donderdag 25 april 2013

De bloemetjes (en plantjes) buiten zetten!

Nu het mooi voorjaarsweer is probeer ik zoveel als mogelijk is in m´n tuintje en op mijn moesdak bezig te zijn. Er is dan ook veel te doen. Elke dag (of toch wel bíjna elke dag) zaai ik wat bloemen, kruiden of groenten. De vensterbanken boven staan dan ook helemaal vol. Ik vind het leuk om het echt low budget te doen. En dat kán ook prima. Je hoeft echt geen dure zaai- of kiembakken aan te schaffen. Ik gebruik gewoon elk leeg bakje wat voorhanden is: boterkuipjes, plastic pastapotten, champignonbakjes, afgesneden limonadesiroopflessen en noem maar op. Soms is het handig om iets in lege toiletrolletjes te zaaien. Bijvoorbeeld worteltjes of pastinaken. Die groeien dan alvast netjes naar beneden en je kunt de plantjes zonder ze te beschadigen gewoon met rolletje en al uitplanten. Het nadeel van zaaien in toiletrolletjes vind ik, dat het karton vocht aan de aarde onttrekt, zodat de plantjes gemakkelijk uitdrogen.



Voor het uitplanten houd ik in principe altijd de IJsheiligen aan. Dan is er bijna geen kans op nachtvorst meer. De courgetteplanten waren echter al zó groot en zagen er zó sterk uit, dat ik ze vorige week uitgeplant heb. Ik had het beter niet kunnen doen. Ik zag ze met de dag verder verpieteren in de koude, sterke wind. Ik heb nog een reddingspoging gedaan door er grote glazen weckpotten overheen te zetten, met een stokje eronder voor de beluchting. Maar in een onbewaakt ogenblik zijn ze nu ook nog eens door de zon verbrand. Ik heb daarom vandaag maar snel nieuwe courgettes gezaaid :-).

De rest van de opgepotte plantjes staan allemaal in kratten. Overdag staan ze buiten en ´s nachts haal ik ze binnen. Het zal fijn zijn als veel over twee weekjes een plaatsje buiten krijgt. De groenten gaan in de potten, bakken en teilen op mijn moesdak en de bloemen mogen beneden in mijn bloementuintje.





Ik heb vandaag ook rode uien gepoot. Ik ben benieuwd of dat wat wordt.



Vorig jaar had ik ingezet op preien. Maar dat is uiteindelijk geen succes geworden. We zijn nu een heel jaar verder en er staan zeggen en schrijven vijf zielige preien in een bak. Binnenkort haal ik ze er maar uit en dan kunnen ze in de soep. En zo experimenteren we vrolijk verder.



In het najaar had ik boerenkool geplant. Wellicht heb ik de plantjes te laat gepoot, want ook daar is niet veel van terecht gekomen. Ze zijn uitgegroeid tot pierige planten en staan inmiddels bijna in bloei. Ik laat ze nu maar doorschieten, zodat ik straks met nieuw zaad een nieuwe poging kan doen. Misschien helpt het als ik er eerder mee begin, zodat de planten al wat groter zijn voordat het koud wordt. De pierige bladeren kunnen trouwens nog wel mooi in de groene smoothies.



Het tuin- en moesdakwerk moest wel erg tussen de bedrijven door gepropt worden. Ik heb een zeldzaam volle week. Maar wat moet dat moet. En als je gewoon elke dag een beetje doet is het op den duur toch heel wat. Ook helpt het om goed te plannen. Ik heb een to do-lijstje wat ik elke dag even nakijk. Er is altijd wel een klusje wat echt aan de beurt is, of wat qua weer of qua tijd goed uitkomt. En zodra ik stop met het tuinwerk, werk ik dat lijstje even bij. Er kan dan afgestreept worden, maar er komt ook eigenlijk altijd wel iets bij. Vandaag schreef ik op, dat ik de aarbeiplanten wil verpotten. Niet alle aarbeiplanten hebben de winter overleefd, maar toch nog wel aardig wat. Ik ga ze nu verpotten in goed bemeste aarde en zal ze toespreken dat ze hun best moeten gaan doen ;-).