donderdag 9 januari 2014

Terugblik op de kerstvakantie

Nu man en kinderen er alweer drie dagen school en werk op hebben zitten, lijkt de kerstvakantie al laaaaaaang geleden. En eigenlijk zit ik zo boordevol plannetjes, dat ik meer de neiging heb om vóóruit dan om áchteruit te kijken. Maar de fijne dagen die achter ons liggen zijn het meer dan waard om herinnerd te worden. Dus toch maar een terugblik ;-).

Laat ik voorop stellen, dat de kerstvakantie niet mijn favoriete vakantie is. Doordat er veel feestdagen zijn, zijn er op een bepaalde manier toch ook veel verplichtingen. Opzitten en pootjes geven. En op den duur breekt dat, ook bij de kinderen, wat op. Verder is het vaak geen lekker weer, zodat de kinderen veel binnen zijn. Met z'n allen op een kluitje is ook nogal eens frustrerend. Geef mij dan maar de zomervakantie. Die kan niet lang genoeg zijn.
Maar goed. Al met al werd er toch heel erg naar de kerstvakantie uitgekeken. En terecht. Het is heerlijk om even de schooldruk uit huis te hebben. Geen ochtendstress, geen huiswerkstress, super!

De eerste feestdagen waren de Kerstdagen. Ik heb al eerder geschreven over mijn voorbereidingen. En ja hoor, alles was op tijd klaar. Op eerste Kerstdag gingen we 's morgens eerst met z'n allen naar de kerk. En daarna was het tijd voor de Kerstmaaltijd. We waren met z'n dertienen, want Trijnie's vriend en Hans z'n vriendin waren er ook.

Terwijl ik in de keuken druk bezig was met koken zorgde Maaike voor een feestelijk gedekte tafel. Het mooie tafelkleed kwam uit de kast, inclusief de bijbehorende servetten. De glazen werden opgepoetst. Het 'zondagse' servies kwam op tafel. Gezellig hoor om zo eens een keer uit te pakken!

Intussen Trijnie ook bij mij in de keuken aan de slag. Zij zou voor het voorgerecht zorgen. Nou, ze had echt iets leuks en lekkers bedacht, hoor! Het leek wel of we in een restaurant zaten:


Tomatensoep met crème fraiche en een plukje rucola, twee sneetjes zuurdesembrood met gezouten roomboter en twee pasteibakjes met champinonratgoût. Om het af te maken nog een kaartje erbij met uitleg. Dat was alvast een heel feestelijk begin!


De kinderen vonden het geweldig dat ze echt wijn mochten drinken. Ik had de alcoholvrije kinderwijn die ik van de zomer van Ellen kreeg zuinig voor dit moment bewaard ;-)



Mijn vader had op reebiefstuk getrakteerd. Toe maar! Daarnaast waren er spercieboontjes, spruitjes, witlof met ham en kaas, cranberrysaus, tutti frutti, gekookte aardappels en verse appelmoes. De foto van mijn bord is niet erg scherp. Maar geloof maar dat we heerlijk gegeten hebben. Mmmmm.



Als toetje had ik een simpele custardpudding met vruchten en slagroom gemaakt. Altijd goed.

Na de maaltijd wachtte natuurlijk de vaat van het jaar, maar dat doet er niet toe. Werk blijft er toch wel, hoor. Ook als je een 'vrije' dag hebt. Ook als het kerstfeest is. 's Avonds was er weer een kerkdienst en ook op tweede Kerstdag 's morgens. Maar vòòr kerktijd stond er al een enorme teil gewassen en gestreken goed klaar om in de kasten gelegd te worden...Dat heb ik ergens in de randen van de nacht gedaan ;-).


Op Tweede Kerstdag 's middags hebben we de film De Nieuwe Wildernis bekeken. Die had Dirk speciaal voor deze dag gekocht. Prachtig om te zien hoe in een betrekkelijk korte tijd zoveel natuur is ontstaan rond de Oostvaardersplassen.



Voor de avond had ik nog niets vastgelegd in een planning, maar ik had er stiekem wel rekening mee gehouden dat de gourmetstellen weleens uit de kast zouden kunnen komen. En ja hoor, toen ik dat voorstelde had iedereen er zin in. Ik maakte heel simpele vleesschotels van gehaktballetjes, stukjes kipfilet, hamburgers in kwarten en nog zo het één en ander. Voor mezelf had ik een poosje geleden al een afgeprijsde vegetarische schotel gekocht en in de vriezer gedaan. Die kwam nu mooi van pas. Op Willem z'n verzoek maakte ik nog een grote kom salade klaar. Er mocht frisdrank op tafel. Ik bakte een stuk of wat afbakstokbroden. En zo had elk zijn zin.




