donderdag 4 oktober 2012

Brood

Brood bakken hoort hier zo´n beetje bij de dagelijkse routine. Ooit begon ik ermee om er geld mee uit te sparen. Nog steeds vind ik het zinvol om brood zelf te bakken en op die manier te bezuinigen. Zelf gebakken brood is echt voordeliger. Daar moet ik wel bij opmerken, dat je dan je ingrediënten voordelig moet inkopen. Als je van die broodbakmixen in de winkel koopt, is het economisch voordeel zo ongeveer nihil. Ik bak mijn brood dan ook van simpel en eenvoudig volkoren meel van de molen. En daarbij gaat dan een deel bloem, gist, (bakkers)zout, zonnebloemolie en water. Juist met deze simpele ingrediënten bak je het allerlekkerste brood ter wereld. Dit brood is vele malen voedzamer dan brood van de bakker of uit de supermarkt. En als je dan mooie, iets dikkere, sneetjes snijdt, heb je maar een paar sneden nodig om verzadigd te raken. Op die manier spaar je heel wat beleg (en dus geld) uit.

Zo langzaam maar zeker zijn er wat mensen in mijn omgeving die graag mijn brood kopen. Dat zijn mijn ´broodklantjes´ zoals we die hier noemen.

Vanmorgen kwam een broodklant en die vertelde dat ze over het nieuws had gehoord dat broodverbeteraar onder andere uit paardenhaar bestaat. ¨En,¨ zei ze, ¨bij jou zit er toch géén broodverbeteraar in het brood?¨ Nee hoor, al jaren niet meer. Ik vermijd e-nummers zoveel als mogelijk is.

Ik ging net eens aan het googlen om te zien of ik iets kon terug vinden over dat paardenhaar. Nou, het blijkt nog gekker. Ze gebruiken vaak (eiwit uit) VARKENShaar! Op die manier krijgen Joden en Moslims en iedereen die vanuit welke overtuiging dan ook geen varken eet, het via z´n brood gewoon binnen. Ik wist al wel, dat het vet uit goedkoop winkelbrood vaak varkensvet is. Dat is namelijk het goedkoopst. Maar nu blijkt dan ook broodverbeteraar varken te bevatten. Dit is de tekst die ik vond op www.dieetvandaag.nl


Veel van onze voeding is bewerkt. Er is bijna geen product meer te koop waar geen suiker aan is toegevoegd of welke niet genetisch is gemanipuleerd. Ook de lijst met e-nummers wordt langer en langer. Niet alleen is dit hartstikke ongezond voor de mens, kijk naar de toename aan obesitas en vele gezondheidsproblemen, maar men weet ook niet meer wat die eet. Brood is bijvoorbeeld heerlijk en wordt bijna dagelijks gegeten, maar weet men eigenlijk wel wat er in zit?
Broodverbeteraars
Broodverbeteraars worden onder andere gebruikt voor het langer houdbaar houden van het brood en voor het geven van glans, kleur, geur, structuur en smaak aan brood. Dat is op zich prima, al is er niks mis met een heerlijk vers brood zonder toevoegingen. Het probleem zit hem in de ingrediënten van een broodverbetermiddel.
Wat zit er in?
Van veel e-nummers weet men niet wat het eigenlijk is. Of het dierlijk of plantaardig is. Gefabriceerd of natuurlijk, veel mensen hebben geen idee wat ze eten. Broodverbetermiddelen bevatten vaak het e-nummer 920, dit is een eiwit gewonnen uit haar. In de meeste gevallen uit het haar van varkens. Voor vegetariërs is dit een probleem, maar ook moslims en joden krijgen zo bijvoorbeeld onbewust toch varken binnen.
Maar de ingrediënten staan toch op de verpakking?
Het is niet wettelijk verplicht om de ingrediënten van een broodverbetermiddel op de verpakking te vermelden. Wees daarom uitermate voorzichtig wanneer er als ingrediënt een broodverbeteraar wordt vermeld op een verpakking zonder dat er precies wordt beschreven wat de ingrediënten van het broodverbetermiddel zelf zijn!

Wie wil er nu eigenlijk nog langer zo bedot worden?!

Als je al van plan was om zelf te gaan bakken en je had nog een duwtje in de rug nodig, dan is dit het misschien wel. En heus, brood bakken is echt niet zo heel moeilijk. Ik heb er in 2008 al eens heel uitgebreid over geschreven. Lees het maar eens na en ga dan lekker aan de slag!
Als je nóg gezonder en nóg puurder wilt, kan je ook mijn recept voor zuurdesembrood eens uitproberen.
Ik zou zeggen: eet gezond en smakelijk!