donderdag 18 april 2013

Voorjaar!

Wat is dat toch bijzonder: zodra het voorjaar echt zijn intrede doet, lijkt het alsof alles nieuw is. De mensen komen uit hun huizen en zijn opgewekt en vol energie. De bomen en struiken lopen bijna zichtbaar uit. Bloemen gaan bloeien en koesteren zich in de lentezonnestralen. De vogels zingen al vroeg het hoogste lied.

Ook hier in Huize Luijkensteijn wordt volop van het voorjaar genoten. Henk heeft gisterenmiddag de hele tijd in de zandbak gespeeld! Schoenen en sokken gingen uit en af en toe kwam hij me roepen. Dan moest ik zijn kunstwerken bewonderen.


Zo zwart als een tor zat hij ´s avond aan tafel. Maaike heeft hem na het eten lekker in bad gedaan. Kleren in de wasmand en schoon was hij weer :-). Heerlijk toch?

M´n tuintje ziet er steeds leuker uit. Ik heb in het najaar aardig wat bloembollen in de grond gestopt. Samen met de bollen die ik laat zitten voor verwildering is het nu al vroeg in het voorjaar best fleurig.



Net als op de salontafel trouwens, want daar staat een prachtige voorjaarsmand, die ik vorige week kado kreeg:




Als de bollen straks uitgebloeid zijn gaan ze de tuin in. Dan kunnen we er DV volgend jaar opnieuw van genieten.

Voor Jan was het gisteren feest. Hij mocht afzwemmen voor zijn A en haalde zijn diploma! Hij is er een beetje laat mee, want hij heeft twee jaar bij het zwembad op de wachtlijst gestaan. Een voordeel is, dat oudere kinderen vaak snel hun diploma halen. Ze hebben dan een betere coördinatie van de ledematen en zijn ook sterker dan wanneer ze nog heel jong zijn. Jan begon in september met lessen en als het even wil heeft hij straks met de zomervakantie ook zijn B (en wellicht z´n C). De meeste kinderen van ons gingen laatachtig op zwemles en haalden allemaal in een jaar tijd 2 of 3 diploma´s. Ik ben daar wel blij mee, want ik vind zwemles toch een dure grap.





Er was trouwens iets nieuws. Er was een duiker die onderwaterfoto´s maakte op het moment dat je kind door het gat zwom. Erg leuk, hoor. Maar zo´n foto kost maar liefst 9,95. En voor dat geld heb je enkel een digitale. Wil je een afdruk, dan betaal je nog meer. Dat is me echt te gortig.

Koos heeft gisteren in de tuin wol voor me gekaard. Dat is een klusje wat je het beste buiten kunt doen, want er komt altijd aardig wat troep uit de wol. Ik ben blij met m´n nieuwe voorraadje. Nu kan ik weer verder spinnen.




En dat is ook wat ik gisterenavond deed. Al spinnend mijn gedachten ordenen.

Ik ben ook aan de slag gegaan op mijn moesdak. Ik heb het erop gewaagd om de courgetteplantjes al buiten  in de bakken te zetten. Het werden van die lange staken op de vensterbak. Als er nog nachtvorst komt dek ik de plantjes wel af. Een deel van de gezaaide pepers heb ik opgepot en die laat ik overdag buiten afharden. Ik heb zaad gebruikt van de oogst van vorig jaar. Zo kom je gratis aan nieuwe planten :-). Ook heb ik al  het een en ander buiten gezaaid. In de grote bakken waarin ik vorig jaar aardappels kweekte heb ik nu snijbiet en snijsla gezaaid. Met al die groene smoothies die we bij het ontbijt drinken heb ik heel wat bladgroenten nodig en dus heb ik breed ingezet op allerlei soorten sla en ander groen. Ik zaai nu elke dag wel wat. Niet alleen groenten, maar ook bloemen en kruiden. Vorig jaar dacht ik dat ik heel wat gezaaid had, maar ik merkte dat het uiteindelijk nog niet genoeg was. Ik pak het dit jaar daarom allemaal wat fermer aan. Het geeft wel weer een hoop werk, maar het is wel heel leuk werk! Het is voor mij beslist geen straf om op deze manier bezig te zijn. Zo geniet ik gewoon in en om het huis ook uitbundig van het voorjaar!