Vrijdag, de dag na kerst, zouden Willem en ik een dagje samen uit gaan. We hadden wel wat verplichtingen, maar die pasten prima in ons plan. Eerst reden we naar Amersfoort om een kado op te halen dat ik een poosje geleden via MP had gekocht. Daarna reden we naar Elspeet om Koos bij logeeropvang De Welkamp te brengen. Het was tegen twaalven toen we daar vandaan reden. We hadden de hele dag voor ons liggen. We hadden dolgraag een grote wandeling in de natuur willen gaan maken. Maar net als in de kerstvakantie van 2012 viel ons dagje uit behoorlijk in het water. Het regende dat het goot. Helaas echt geen wandelweer. We waren er wel een tikje sip over, maar goed. We wijzigden ons plan. We gingen Kringloopwinkelen, want we zochten een nieuwe fauteuil. Ik had op internet gezien, dat er in Almere een soort van reuze Kringloop zit. Dus reden we naar Almere. De Kringloop was inderdaad reusachtig groot en goed verzorgd. Heel leuk om daar rond te snuffelen. Maar een fauteuil naar onze zin stond er niet.
Omdat we er heel dichtbij in de buurt waren, reden we meteen even door naar De Brouwmarkt. Daar heb ik flessen ingeslagen voor de wijn die ik dit jaar hoop te bottelen.

En toen was het lunchtijd. En ik had nu eens niet van alles en nog wat van thuis mee gesleept om het laatste dubbeltje uit te sparen. Willem kieperde me uit de auto bij een Aldi. En daar lagen me toch heerlijke lunchsalades in de vitrine. Mjammie!! Voor Willem koos ik er één met aardappeltjes en spekjes. Voor me zelf een vegetarische met pasta en geitenkaas. Ze kostten 3,00 per stuk. Dat viel me nog alles mee. Ik kocht er een kan versgeperste sinaasappelsap bij, een trosje bananen en een zakje noten. Daar konden we de middag wel mee door komen ;-).

We deden nog een Kringloopwinkel en reden daarna door naar Alphen. Daar woont een meneer die Leendert helpt met zijn hobby: vliegen met modelbouw heli's. Leendert had in de kerstvakantie juist een nieuwe helicopter gekocht. Een prachtding. Echt wel heel duur, maar ik ben blij, dat hij zijn geld aan een heli uitgaf en niet aan vuurwerk. Leendert heeft de eerste dag van de vakantie de hele dag gevlogen. Ik moet eens kijken of ik er een filmpje van kan plaatsen hier. Helaas crashte de heli aan het einde van de middag. De meneer in Alphen is echter een kei in het repareren. Echt fijn als iemand je zo wilt helpen!

Het was wel een stuk rijden. Maar intussen heb ik fijn aan Maaikes baret gebreid. Die wilde ik graag in de vakantie af krijgen. En dat is nog gelukt ook:




In Alphen hebben we nog wel een uur lekker aan de thee gezeten. Gekletst over van alles en nog wat. Het was al donker toen we weer in de auto stapten. Willem had nog wel zin om ergens een stad in te gaan en wat rond te boemelen op koopavond. Maar in die omgeving zijn de koopavonden op donderdag en dus werd dat niets. Ik bedacht dat het dan wellicht leuk zou zijn om ergens te gaan wokken. Willem zocht op internet iets op in de buurt waar we waren en daar reden we heen. Toen we daar aankwamen bleek er echter geen wokrestaurant (meer) te zijn, maar een Japanner. Ik aarzelde even. Ik had nog nooit japans gegeten en dacht dat er alleen maar rauwe vis en zeewier zou zijn :-). We stapten binnen en het was me toch leuk en lekker :-). Het was 'all you can eat' vertelde de serveerster. We konden van een grote kaart met wel meer dan 100 gerechten vijf gerechtjes kiezen per persoon. Die werden dan geserveerd en zodra je ze op had mocht je wéér vijf gerechtjes kiezen. En dat tot vijf keer toe. Er was ook een echt grote keuze in vegetarische gerechtjes en dus was ik helemaal overgehaald. 
We hebben wel een uur of 2 - 3 zitten tafelen, denk ik. Het was dan wel niet de dag geworden zoals we die bedacht hadden, maar het was wél leuk. Toch fijn om er zo af en toe eens even helemaal uit te zijn.

