woensdag 27 juni 2012

Rekenen

Gisteren stond er macaroni op het menu. Vaak doe ik een keer per week pasta of rijst. Verder zijn we vooral aardappeleters. Pasta kook ik vooral als mijn dag erg vol is en ik niet zo heel veel tijd heb voor koken. Eigenlijk was ik van plan om verse pasta te maken. Ik heb sinds kort zo´n pastamachientje. Dat heb ik opgespaard van de punten van de folderwijk. Maar verse pasta maken is natuurlijk juist veel werk in plaats van een snelle maaltijd. Het kwam er gisteren niet van. Mijn dag liep vol met boodschapjes, kleine klusjes, mijn tuintje wieden, koffie met schoonmama en ´s avonds was er de schoolschoonmaak. Dus nam ik mijn toevlucht maar tot simpel macaroni uit een pak. Sinds een paar maanden eten we volkorenmacaroni. Dat zal gezonder zijn dan macaroni van witmeel. De kosten voor een enorme pan macaroni waren:

gehakt 3,50
cervelaatworst 1,00
viergranenmacaroni 2,25
literpot tomatensaus uit de weck 0,50
tomatenpuree 0,25
600 gram gesneden groenten uit de vriezer 0,50
3 uien 0,05
diverse kruiden en zelf gedroogde champignons 0,75
parmezaanse strooikaas 1,25

Totaal 10,05 voor 11 personen is 0,91 per persoon. Er is nog voldoende over om zondagavond op te bakken. Als we dan uit de kerk komen hebben we altijd lopend buffet. Dan zet ik alle lekkere restjes van de week op tafel en verder vers brood, fruit en iets van eieren of salade of iets dergelijks. Iedereen mag dan met zijn bordje langs de tafel om zelf uit te kiezen en we eten aan de salontafel. Gezellig hoor.

Maar dan gaan we nu eerst snel aan het rekenen. Van elke dag is al berekend hoeveel de maaltijd per persoon kostte:

20 juni 0,84
21 juni 0,95
22 juni 1,04
23 juni 1.02
24 juni 0,45
25 juni 0,19
26 juni 0,91

totaal: 5,40 gedeeld door 7 dagen is 0,77 per persoon per dag voor de warme maaltijd. Net gek!