zaterdag 3 november 2012

Eenvoudig lekker


Vanavond kookte ik hopjesvla en ik bedacht, dat ik de laatste tijd wel erg weinig receptjes post. Hopjesvla is zó gemakkelijk te maken. Echt een receptje om hier te posten.

Van de week had ik niet zoveel tijd om uitgebreide maaltijden te koken. Ik had het nog steeds druk met de kledingwissel. Het nadert gelukkig de voltooiing. Ik hoef alleen nog maar de kast van Leendert en die van Willem en mij. Ik heb echt heel streng geselecteerd en gecategoriseerd. Ik heb nu wel een grote hoeveelheid kleding, maar het is, doordat alles goed gesorteerd is, prima beheersbaar. Als alles helemaal klaar is zal ik er nog eens over bloggen en er fotootjes bij plaatsen. Ik ben blij, dat ik een hoeveelheid kleding op voorraad heb. Nu hoefde ik niet direct naar de winkel te rennen om nieuwe spullen te halen. Sommige kleding is al best oud, maar als het nog goed is en niet hopeloos ouderwets, dan maakt ons dat niets uit. Henk (onze jongste) had van de week een trui aan, die nog van Wim (onze oudste) is geweest. Hij is de zevende die hem draagt, maar de trui is nog heel mooi. Hij is door mijn moeder gebreid en duidelijk van een kwaliteitswol. Omdat het zuiver wol is kriebelt hij een beetje. Daarom droeg Wim er destijds een blouse onder. Dat is nu wel een beetje gedateerd, maar ik heb voor Henk nog geen shirtjes met lange mouwen gekocht en dus heb ik hem er ook gewoon een overhempje onder aangetrokken. Hij vond het prima en was heel verrast toen ik hem de foto van Wim liet zien, waarop die dezelfde trui droeg.



Maar goed, ik had het dus druk met de kledingkasten en heb daarom gemakkelijke maaltijden gekookt, waarvoor ik niet lang in de keuken hoefde te staan. Woensdag aten we zuurkool. Ik moest ervoor naar de winkel en zocht er samen met Maria meteen een toetje uit. Ook al vanwege tijdsbesparing, want normaal gesproken maak ik toetjes zelf. Eerst greep ik naar seizoensvla (met stoofpeertjes), maar, hoewel die in de aanbieding was, vond ik dat toch echt te duur. We namen daarom dubbelvla (ook in de aanbieding). Maar behalve van de prijs word je ook niet vrolijk van alles wat daarin zit. Dus vanavond weer gewoon zelf gekookte pap :-). Hopjesvla dus.

Maak een papje van een deel van één liter melk, 80 gram maizena en 80 gram (of minder als je liever minder zoet eet) suiker. Breng de rest van de melk aan de kook en doe er een restje sterke koffie bij. Roer het papje door de hete melk en breng het geheel opnieuw (al roerend) aan de kook. Dek de pap af met een stukje plastic of doe een deksel op de pan. Laat afkoelen. Eet smakelijk.