woensdag 5 september 2012

Klein en groot

Er zijn veel kleine dingen, waar je toch enorm groots van kan genieten. Zo is mijn moesdak bijna ridicuul te noemen, als je het vergelijkt met de moestuin waar ik altijd nog van droom. Toch geniet ik groots van dat kleine stukje moesdak. En let wel, je kunt toch echt nog behoorlijk oogsten van zoiets kleins! Op het moment is er elke dag wel iets vanaf te halen. Vorige week maakte ik soep van tomaten, courgette en worteltjes van eigen kweek.


Met worteltjes ga ik trouwens stoppen. Ik heb het nu twee keer geprobeerd, maar het resultaat is onder de maat. Ik oogst alleen maar kleine wortelgedrochten :-). Zondag was er ossenstaartsoep met tomaten van het moesdak. Mmm! Zelfgekweekte tomaten zijn zó anders dan die uit de winkel. Ik kan begrijpen dat de Duitsers die Wasserbombe noemen. Zelfgekweekte zijn veel vlesiger en veel smakelijker.
Toen we terug kwamen van vakantie heb ik nog weer van alles gezaaid en nu, na een paar weekjes, kan ook daar al voorzichtig van geoogst worden. Zo hadden we gisterenmorgen vers geplukte rucola op de ontbijttafel en daar werden de lekkerste boterhammen mee belegd. Wat dacht je van een boterham met appel, ei en rucola? Zulke boterhammen gingen fijn de lunchtrommels in. Wat een luxe!



Maar buiten al dit geneuzel in het klein, is er ook groenten en fruit in het groot. En ja, ook daar geniet ik van, zij het op een totaal andere manier. Mijn vader is maandag bij het scheiden van de markt nog even voor mij gaan inkopen doen bij de groentenkraam. Hij kwam met een kofferbak vol groenten en fruit voorrijden voor slechts 26,50. Daarvoor had ik een kilo of 35 tomaten, 2 grote dozen vol bospeen, een stuk of 10 ananassen en een doos prachtige nectarines. Werk aan de winkel dus en ja, al dat keukenwerk, daar geniet ik net zoveel van als van dat kleine bosje rucola op de ontbijttafel!



Gisterenmorgen ben ik eerst maar aan de bospeen begonnen. Gelukkig heb ik een schrapmachientje, want anders zat ik nu nog te schrappen. Zelfs met een schrapmachientje duurde het nog anderhalf uur voordat alle worteltjes waren geschrapt. Het leverde me twee heel grote pannen vol geschrapte worteltjes op en die grote pannen gingen op het gas, om de worteltjes 5 minuten voor te koken. Wow! Het leek wel een gaarkeuken hier :-)



Gisterenavond, na de kinderen bij hun huiswerk geholpen te hebben, nam ik weer plaats achter mijn aanrecht. De worteltjes moesten in de weckpotten. De potten moesten eerst secuur schoongemaakt worden, de ringen uitgekookt, kokend water klaargezet om de potten mee af te vullen en ja hoor, eindelijk stonden er 14 literpotten vol worteltjes klaar om de ketel in te gaan. Het was inmiddels al dik na elven en eer dat de ketel op 100 graden was, was het tegen twaalven. Ik heb er niet meer op gewacht tot het wecken klaar was, want dat duurt anderhalf uur. Daarvoor heb ik gewoon de wekker even gezet. Tenslotte hoef je er niet naast te zitten :-).

Om kwart over 5 ging vervolgens de wekker om op te staan en toen heb ik eerst de rest van de worteltjes in de potten gedaan. Ik kwam nog aan 4 anderhalveliterpotten en 3 halveliterpotten. Ook deze potten gingen de weckketel in en terwijl we aan het ontbijt zaten en daarna iedereen één voor één naar school en werk vertrok stond de ketel gezellig te pruttelen. Toen ik net om half 9 thuiskwam van Henk naar school brengen, kon ik de tweede lichting worteltjes uit de ketel halen. Alle potten staan nu af te koelen en daarna kunnen de klemmetjes eraf en kunnen de potten op de plank. Hè, wat een heerlijke voorraad! We kunnen hier wel een keer of zeven van eten. Ik ben er helemaal blij mee.



Vandaag staan die 35 kilo tomaten op mijn programma. Ik ga er basissaus van koken en die ook wecken. Dan heb ik voor de hele winter saus op voorraad om soep of pastasaus mee te maken. Ik verheug me nu al op de geur van gebakken uien en knoflook die straks uit mijn keuken zal opstijgen :-). Ik ben er de rest van de dag wel zo´n beetje zoet mee, denk ik. Het moet namelijk tussen de gewone werkzaamheden door geslingerd worden. En vanmiddag mag ik met drie kinderen naar de tandarts, wat ook de nodige tijd kost. Eigenlijk was ik ook nog van plan straks een emmer vlierbessen te gaan plukken. Want nu die weckketel toch paraat staat is het wel fijn om meteen vlierbessen te ontsappen voor siroop. We zullen zien of mijn plannetjes gaan uitkomen. Vaak bedenk ik teveel :-)