donderdag 12 december 2013

En we rommelen vrolijk verder

De bovenverdieping kuisen. Dat was voor vandaag het plan. Maar laat daar nu eens niets van terecht gekomen zijn! Geeft niets, hoor. Ik had nog andere plannetjes. En die zijn voor een groot deel nog uitgevoerd ook. Joepie dan.

Mijn werkdag startte eigenlijk op dezelfde manier als gisteren. Inclusief een nog gedekte ontbijttafel om 9 uur. En nadat die was afgeruimd installeerde ik me, nèt als gisteren, aan die tafel. Maar vandaag ging ik géén sterren zitten haken. Vandaag ging ik stoofperen schillen. Gisterenavond kreeg ik bij oom en tante een flinke bups stoofperen mee. Mmmm, Gieser Wildemannen. Dat zijn onze lievelingsperen. Ze moesten wel snel op, zei tante er nog bij. Nou, dat is hier geen probleem :-). Ik had er vandaag ook nog eens een kookopdrachtje bij. De vrouw van een collega van Leendert kan op dit moment haar moedertaak niet aan. Daarom is er een maaltijdenpoule opgestart. Om de beurt zorgt er iemand voor het eten. Mooi toch? Vandaag was het Leendert zijn beurt. Maham, wil je woensdag voor 4 man extra koken? Tuuuuuuuuurlijk.

Dus schilde ik vandaag een enorme zak peren.



Een grote soeppan vol belandde op het gas.



En daarna werd er vlees gebraden. Voor onszelf koos ik voor kalkoen. Maar omdat ik niet weet of iedereen dat wel lust, braadde ik voor de andere familie vier worstjes.



Da's lekker neutraal, denk ik.

Zo. En dan is het tijd voor een lekkere mok chocolademelk. Van Raw Chocolate met ahornsiroop. Mmm. En het allerlaatste handje kruidnootjes erbij...



Ik draafde daarna naar boven om snel de was te gaan verzorgen. Twee wassen afhalen, twee ophangen en vast twee wassen sorteren. Ziezo. Dat staat en hangt vast klaar voor vannacht en morgen.







Nu fijn naar buiten, want het is zulk lekker weer. En mijn tuintje is nog lang niet winterklaar. Ik zette het wekkertje op drie kwartier. Daarna zou ik stoppen om op tijd bij school te staan. Op woensdag haal ik Henk altijd uit school, om dan meteen de melkemmer om te ruilen. Ik zet de lege emmer bij het schoolhek en daar staat dan de volle meestal op me te wachten. Ideaal hoor!

Buiten ging ik eerst de bakken bij de voordeur doen. Daar stonden al lang en breed uitgebloeide petunia's in. Wat een droeftoetergedoe!



Vorige week al had ik nieuwe plantjes voor in de bakken gekocht. Maar er was nog niets van gekomen om ze te planten. Eigenlijk had ik violen willen hebben. Die zijn zo lekker sterk. Maar die kon ik nergens meer krijgen. Die moet je eigenlijk in september al kopen. Maar op dat moment stonden hier alle zomerbloeiers nog zo mooi. Dus stelde ik de aankoop van violen uit. En dus was ik nu te laat. En dus kocht ik wat anders. Snap je? Cyclamen zijn het geworden. In wit en rood. Echt een vrolijk gezicht.



Nu maar hopen dat ze een poos mee gaan.

Daarna ging ik een hoekje in de achtertuin doen. Daar stond nog een enorme pol citroenmelisse. Citroenmelisse is heerlijk. Het is één van mijn lievelingskruiden voor thee. Maar ik maak er ook limonadesiroop van. In de tuin is het echter eigenlijk een rampenplan. Als je even niet oplet overwoekert het alles en duikt het overal op. Volgend jaar moet ik maar eens wat pollen weggeven. Voor nu werd er de snoeischaar in gezet. Meteen weer een stuk straat aangeveegd.

voor


na


De kippen weer verblijd met een struik onkruid. En daar ging het wekkertje alweer.

Na de lunch was er niet zo heel veel tijd meer om nog iets overhoop te halen. Want tussen 2 uur en half 3 zou er een fotograaf komen. Ik moest op de foto voor mijn kookrubriek in Terdege. Echt mijn hobby, hoor :-(. Ik keutelde wat rond. Hier wat opruimen, daar wat kuisen. Henk speelde buiten en Jan genoot van de rust in huis. Hij mocht even op mijn laptop.



De fotograaf belde dat het 3 uur ging worden. Mooi. Kon ik tóch nog even wat op de bovenverdieping doen.

En ja. Om 3 uur was daar de fotograaf. Eerst een bak koffie. Daarna had ik nog wat vragen, die Anton geduldig beantwoordde. Echt fijn. Ik heb er weer wat bij geleerd over fotografie!
Daarna moest die fotosessie natuurlijk nog. Snel omkleden, want ik had een verkeerde kleur kleding aan. Plekje uitzoeken. Attributen opzoeken. En smilen maar :-).

Zodra de fotograaf zijn hielen had gelicht vloog ik weer achter het aanrecht. Ik moest als een haas een pannetje aardappels schillen en die koken, want om 10 over 4 moest ik met de maaltijd voor Leendert z'n collega in de auto zitten op weg naar Dordrecht.

Het ging allemaal precies. Ik pakte alles zó in dat het lekker warm bleef. De pan stoofpeertjes en de pan aardappels gingen op elkaar in de Hooimadam. De juspan werd in een dik badlaken gewikkeld. Ik had nog een schaal salade gemaakt en een bord fruit erbij gedaan. Alles paste in een grote boodschappentas en rap schoof ik de spits in. Net op tijd zag ik dat op de A15 de fileborden al knipperden en dus schoot ik door Papendrecht heen. Om 3 minuten over half 5 arriveerde ik op de afgesproken plaats. Mooi. Missie volbracht.

Thuis gekomen kon ik direct verder met onze eigen maaltijd. Ook daar moesten nog aardappels voor geschild en gekookt worden. En om 6 uur schoven we met z'n tienen aan tafel. Mmm. Lekker zo'n warm prakkie als het buiten koud is.

Na het eten volgde het avondritueel en het gezamenlijk koffie drinken. We hadden de vaart erin. Om kwart over 8 moesten we namelijk in de auto zitten op weg naar een ouderavond. De derde in 9 dagen tijd....

Terug thuis waren daar nog de grote kinderen die hier en daar mee geholpen moesten worden. En toen zat het er wat werk betreft voor vandaag weer op. De woensdagavondwandeling volgde nog. Lekker hoor. Wandeling in de mist :-).

Nu nog een mok rooibosthee met honing en dan lekker de koets in.