone oven bakte klaar. Ik heb toen de pan met bolbrood uit de solarcooker gehaald en die nog 12 minuten in de hete oven gezet. Het brood is prachtig gelukt. Als het smaakt zoals het eruit ziet ben ik dik tevreden!



We hebben vanavond weer sla van eigen moesdak gegeten. Wat een genot is dat toch. Ik ben elke dag verbaasd hoe hard alles groeit. De snijbiet die ik vorige week donderdag halfwas op de foto zette is nú al klaar om te oogsten! Ik hoop dat het morgen weer lekker weer is, dan wil ik groene groentesoep met die snijbiet maken in mijn solarcooker. Het recept vond ik op het blog van Koken met de zon.