dinsdag 7 augustus 2012

Terug naar eenvoudig leven

Eén van de meest aansprekende dingen in een eenvoudige manier van leven is voor mij: hout stoken. Dat geeft mij zo´n basis gevoel. Wat dat betreft kwamen we in Zwitserland helemaal aan onze trekken, want daar moest gewoon de hele dag hout gestookt worden, omdat we er geen warm stromend water hadden en ook omdat we op hout moesten koken. Ik kreeg prompt heel veel zin om in Nederland mijn houtfornuis aan te maken :-). Maar mijn houtfornuis is  in de eerste plaats bedoeld als verwarming en dus stook ik alleen  in de winter. De houtvoorraad rondom ons huis is nog lang niet op peil. Ik wil altijd alle hokken bomvol hebben  voordat het winter wordt. Met een niet al te strenge winter komen we dan aardig uit. Wanneer er een vorstperiode is gaat het hout zó hard, dat we nog wel één of twee hokken voor een tweede keer moeten vullen.
Vorige week had ik al aan Willem gevraagd, of hij een zaag- en kloofdagje wilde inlassen tijdens zijn vakantie. En gisteren vatte Willem de koe maar meteen bij de horens. Samen met Leendert heeft hij de hele middag gehakt, gezaagd en gekloofd.



Dat kan fijn bij onze houtopslag achter een boerderij, waar niemand last heeft van de brullende motorzaag. Aan het eind van de middag kwamen ze met een mooie portie thuis. Vijftien kruiwagens vol houtblokken liggen er nu achter op het terras gestort. Vandaag of morgen hoop ik alles netjes in het houthok te stapelen.
Vanavond staat er een tweede houtronde op het programma. We konden de aanhangwagen van Leendert z´n baas lenen en maken daar even dankbaar gebruik van.

Gisterenavond zat er een mailtje in mijn mailbox van Nuon. De jaarafrekening stond klaar. Ik verwachtte een teruggave van 600 euro. Maar toen ik zwart op wit zag staan, dat we 592,15 terug krijgen, voelde ik me toch wel heel erg blij!! Het zit hem vooral in ons lagere gasverbruik. We verbruikten 627 kuub gas in 11 maanden tijd. Een extra stimulans om ervoor te zorgen dat er voldoende houtvoorraad is voor de hele winter. Ons nieuwe maandbedrag gaat nu naar 123,04 en dat is voor een gezin van 11 personen volgens mij best laag. Daar komen nog wel de transportkosten bij die we aan Eneco moeten betalen. Totaal betalen vor nu voor electriciteit en gas 157 euro per maand. Wat betreft ons electriciteitsverbruik zie ik nog wel wat besparingsmogelijkheden. Daarvoor moet ik vooral alle kinderen scherp houden op onnodig sluipverbruik. Ze laten nogal eens hun telefoonopladers e.d. in de stopcontacten zitten.

Zoals ik al had aangekondigd begon ik gisteren ook weer met eenvoudig koken. Lekker met verse ingrediënten. Mmm. We aten stamppot rauwe andijvie met spekjes en daarbij een restje rundvlees.



Als toetje was er een grote schaal fruit. Dat geeft me altijd zo´n bijzonder rijk gevoel! Vooral in de zomer kun je het op de markt nog weleens treffen met lekker goedkoop fruit van het seizoen. Mijn seizoensfruit kwam bij van Os vandaan. Behalve de aardbeitjes. Die kreeg ik van mijn pa.



We aten buiten aan de picknicktafel. Het ulieme zomergevoel! Soms moet je zo´n momentje gewoon tussen de buien door zoeken :-)