maandag 17 juni 2013

Mini-vakantie

De basisschoolkinderen hebben een mini-vakantie van twee dagen. Heerlijk hoor, want het duurt hier nog wel vijf hele weken voordat de Grote Vakantie begint!

Mijn wekker stond zoals gewoonlijk lekker vroeg, maar aangezien ik best gaar ben van de medicijnen besloot ik er een uurtje aan vast te plakken. Ik ´sliep uit´ tot 6 uur. Daarna moest ik snel aan de slag, want Leendert kwam melden dat hij al om kwart over 6 opgehaald zou worden. Ik maakte zijn brood klaar en klapte daarna de strijkplank uit voor m´n dagelijkse portie strijk. Daarna maakte ik groene smoothie en terwijl Hans, Maaike en Koos één voor één naar school vertrokken, toog ik naar boven voor ontbijt op bed met Willem.

En wat is er dan heerlijker om in de ochtendzon het moesdak op te lopen en te genieten van alles wat groeit en bloeit! Oh, zo heerlijk!






Ik had een schaar en vergietje bij me om wat snijsla, rucola en mosterdblad te oogsten voor in Willem z´n lunchsalade.



De salade maakte ik van een fijngesnipperd stronkje witlof, het groen van mijn moesdak, wat maïskorrels, wat paprika, een paar olijven en voor het zoete accent wat gedroogde abrikozen in stukjes.



Ik maakte een simpele dressing van sojayoghurt, beetje olijfolie, wat citroensap en een klein beetje tomatenketchup. Samen met een appel en een bakje verse dadels kon Willem er weer een dagje tegen.

Intussen stond Maria al achter me. Zij had beloofd me een uurtje met de garage te helpen. Die ben ik stukje bij beetje aan het opruimen. We ruimden de schoenenmandjes op. Kapotte schoenen in de kliko, winterschoenen op tafel in de kamer om gepoetst en opgeruimd te worden, goede schoenen die niet meer worden gedragen naar de Kringloop. Ziezo, dat ruimde lekker op.



Daarna gingen we nog even verder met de kast waar we vorige week al mee begonnen waren. Wat een onzin ik daar allemaal vond! Waarom moeten er 43 kleurboeken in de kast liggen? En weet je wat een bende het is als er 10 tafelkleden, 20 handdoeken, 30 theedoeken, 40 vaatkdoeken en een enorme stapel pannenlappen (die ik nooit gebruik) niet meer op nette stapeltjes liggen, maar zó in de kast zijn gemikt? O ja, en die 20 potten verf, nog van de vorige bewoners, die kunnen nu toch echt ook wel weg! Hè, heerlijk, die opruimerij!

Toen Maria´s taakje erop zat wist ze niet hoe snel ze bij haar vriendinnen moest komen :-). Zelf was ik bevangen door de opruimkoorts en ik ben de hele dag stug door gegaan.
Alleen ben ik eerst flink gaan gieten op m´n moesdak. Op warme dagen moet dat wel twee keer gebeuren. Eén van m´n courgettes bloeit. Leuk! Hopelijk ga ik dit jaar ook weer lekker veel courgettes oogsten. Ik vind dat zo´n gemakkelijke groente.

Bloeiende courgette. Mooi hè!

En zo´n bak met sla (australian yellow) en mosterdblad is ook een plaatje


Intussen was er ´s morgens een vriendje van Jan en ´s middags een vriendje van Henk. De kinderen vermaakten zich uitstekend met dat mooie weer.

Vanavond aten we lekker stamppot rauwe andijvie en daarna wachtte een reuzevaat. Maar ook daar kwam een einde aan. Tijd voor een bakkie koffie.

Om de opruimdag compleet te maken heb ik vanavond nog de bakken maillots en sokken van Maaike en Maria uitgezocht. Echt zo´n klusje wat al heel lang op m´n programma stond, maar waar domweg niet van kwam.

En ja. Dan is het nu heus bedtijd. Vroeg voor mijn doen. Maar ik ben dan ook echt van de leg door die gekke pillen :-(.