woensdag 8 augustus 2012

Henk zes jaar!

Gisteren was Henk jarig. Zes jaar werd hij, ons piepkuiken!

We hebben erg lang nagedacht over wat we hem kado zouden geven. Zelf wist hij niets. Henk is een echt scharrelkippie. Hij is zomaar de hele dag bij me in de buurt, verveelt zich nooit, maar is niet speciaal met iets bezig, zoals bijvoorbeeld spelen met Duplo of Playmobil. Het enige wat hij echt heel leuk vindt is spelletjes doen op de computer. Hij kan dat dan ook heel goed. Maar ja, in ons gezin is het de regel, dat de basisschoolkinderen alleen op zaterdag of in de vakanties achter de computer mogen. Henk heeft dan nog de mazzel dat hij ook weleens op vrijdag mag, als hij vrij heeft en de rest van de kinderen naar school is. Maar verder beperken wij bewust de computertijd, omdat er anders niet zoveel ´echt´ gespeeld wordt.

Bij het nadenken over een kado kwamen we toch wel uit op iets van een spelcomputer ofzo. Wij hebben daar geen ervaring mee, want we hebben zo´n ding nog niet in ons gezin. Dirk en Willem hebben samen uitgezocht wat het meest geschikt zou zijn voor hem en uiteindelijk kozen ze voor een PSP. We hebben op Marktplaats gekeken voor een exemplaar dat binnen ons budget paste en vonden er één in een Used Products winkel in Gouda. Maandagmiddag ben ik er samen met Dirk naar toe gereden. Dirk heeft er ´s avonds een paar spelletjes op gezet en het apparaat bestudeerd, zodat hij het allemaal aan Henk kon uitleggen. Ik was heel benieuwd naar zijn reactie.

Gisterenochtend was dan het grote moment daar. Henk mocht zijn kado uitpakken. En ja hoor, bingo. Het viel echt helemaal in de smaak. In no time had hij door hoe het werkte. Daarvoor hoef je blijkbaar niet te kunnen lezen ;-). Ik ben blij, dat we hem zo blij hebben kunnen maken.





Het is soms best zoeken naar een geschikt kado. Jan was twee weken geleden jarig en hij had maar één grote wens: een aquarium. Hij had al een jaar of twee een klein aquarium met guppen, maar nu wilde hij een écht aquarium. Je kon hem geen groter plezier doen dan hem mee nemen naar de Boerenbond of naar Hornbach. Dan was hij gebiologeerd door de aquaria. Ook Jan zijn wens ging via Marktplaats in vervulling. We kochten een aquarium van 80 centimeter lang, compleet met vissen, pomp, verwarming, voer enzovoorts voor 55 euro. Jan is er super gelukkig mee en ik stiekem ook. Wat is dat mooi, zo´n aquarium. Ik kan er uren naar kijken!



Gisterenmiddag kwam de verjaarsvisite. Niet alleen voor Henk, maar ook nog voor Jan. Ik had appeltaarten gebakken. Zomer of winter, dat blijft altijd lekker. Mmm! De jongens werden lekker verwend en het was heel gezellig. De middag vloog om.









Eigenlijk was ik van plan hartige taarten te bakken voor het avondeten. Maar ik kwam in tijdnood, want Willem moest om 7 uur al op Streefkerk staan om samen met Wim een ´hout-avondje´ te hebben. Ik veranderde snel van plan en maakte spaghetti klaar met de laatste ingemaakte tomatensaus van vorig jaar zomer. Een ijsje toe maakte het af. Snel maar wel lekker.

We genieten verder van in- en uitlopende kinderen. Gisterenavond heeft Maaike samen met een vriendin een taart gemaakt en daarna is ze bij die vriendin gaan logeren. Ook Koos is aan het logeren. Hij komt vandaag met zijn vriendje naar hier en dan logeert die weer twee nachtjes hier :-). Maria heeft gisteren bij haar nichtje gelogeerd en die slapen nu weer een nachtje hier. Iedereen vermaakt zich prima. Ik krijg een knoop in mijn maag als ik eraan denk, dat het volgende week alweer de laatste vakantieweek is voor de basisschoolkinderen :-((.