maandag 16 juli 2012

Hap Snap 1

Pff, ik loop zo langzamerhand mijlen ver achter met bloggen. Gelukkig heb ik mijn fototoestel altijd voor het grijpen hangen en al foto´s makend heb ik zodoende een beeldgeheugen. Om mijn achterstandje snel weg te werken plaats ik maar wat Hap Snap logjes met fotootjes. Zo kom je er ook :-)

Eerst maar eens: de tuin. Je kunt vinden van deze zomer wat je wilt, voor de tuin zijn die lage temperaturen en die regen zo gek nog niet. Het groeit en bloeit zo fijn allemaal. Puur genieten! Een impressie van m´n achtertuintje:

Kleur en fleur. Onder het gaas pas uitgeplantte tabaksplant.

Het eerste bloemetje in m´n zelfgezaaide Cosmea.

De als kleine sprietjes gekregen Afrikaantjes bloeien nu ook.


De voortuin zag er al tijdenlang troosteloos uit. We hebben soort ovalen van buxushaag en daarin hebben roosjes op stam en lavendelstruikjes gestaan. De lavendelstruikjes hebben het in de afgelopen jaren begeven en daarna hebben ook de roosjes één voor één het lootje gelegd. Er staan er nu nog welgeteld twee van de acht en die zijn behoorlijk pierig. Willem heeft vorig jaar een geslaagde poging gedaan om de buxusstruiken weer wat in de oorspronkelijke vorm terug te snoeien. Dit jaar moet een tweede enigszins rigoureuze scheerbeurt de zaak afmaken. Intussen had ik iets leuks bedacht om weer in de nu lege ovalen te zetten: zwarte bes op stam. Ik heb er vier stuks besteld en vandaag zijn ze geplant.



Tussen de stammetjes zette ik lavendel. Niet van die ielige plantjes uit de supermarkt, maar echte mooie flinke pollen bij het tuincentrum vandaan. Het was best prijzig, maar ik hoop er dan ook weer jaren lol van te hebben. Oh, wat ruikt lavendel toch fantastisch! Ik wil er DV volgende maand o.a. reukwater van maken. Lekker om op je kussen te sprayen voordat je gaat slapen!

Op het dakterras is het feest. We eten nu al wekenlang met grote regelmaat van mijn moesdak. Vooral daksla staat hier vaak op het menu. En pas heb ik de eerste dak-worteltjes geoogst. Ik weet niet wat er precies misging, maar het waren ronduit gedrochten :-).



Maar niet getreurd. Ze smaakten evengoed prima. Ik heb ze verwerkt in een roerbakschotel.
De pepertjes zijn ook eindelijk in een groeispurt geraakt. De courgettes bloeien uitbundig. En ik ben ook héél benieuwd naar de aardappeloogst. Ik heb twee grote bakken met daarin elk twee aardappelplanten. Hoe leuk is dat!

Voor wat betreft het tuinplezier hoef ik niet op vakantie hoor :-). (maar we gáán wel, dat is een ander verhaal).