zaterdag 13 oktober 2012

Herfstgebak

Vandaag kwam er herfstgebak uit mijn oven. Het ruikt hier nu naar taart, kaneel, appel. Naar herfst! Mmm.

Ik maakte een perentaart met walnoten en chocolade. Het recept is een variatie op de ¨Appelcake à la mama¨ uit het boekje Herfstkruiden, op de thee bij Daniëlle Houbrechts.




 Van de week kwam hij al een keer zonder chocolade als toetje op tafel en hij viel bij iedereen erg in de smaak. Nu mag hij morgen ons zondagse bakkie koffie opluisteren. Misschien doe ik er nog een toef slagroom op, maar eigenlijk hoeft dat niet.

Ik bakte ook appelbollen. Simpel van bladerdeeg uit de vriezer. Klein appeltje schillen, klokhuis eruit boren, suiker en kaneel erover strooien, in het bladerdeeg verpakken en nog wat suiker en kaneel er bovenop. Een klein half uur in de oven en klaar ben je.



Het hoeft trouwens niet altijd koek of gebak zijn om te smullen, hoor. Ik geniet evenveel van een eenvoudige bruine sesamboterham. Vooral met een likje roomboter erop, of gedoopt in olijfolie. Lekker!