dinsdag 16 april 2013

Goed gevulde dagen

De afgelopen dagen waren goed gevuld. Niet met iets bijzonders, maar zomaar met van alles en nog wat. Heerlijk toch, als je je nooit hoeft te vervelen ;-).

Zaterdag was er weer een praktijkles van de imkercursus. Ik had er erg naar uitgekeken, want eindelijk zouden de kasten open gaan! De temperatuur viel zaterdag nog wel een beetje tegen en daarom was ik benieuwd of het wel door zou gaan. Gelukkig! De kasten mochten open voor de voorjaarsinspectie. Leo, onze leraar, zou eerst een kast open maken. Er zat een volk van hemzelf in en hij wilde dat volk overhangen in een kast van de vereniging. Hij zou dan meteen voordoen, hoe je een voorjaarsinspectie doet. Behalve dat je dan de voervoorraad controleert en kijkt naar Varoa, schimmel en andere zaken, ga je de koningin zoeken. Dat vond ik nog wel het leukste! Helaas vonden we in die eerste kast de koningin niet, maar het was al met al spectaculair genoeg. We zagen hoe er broed in de kast was. We zagen larven, maar ook (en dan moest je héél goed kijken) eitjes. Ik heb me erover verbaasd hoe rustig de bijen waren. Je kunt zomaar rustigaan je werk doen, terwijl de bijen hun eigen ding blijven doen. Prachtig!





Daarna was het moment daar dat de cursisten twee aan twee hun eigen kast mochten open maken om de inspectie te doen. Alles ging onder het toeziend oog van Leo en er kon dus niet mis gaan. R. en ik hebben eerst bij andere cursisten gekeken, want onze kast was de laatste die aan de beurt kwam. R. zou de benedenbak controleren en ik de bovenbak. De benedenbak zag er troosteloos uit. Veel beschimmelde ramen, geen broed, weinig bijen en al helemaal geen koningin. Leo stelde voor om eerst ook de bovenbak te controleren en als het er daar beter uitzag, dan zouden we de hele onderbak weghalen en het volk op één bak zetten.

Eindelijk was het mijn beurt en raam voor raam haalde ik uit de bak om te kijken of ik broed zag en natuurlijk ook of ik de koningin zag. Onze koningin was niet gemerkt en het is dan  echt speuren. Maar waarempel! Opeens zag ik haar! Snel riep ik Leo erbij en ja, ik had het goed gezien. Daar was de koningin. Of moer, dat kun je ook zeggen. Ik zag dus een moer :-). Leo pakte de koningin van het raam en merkte haar met een rode stip. Nu kunnen we haar een volgende keer gemakkelijker vinden. Nadat de koningin weer was teruggezet zetten we het volk, zoals Leo bedacht had, op één bak en sloten de kast weer af.

Het was mijn beurt om de kastkaart in te vullen. Je schrijft daar dan op wat je gezien en gedaan hebt. Stond ik daar te schrijven terwijl er gewoon vier bijen over mijn hand liepen. Prachtig toch? Het was een heerlijke les en ik heb weer heel veel geleerd.

Intussen maakt het de zaterdag wel tot een heel drukke dag, als ik er zo´n vier uur tussenuit ben. Ik ben er nog niet helemaal aan gewend, aan dit nieuwe ritme. Ik was vroeg opgestaan om vast brood te gaan bakken en de was en strijk te doen. Dat was allemaal af toen ik om half 12 de deur uit ging. Maar ja, dat is niet het enige wat er op zaterdag aan werk gebeuren moet. Op zaterdag is het hier thuis ook net zo´n bijenkast. Alles vliegt maar in en uit :-)

Willem was al bijtijds vertrokken om bij vier mensen steigerhouten meubels af te leveren. Hij had Koos meegenomen om hem te helpen bij het sjouwen en Henk was mee voor de gezelligheid.
Dirk was aan het werk op z´n kantoortje, Trijnie had de douche en de badkamer voor me gepoetst en ging daarna ook haars weegs, Leendert was bij iemand nieuwe plinten aan het maken, Hans stond op de verkoping ten bate van de Schutse. Hij was al om 7 uur de deur uit gegaan om zodoende meteen nog wat uren voor zijn maatschappelijke stage te vullen. Maaike werkt op zaterdag op een zorgboerderij. Maria logeerde bij haar nichtje. Jan was al vroeg vertrokken naar een vriendinnetje met wie hij naar de grote verkoping ging.

