vrijdag 10 mei 2013

Bouillonpoeder uit eigen keuken

Vorige week, toen ik pepertjes had gedroogd en vermalen tot pittige paprikapoeder, had ik het plan al: ik wilde zelf bouillonpoeder maken. Deze week heb ik de daad bij de gedachte gevoegd. Maandag kocht ik peterselie en selderij. Het was maandag nogal warm en daardoor waren de bosjes peterselie en selderij wat verlept. Ik kreeg daarom van elk twee bosjes, terwijl ik er maar één hoefde te betalen. Dat de kruiden wat verlept waren was natuurlijk helemaal niet erg, want ik wilde ze toch al drogen.
De rest van de ingrediënten had ik in huis en dinsdag heb ik de zaak in gang gezet. De peterselie en selderij gewassen en (met steeltjes en al) in stukken van een paar centimeter geknipt. Daarna vijf uien van hun rokken ontdaan en in stukken gesneden. Een paar stengels bleekselderij, de vijf mini-preien  die ik op mijn moesdak opgekweekt heb, 5 tenen knoflook en een bos wortels ondergingen eenzelfde lot. Alle gesneden groenten en kruiden legde ik op de roosters van mijn droogapparaat. Ik lette daarbij op, dat de dikkere groenten onderop kwamen en de tere kruiden bovenop. Ik stelde het apparaat in op 70 graden en liet de boel drogen. Af en toe wisselde ik wat met de roosters, want wat op het onderste rooster ligt is het eerst droog. Het drogen duurde wel een uur of 7, maar daar heb je verder toch geen omkijken na.

Toen alles knisperdroog was deed ik het met 500 gram grof zeezout in mijn blender en maalde alles tot poeder. Ik heb uitgeprobeerd hoeveel ik nodig had voor een mok bouillon. Mijn poeder blijkt tamelijk zout en ik heb maar een kleine theelepel nodig op een volle mok heet water. Omgerekend betekent dat, dat ik met één eetlepel bouillonpoeder en één liter kokend water een fijne bouillon kan maken. Zonder welk e-nummer dan ook.

Bouillonpoeder is erg handig. Als er in een recept een bouillonblokje staat aangegeven kan ik gewoon een lepeltje poeder gebruiken. Maar ik kan er ook een snelle kop bouillon mee maken, als ik behoefte heb aan een beetje hartigheid. Ik kan het gebruiken om m´n zelfgetrokken soepen te zouten en te kruiden. Het is ideaal om te gebruiken in een roux voor sauzen. Het is ook te gebruiken als smaakmaker in zelfgemaakte dressing. Eigenlijk is die pot bouillonpoeder nú al onmisbaar :-). Met de grote pot die ik nu op voorraad heb kan ik wel een jaar vooruit, denk ik. Wat mij betreft is het experiment geslaagd.

Als je ook bouillonpoeder wilt maken, maar geen droogapparaat hebt, kun je de oven gebruiken. Spreid de groenten die je lekker vindt uit over de ovenplaat,  stel hem in op 50 graden en laat tijdens het droogproces de ovendeur op een kier staan. Dan kan het vocht gemakkelijk weg. Je kunt natuurlijk variëren met de ingrediënten. Neem gewoon wat je lekker vindt, of wat je voorradig hebt. Je kunt ook kruiden toevoegen, zoals kerrie of korianderzaad, of wat dan ook. Belangrijk is alleen, dat de gedroogde groenten/kruiden echt knisperdroog zijn als je ze gaat malen. Dat malen kan overigens ook in een koffiemolen. Bewaar de kruiden in een goed afgesloten pot.