Dat we zo lekker weg konden kwam ook omdat het thuisfront goed geregeld was. Trijnie zou de hele dag thuis zijn en overal voor zorgen. En dat heeft ze perfect gedaan. Alles was spic en span toen we thuis kwamen. En iedereen was blij. Wat wil je nog meer?

In de tweede week van de kerstvakantie hoefde Willem alleen maar op dinsdag te werken. Voor de rest had hij lekker vrij. 

Nou ja...vrij. Net zoiets als wanneer ik 'vrij' heb. Er moet dan nog wel van alles, maar het voelt gewoon veel leuker aan :-). Op maandagmorgen zat Willem al om 7 uur in de auto. Hij wilde om 8 uur met een grote aanhangwagen in Werkendam zijn om daar steigerhout te kopen voor een tafel en een kast voor Hans. Die krijgt op de overloop naast onze slaapkamer een eigen werkplek. Werk aan de winkel dus! En dat Willem zo vroeg ging had er alles mee te maken, dat hij Jan en Henk iets leuks had beloofd. Hij zou om 10 uur met ze naar Rotterdam gaan en een ritje met de metro maken. De jongens hadden nog nooit met de metro gereisd en hadden er reuze zin in. Neefje Henk mocht ook mee. Het was nog even een heel gedoe met ov-kaarten natuurlijk. We hadden drie anonieme kaarten in huis. Die hoefden enkel maar opgeladen te worden. En verder had ik een persoonlijke kaart voor Jan. Ooit aangevraagd toen dat nog gratis was, maar nooit gebruikt. Die moest geactiveerd worden. Willem toog dus eerst naar zo'n OV-punt op Zuidplein, waar dat allemaal geregeld kon worden. En daarna konden ze op stap. (moeilijker kunnen ze het niet maken...?)

Willem had een doel. Hij wilde vanaf Zuidplein met de metro naar centrum en dan in de stad kadootjes voor mijn verjaardag kopen. Hoe leuk is dat! Ik geloof dat ik al 25 jaar of langer mijn verjaardagskadootjes meestal zelf moet kopen. Maar eigenlijk is daar niets aan. Nu hebben we eindelijk de juiste manier gevonden. Ik heb online een verlanglijstje aangemaakt op lijstje.nl. Daar staan meteen de winkels bij waar je de kado's kunt kopen. Willem hoefde dus enkel op zijn mobiel te kijken en wist precies wat hij waar moest kopen :-)). Intussen was het natuurlijk dolle pret met die drie boeren-jongetjes in de metro en in de grote stad.






Ze kwamen pas om 14.00 weer thuis. Intussen had ik het nodige werk in huis kunnen doen. Mooi geregeld dus.

's Avonds had ik voor de laatste keer dit jaar spinnen op de spingroep. Het was weer erg leuk. Het leukste vond ik dat ik eindelijk een mooi eindresultaat had van een jaar lang spinnen. Twee prachtige strengen mooie bruine Alpacawol liggen nu klaar om er iets lekker warms mee te gaan breien. Ik denk dat ik er een omslagdoek voor mezelf van ga maken.

Dinsdag, oudejaarsdag, stond als gewoonlijk in het teken van oliebollen bakken. Ik had het deze keer eens anders gedaan dan anders. Ik had het beslag alvast de avond ervoor, toen ik thuis gekomen was van spinnen, gemaakt. Als je het beslag niet al te warm wegzet kan dat gemakkelijk. Het fijne was, dat de kinderen nu meteen om 8.00 al konden gaan bakken. Dirk is al jarenlang onze vaste oliebollenbakker. Dit jaar werd hij geassisteerd door Maaike en haar vriendin Judith. Volgens mij was het best gezellig daar in het schuurtje :-).












Na de oliebollen werden er nog appelflappen gebakken. En elk jaar zeggen we het opnieuw: eigenlijk zouden we het moeten omdraaien. Héél veel appelflappen bakken en maar een schaaltje bollen. Want appelflappen zijn gewoon nóg lekkerder dan oliebollen :-).
Ik gebruik voor de appelflappen (of liever: appelbeignets) het simpelste recept wat je bedenken kunt:

Een beslagje maken van 500 gram zelfrijzend bakmeel, twee eieren, twee flesjes bier, snuf zout. Van tien goudreinetten de klokhuizen uitboren, ze schillen en in dikke plakken snijden. De appelplakken royaal bestrooien met suiker en kaneel. De appelplakken met een vork door het beslag halen en bakken maar. Een minuut of 5...Je hebt dan ongeveer 50 stuks.

