dinsdag 24 december 2013

Het gaat er op lijken

Ook al doen we niet zo heel veel bijzonders met de Kerst, toch vergt het nog het nodige aan organisatie en energie om alles op tijd af te krijgen.

We beginnen vanavond al een beetje 'raar' met een soort pré-kerstdiner. Dat zit zo. We krijgen elk jaar een haas van een boer als daar de jagers geweest zijn. Willem vilt die dan zelf en andere jaren vilde hij ook meteen een haas voor de boer. Maar het gezin van de boer is niet dol op haas en dus kregen we dit jaar twéé hazen. Met dien verstande, dat na het villen er een deel terug ging naar de boer voor de twee jongens die wél graag haas eten. Maar al pratend en regelend kwam Willem met het plan om die jongens gewoon bij ons haas mee te laten eten. Prima. Maar wanneer moest dat dan gebeuren? Nou, dat zou dan dinsdag voor Kerst wel goed uitkomen. Oke dan :-). Een pré-kerstdiner dus voor vanavond met twee gasten extra. Met haas. En extra groenten, omdat ik niet weet wat de jongens lekker vinden.

Op Eerste Kerstdag zijn we met z'n dertienen en als je dan een extra groente en de traditionele stoofperen en tutti frutti op tafel wil zetten, kost dat ook enig denkwerk. En vergeet natuurlijk de pudding niet, die een dag van tevoren gekookt moet worden. Het scheelt dat Trijnie dit jaar voor het voorgerecht zorg.

Tweede Kerstdag zijn we met z'n elven. We eten dan simpel kip met de restjes van de dag ervoor. Maar ja, daarnaast moet er ook voldoende brood in huis zijn voor die dagen. En weet je hoeveel aardappels je voor 36 personen (verdeeld over 3 dagen) moet schillen? enzovoorts enzovoorts.

Maar nu gaat het er op lijken. Het vlees voor vanavond is gebraden. De witlofstronkjes voor morgen staan te koken. Die gaan morgen omwikkeld met ham en kaas in de oven. Maaike zit een enorme zak boontjes af te halen voor vanavond en voor morgen. Er zijn twee appeltaarten gebakken. Er staan drie broden in de oven en drie brooddegen zijn aan de narijs bezig. Gisteren heb ik al een kilo of vijf stoofpeertjes gestoofd. Er staat een kruidkoek in de wonderpan op mijn oliestelletje. Het gaat helemaal goed komen :-).

En de was? Is ook lekker bij! Gisterenavond heb ik willens en wetens gespijbeld. Mijn vriendin kwam en die zat lekker te breien. En dat wilde ik ook :-). Na alle gehaakte sterren ben ik blij met mijn breiwerkje. (Heeft trouwens iedereen zijn/haar sterren ontvangen? Ik hoop dat ik niemand ben vergeten!) Gek genoeg  verschijnen ook op mijn breiwerkje weer sterren. Noorse sterren wel te verstaan. Ik ben een baret voor Maaike aan het breien. Een licht verslavend werkje ;-).



Afijn. Vanmorgen moest ik natuurlijk 'op de blaren zitten' na dat brei-gespijbel en vroeg op voor de strijk. Maar dat had ik er graag voor over. Alle 'zondagse' overhemden zijn gewassen en gestreken. Dirk z'n nieuwe kerstoverhemd is gespoeld en hangt te drogen. De nodige tafellakens liggen gestreken in de kast...

Nog even doorbikkelen en dan neem ik twee dagen vrij :-) Nee, drie zelfs. Want vrijdag ga ik samen met Willem een dag de hort op. Wel met de nodige dingen die 'moeten', maar dan toch even lekker samen.

Ik wil iedereen goede Kerstdagen wensen en meteen bedanken voor de post die ik overal vandaan kreeg! Wat lief toch altijd. En heel bijzonder.