dinsdag 16 oktober 2012

Beddengoed en bietenstamp

Beddengoed en bietenstamp. Het heeft niet direct iets met elkaar te maken, alleen allitereert het wel lekker met die b´s :-).

Het beddengoed waarover ik het heb zijn de nieuwe dekbedhoezen met bijpassende slopen op de bedden van de meisjes. Het is prachtig beddengoed, wat ik bij www.bellebien.nl bestelde. De gezellige en frisse rode ruitjes staan zo mooi bij het wit en grijsblauw op de muren! Ik ben minimaal zo blij als de meisjes. Met de vorige dekbedhoezen hebben Maaike en Maria 8 jaar gedaan. Als het goed is gaan de nieuwe hoezen ook zo lang mee. Wat dekbedhoezen betreft ga ik toch echt voor kwaliteit in plaats van de dunne, kreukerige gevalletjes uit de bakken bij de supermarkt of iets dergelijks.



En die bietenstamp? Die aten we vanavond. En lekker dat het was! Ik had nog twee bakken snijbiet op mijn moesdak staan, die nodig geoogst moest worden. Precies genoeg om rauw in een stamppot te verwerken. Ik maakte eerst een grote pan aardappelpuree en roerde er de in reepjes gesneden snijbiet én blokjes komijnenkaas erdoor. Een snuf nootmuskaat maakte de stamp af. Ik had er balletjes kip/kalkoengehakt bij. Voor het toetje deed ik de laatste vijf overrijpe bananen in de blender en roerde de bananenmoes door een liter volle yoghurt. Ik deed er nog een klein beetje suiker bij en strooide er een laagje Nesquick over. Het was erg lekker en als het deze week inderdaad zulk lekker weer wordt als er nu wordt voorspeld, dan ga ik nog maar een paar bakken snijbiet zaaien. Het is misschien kinderachtig, maar ik word zó blij van zelfgekweekte groenten :-).

Nog een paar dagen en dan begint hier eindelijk de herfstvakantie. We zijn er allemaal aan toe. We hebben geen bijzondere plannen. Alleen heb ik beloofd, dat ik een keer poffertjes bak. Hans en Maaike gaan de hele vakantie werken.