's Avonds zijn we weer naar de kerk gegaan. Ook Henk ging mee. Na de kerkdienst moesten de jongste drie kinderen nog even naar bed. Maar geslapen hebben ze niet. Jan was zó opgewonden door wat er te wachten stond, dat hij wakker bleef en Henk en Maria ook wakker hield :-).

We hoefden om half 12 dus niemand wakker te maken. Klokslag half 12 kwamen ze naar beneden gestormd :-). We hadden het gezellig met elkaar, ook al waren we niet als gezin compleet. Er waren er naar vrienden/vriendinnen. We waren 'maar' met z'n achten. Tegen twaalven pakte Willem de Bijbel om traditiegetrouw Psalm 90 voor te lezen en met elkaar te bidden. Daarna hoorden we buiten aan het vuurwerk wel hoe laat het was :-). We wensten elkaar een Gelukkig Nieuwjaar, aten oliebollen en appelflappen, keken naar het vuurwerk en intussen appte ik met mijn lieve vriendin Ellen in Zwitserland. Om half 1 was het wel mooi geweest. Tijd om de boel op te ruimen en te gaan slapen.

Het traditionele Nieuwjaarsontbijt bestaat bij ons uit: oliebollen :-). Ik heb iedereen zo lang mogelijk laten slapen. Daarna werd er zo ongeveer lopende weg een oliebol gegeten en vertrokken we alweer naar de kerk. Nu voor de nieuwjaarsdienst. Ik had er al wel een paar uur werk opzitten, hoor. Want 's middags kwam Willem z'n moeder bij ons om de nieuwjaarswensen van de familie in ontvangst te nemen. Ook al traditie.

Uit de kerk hadden we een zeer simpele lunch van soep en brood en daarna werd in rap tempo alles klaargezet om de familie te ontvangen. We hadden klapstoelen van de kerk geleend. Er werd koffie en thee gezet. Ik had kruidkoeken gebakken in de wonderpan en die werden aangesneden. Glazen en kopjes kwamen uit de kasten. Pakjes drinken voor de jongste kinderen. Chips, snoepjes, oliebollen, toastjes met salade, het was er allemaal.

Met z'n zestigen hebben we ze over de vloer gehad: broers, zussen, zwagers, schoonzussen, neven, nichten, aangetrouwd. Leuk om iedereen weer te zien!

En nee, 2 januari waren we nog steeds niet uitgefeest! Toen was het mijn verjaardag :-). Ik ben schandalig verwend dit jaar. En het was een leuke, gezellige dag, met ons eigen koppeltje. Lekker zonder agenda en zonder verplichtingen. 's Middags zijn we op Wim z'n nieuwe werk gaan kijken. Leuk om te zien waar die terecht gekomen is. 's Avonds zijn Trijnie en ik op kraamvisite geweest bij een neef die vader is geworden van een dochtertje. Ik had een leuke kikker gehaakt. (patroon van Garnstudio.com).


Vrijdag 3 januari was de laatste festiviteit van de vakantie. Mijn vader en moeder hadden een zaaltje gehuurd om er met de hele familie bijeen te komen en elkaar Gelukkig Nieuwjaar te wensen. Ook dat doen we zo al jaren. We waren met ongeveer 40 personen. Eerst hebben we gezellig koffie gedronken. Daarna was er een lopend buffet met nasi en bami en allerlei heerlijks. 
Ik werd alweer verwend, want ik kreeg verjaardagskado's van mijn familie!




En toen was het zaterdag. De laatste dag van de vakantie. Willem heeft nog hard gewerkt aan het timmerwerk. Handig om dan ook knechten te hebben! Jan heeft flink mee gedaan. Het gaat er al aardig op lijken in de nieuwe werkhoek. Er moet nu alleen nog een grote kast komen waar mijn rommel in kan ;-).






Tja, je hebt altijd véél te veel plannen voor zo'n vakantie, die om is voordat je er erg in hebt! Maar genoten hebben we, hoor. En dan nu maar weer wat weekjes buffelen :-).