donderdag 25 april 2013

Ontbijt

Sinds ik Planteneter ben geworden maak ik bijna elke dag groene smoothie klaar voor bij het ontbijt. Je kunt alleen met groene smoothie ontbijten, maar wij geven er de voorkeur aan om naast de smoothie ook een boterham te eten. Wij drinken groene smoothie om op die manier veel groene bladgroenten binnen te krijgen. Groene bladgroenten zitten namelijk vol met allerlei aminozuren(=eiwitbouwstoffen) en die zijn nodig om neurotransmitters te produceren. Neurotransmitters zijn chemische stoffen die de communicatie tussen hersencellen mogelijk maakt. Bij adhd-ers is er een tekort aan bepaalde neurotransmitters. En aangezien wij verschillende adhd-ers in ons gezin hebben willen wij er alles aan doen om de daaruit voortkomende problemen op te lossen of te voorkomen. Naast medicatie en trainingen zetten wij dan ook in op goede voeding. Dit was niet direct mijn motivatie om Planteneter te worden, maar het is iets wat eruit voortgevloeid is en waar we allemaal heel blij mee zijn. Groene smoothies zijn namelijk niet alleen heel gezond (ook vanwege alle vitamines die je meteen binnenkrijgt), maar ook heel lekker.

Het maken van groene smoothies is iets waar ik gaandeweg handigheid in gekregen heb. Ik heb een blender met een kan van 1 liter en ik maak altijd vier kannen. Ik leg dan eerst al het fruit (zo nodig geschild) klaar en was de groene groenten. Daarna sla ik aan het blenden. Ik vul de blender met 1 eetlepel gebroken lijnzaad of 1 theelepel chiazaad. Daar bovenop doe ik het fruit, het zachtste onderop. Daarna doe ik er een beker water bij en blend het fruit. De kan wordt daarna afgevuld met groene groenten en die laat ik blenden tot een fluweelzachte smoothie. In de tijd dat de blender draait dek ik de ontbijttafel. Het is belangrijk om steeds te variëren met de groene groenten, want elke groente bevat weer andere aminozuren. De groene bladgroenten zijn op dit moment nog wel een beetje aan de dure kant. Maar dat wordt snel beter als straks weer van alles van de koude grond komt. En natuurlijk hoop ik een groot deel van de zomer groene groenten van mijn eigen moesdak te kunnen gebruiken. Dat is niet alleen lekker voordelig (bijna gratis zelfs!), maar die groenten zijn ook nog eens onbespoten en kersvers. Ik kijk er al helemaal naar uit.





Mmmm. Eet (drink) smakelijk!

Wie zich eens wat meer in groene smoothies wil verdiepen raad ik het boek ¨Groen voor het leven¨ van Victoria Boutenko aan.