dinsdag 28 augustus 2012

Trakteren

Vandaag was het zover: Jan en Henk mochten allebei trakteren op school, omdat ze in de vakantie jarig geweest zijn. Ik had vorige week al een beetje hardop nagedacht over wat ik nu eens zou klaarmaken. Jan wist het wel: gewoon een egel. Je weet wel: satehprikkers met kaas, worst en augurk enzo, in een halve kool gestoken. Ach ja, die trakteert hij al twee jaar achter elkaar en dat bevalt kennelijk prima :-). Maar nee, twee keer achter elkaar hetzelfde trakteren is wel genoeg. Ik vond het tijd om eens met wat anders op de proppen te komen. Ik vind het altijd leuk om een beetje creatief te zijn bij het maken van traktaties. Verder wil ik het altijd betaalbaar houden en liefst niet al te ongezond. Mijn hersens hebben even gekraakt en floep! dit kwam eruit:

Jan trakteerde heel simpel op appels met een chocoladedip. Voor de meesters en juffen had hij een al even simpel schijfje grillworst met een augurkje erop geprikt. Vooral aan het begin van het schooljaar worden de juffen en meesters overladen met traktaties en daarom leek het me goed om een niet al te grote en al te vette hap aan te bieden.



Voor de klas van Henk maakte ik muizen van eierkoeken. Je snijdt hiervoor een eierkoek doormidden. Je smeert er wat jam op (zelfgemaakte aardbeienjam in mijn geval), plakt de helften tegen elkaar, waarbij je een  snoepveter als staart naar buiten laat piepen. Dan knip je oortjes van bakouwel en die steek je in de bovenkant. De oogjes waren stippen chocodip van de appels van Jan. Omdat er nog genoeg chocolade over was heb ik nog een serie appels met chocodip gemaakt. Die mocht Henk de meesters en juffen trakteren.




Henk was helemaal verguld met de prachtige hoed, die de juf voor hem had gemaakt. ¨Mag ik die echt meenemen,¨ vroeg hij, toen de school uitging :-). Waar je een kind toch maar blij mee kunt maken!