Het is zo grappig als je elkaar dan na een lange dag vol drukte toch weer om de eettafel terugvindt achter de zaterdagse frieten :-)

En prompt was het zaterdagavond de zoete inval. Schoonmama kwam koffie drinken, Leendert had twee vrienden, Koos had twee vrienden en Maaike een vriendin. Gezellig hoor. Maar aan het einde van zo´n dag/avond tuiten je oren wel ;-).

Ik was ´s middags ook nog naar van Os geweest voor een lading aardappels, groenten en fruit. Dat stond allemaal nog in de auto. Evenals het caviavoer, het kippenvoer en de zakken potgrond die ik meteen had ingeslagen. Die auto moest dus om 11 uur ´s avonds nog leeggesjouwd worden. Maar toen zat het er echt op. Tijd voor de rustdag!

Zaterdag was het trouwens ook de laatste dag van mijn 28-daagse cursus van De Planteneter. Ik eet nu helemaal plantaardig. Alleen op zondag neem ik een klein stukje vlees of vis. Dat is voor mij genoeg. Ik ben blij dat de knop om is, om écht minder vlees te eten. Daarnaast eet ik ook zuivelvrij en suikervrij. Ik voel me er heel lekker bij. Ook het gezin gaat langzaam maar zeker meedoen. Sowieso omdat ik nu niet één keer, maar twee keer per week vegetarisch kook en ook op de andere dagen de vleesconsumptie nog wat heb teruggeschroefd. Het vegetarisch eten is voor mij nog wel een beetje een zoektocht. Ik heb 26 jaar lang voornamelijk aardappels, groenten en vlees klaargemaakt. Vegetarisch koken vind ik toch echt wel een uitdaging.

Gisteren kookte ik ook weer veggie. Ik maakte een romige pastinaaksoep. Dat recept heb ik uit Landleven. Ik heb alleen de room vervangen door rijstroom. Ik serveerde er stokbrood bij. Daarna kwam er couscous met pittige komkommer op tafel. Het recept van de komkommer had ik op internet gevonden, maar ik heb er een eigen draai aan gegeven:

Ui en knoflook fruiten in wat zonnebloemolie. Ik deed er sambal en een beetje agavesiroop bij. Daarna voegde ik in stukjes gesneden komkommer toe en een flinke scheut azijn. Dat was zo´n beetje het recept, maar ik vond het er nogal nietszeggend uitzien. Daarom heb ik er maïs en gesnipperde rode paprika aan toegevoegd. Dat oogde beter. We hebben er lekker van gesmuld.




Een restje couscous heb ik gebruikt om de lunchsalade van vandaag mee te maken. Wat er nu nog van de couscous over is gaat naar de kippen. De dames hebben gelukkig vrede gesloten. Gezellig hoor, weer twee van die scharrelende kippen!

Deze week heb ik de administratieklus op de planning staan. Ik wil dan meteen mijn mailbox opschonen. Vorige week ben ik er niet aan toe gekomen om alle mailtjes te beantwoorden. Heb je nog geen antwoord gekregen op je mailtje? Dat moet deze week dan goed komen ;-).

Ook ben ik alvast een beetje met de kledingwissel begonnen. Normaal doe ik dat pas in de meivakantie, maar vrijdag had ik ineens de moed om alvast Henk z´n kleren in orde te maken. Lekker alles gepast en uitgezocht. Fijn toch als alles voor één kind vast klaar is. Bovendien bleef er nog een doos vol goede kleding over, die Henk niet paste of niet nodig had. Die kon mooi naar de verkoping van zaterdag. Hopelijk lukt het me om deze week nog één of twee kindergarderobes klaar te krijgen. En heel misschien aan het jurkje voor Maria beginnen. Maar dat al wel een station te ver zijn :-).